درمان پرخاشگری، عصبانیت و بد خلقی بدون دارو


خشم اگر کنترل نشود، می‌تواند بر روابط، شغل و سلامتی شما تأثیر بگذارد. پرخاشگری زندگی شما را در بر می‌گیرد و منجر به افسردگی، خشونت و احساس خودکشی می‌شود. حتی فرزندان، همسایه‌ها و همکاران نیز در معرض طغیان‌های بی‌رویه و رفتارهای نامنظم شما قرار می‌گیرند. اگر به پرخاشگری و بدخلقی دچار شده‌اید، می‌توانید با روش‌های درمان پرخاشگری بدون دارو، عصبانیت خود را کنترل کنید. برنامه‌های درمانی مختلف برای طیف وسیعی از بیماران در دسترس است.

از روان درمانی گرفته تا روش‌های بروزتری مثل استفاده از دستگاه rtms که در کلینیک دکتر کربلایی برای بیماران ارائه می‌شود. در این مقاله از سایت کلینیک دکتر کربلایی به بررسی راه‌های درمان پرخاشگری و عصبانیت پرداخته‌ایم.

آیا پرخاشگری و عصبانیت بدون دارو قابل درمان است؟

عصبانیت و خشم چیزی نیست که بتوانید به طور کامل از شر آن خلاص شوید. خشم یک احساس عادی و سالم است که همه مردم دنیا آن را احساس می‌کنند. اما وقتی از کنترل خارج می‌شود و به شکل پرخاشگری بروز پیدا می‌کند، مخرب است. در نتیجه منجر به بروز انواع مشکلات شخصی می‌شود. در حالی که خشم قابل درمان نیست و وجود آن لازم است، باید پرخاشگری و تأثیرات آن را کنترل کنید. استراتژی‌های درمانی مؤثری برای درمان عصبانیت بدون دارو وجود دارد که به شما کمک می‌کند واکنش‌پذیری کمتری داشته باشید. شما حتی یاد می‌گیرید که در مقابل افراد و موقعیت‌هایی که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، صبر بیشتری داشته باشید.

درمان پرخاشگری بدون دارو


بیشتر بخوانید: درمان بی حوصلگی با rTMS

روش‌های درمان پرخاشگری و بدخلقی بدون دارو

تعداد زیادی از برنامه‌های درمانی برای کمک به شما جهت درمان بدخلقی بدون دارو در دسترس است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • درمان با استفاده از دستگاه rtms
  • درمان رفتاری شناختی
  • بهبود مهارت‌های ارتباطی
  • تمرکز بر حل مشکلات
  • دورشدن از موقعیت‌های مشکل‌ساز
  • خودداری از تمسخر و تحقیر خود

در ادامه به بررسی مهم‌ترین روش‌های درمانی می‌پردازیم:

درمان پرخاشگری با استفاده از دستگاه rtms

rtms یا تحریک الکترومغناطیسی مغز روشی است که با ارسال سیگنال‌های مغناطیسی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. هرچند این روش از سال 1985 تا امروز در حال استفاده و پیشرفت است اما به‌ عنوان شیوه‌ای نوین در درمان اختلالات روانی شناخته می‌شود. در روش rtms یک کویل الکترومغناطیسی روی سر بیمار قرار می‌گیرد که با ارسال پالس‌های مغناطیسی به تحریک مغز پرداخته و باعث کاهش علائم بیماری می‌شود. این فرایند هیچ‌گونه درد و عوارضی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیرات ناشی از rtms بر بیمار غیرقابل ‌برگشت است. به همین دلیل جزو درمان‌های بسیار موثر عصبانیت و پرخاشگری به حساب می‌آید. البته میزان تاثیر این روش به نوع دستگاه آن بستگی دارد. در کلینیک چند تخصصی دکتر کربلایی از بروزترین دستگاه rtms برند مگونچر ساخت کشور دانمارک استفاده می‌شود که در ایران بی‌نظیر است.

درمان بدخلقی بدون دارو

درمان شناختی رفتاری

یکی از رایج‌ترین انواع روان درمانی، درمان شناختی رفتاری است. هدف از این نوع درمان این است که به یک فرد عصبانی کمک کند تا افکار منفی سرکوب شده را که در پشت شعله‌های خشم نهفته است، بشناسد. بیماران با یک متخصص روانشناس همکاری می‌کنند تا یاد بگیرند چگونه شرایط استرس‌زا در زندگی را با موفقیت بیشتری مدیریت کنند. رویکرد رفتاری شناختی فواید بسیاری دارد و بیماران موارد زیر را یاد می‌گیرند:

  • با شرایط سخت زندگی بهتر کنار بیایند.
  • تعارضات موحود در روابط مختلف را به صورت مثبت حل کنند.
  • با اندوه به شکل مؤثرتری برخورد کنند‌.
  • استرس روحی ناشی از بیماری، سوء استفاده یا ضربه جسمی را از نظر ذهنی کنترل کنند.
  • بر درد مزمن، خستگی و سایر علائم جسمی غلبه کنند.

 با کمک گرفتن از درمان‌های شناختی ساختاریافته میزان بازگشت بیماری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. این نوع درمان پرخاشگری بدون دارو بر مشکلات خاص و محرک‌های شخصی متمرکز می‌شود. شما خواهید آموخت که چگونه با استفاده از استراتژی‌های آگاهانه و هدف محور با مسائل برخورد کنید. مراحل رفتار درمانی شناختی شامل موارد زیر است:

  1. شناسایی موقعیت‌ها یا شرایط زندگی شما که منجر به بروز خشم می‌شود.
  2. آگاهی از افکار و احساسات شما که باعث تحریک عصبانیت می‌شود.
  3. اقرار به الگوهای تفکر نادرست و منفی
  4. بازآموزی الگوهای فکری سالم و مثبت

خطرات بسیار کمی با درمان شناختی رفتاری همراه است ولی مزایای آن فراوان است. شما به احتمال زیاد احساسات و احساسات دردناک را کشف خواهید کرد، اما این کار را به شیوه‌ای ایمن و هدایت شده انجام خواهید داد. درمان شناختی یک رویکرد کوتاه‌مدت تلقی می‌شود و به طور کلی بسته به نوع اختلال، شدت علائم، مدت ‌زمان بروز علائم پرخاشگری، میزان پیشرفت و سطح استرس فعلی، بین 10 تا 20 جلسه طول می‌کشد. میزان حمایتی که از دوستان و خانواده دریافت می‌کنید نیز در روند درمان اثرگذار است. اما به غیر از درمان‌های شناختی رفتاری راهکارهای کمکی نیز وجود دارد که به شما برای درمان پرخاشگری بدون دارو کمک می‌کند. این موارد را در ادامه مرور می‌کنیم:

درمان عصبانیت بدون دارو

قبل از صحبت کمی فکر کنید: در لحظه‌ای، به‌ راحتی می‌توانید چیزی بگویید که بعداً بابت آن پشیمان شوید. چند لحظه وقت بگذارید تا قبل از گفتن هر چیزی افکار خود را جمع‌آوری کنید و به دیگران درگیر در این موقعیت نیز اجازه دهید همین کار را انجام دهند.

وقتی آرام شدید، عصبانیت خود را توضیح دهید: هنگامی که احساس خشم را تجربه می‌کنید، تلاش نکنید با پرخاشگری همه چیز را توضیح دهید. ابتدا اجازه دهید کمی زمان بگذرد. سپس وقتی عصبانیت شما فروکش کرد به‌ آرامی دلیل بروز خشم و ناراحتی خود را توضیح دهید.

کمی فعالیت بدنی داشته باشید: فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش خشم و عصبانیت شما، کمک کند. اگر احساس می‌کنید عصبانیت شما در حال تشدید است، پیاده‌روی سریع یا دویدن انجام دهید یا مدتی را صرف انجام سایر فعالیت‌های جسمانی لذت‌بخش کنید.

استراحت‌های کوتاه‌مدت داشته باشید: وقتی که در شرایط استرس‌زا قرار دارید در طول روز از استراحت‌های کوتاه خود استفاده کنید. چند لحظه آرامش ممکن است به شما کمک کند تا آمادگی بهتری برای اداره امور پیش رو بدون تحریک و عصبانیت داشته باشید.

راه‌حل‌های ممکن را مشخص کنید: به‌ جای تمرکز بر آنچه شما را دیوانه کرده است، روی حل مشکل موردنظر کار کنید. آیا اتاق آشفته کودک شما را دیوانه می‌کند؟ در را ببندید. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام دیر می‌کند؟ وعده‌های غذایی را برای زمان دیگری برنامه‌ریزی کنید یا موافقت کنید که چند بار در هفته به‌ تنهایی غذا بخورید. به خود یادآوری کنید که پرخاشگری چیزی را برطرف نمی‌کند و ممکن است فقط آن را بدتر کند.

از عبارت «من ...» استفاده کنید: برای جلوگیری از انتقاد یا سرزنش که ممکن است تنش را افزایش دهد از عبارات "من" برای توصیف مشکل استفاده کنید. برای مثال به ‌جای اینکه بگویید: «تو هیچ‌وقت کارهای خانه را انجام نمی‌دهی»؛ بهتر است بگویید: «من ناراحت هستم که تو بدون این که پیشنهاد کمک بدهی، میز نهار را ترک کردی».

کینه‌ها را دور بریزید: بخشش ابزاری قدرتمند است. اگر اجازه دهید خشم و سایر احساسات منفی احساسات مثبت را از بین ببرد، ممکن است خود را در تلخی یا احساس بی‌عدالتی غرق کنید. اما اگر بتوانید کسی را که باعث عصبانیت شما شده است ببخشید، ممکن است هم از موقعیت درس بگیرید و هم رابطه خود را تقویت کنید.

برای رفع تنش از شوخ‌طبعی استفاده کنید: تغییر فضا می‌تواند به کاهش تنش کمک کند. از طنز برای کمک به خودتان در مواجهه با آنچه شما را عصبانی می‌کند و احتمالاً هرگونه انتظارات غیرواقعی از اوضاع، استفاده کنید. از طعنه‌زدن خودداری کنید، این می‌تواند به احساسات آسیب برساند و اوضاع را بدتر کند.

مهارت‌های آرامش را تمرین کنید: وقتی خلق‌وخوی شما شعله‌ور شده است، مهارت‌های آرامش‌بخش را به کار بگیرید. تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید، یک صحنه آرامش‌بخش را تصور کنید یا یک کلمه یا عبارت مانند «آرام باش» را تکرار کنید. همچنین می‌توانید به موسیقی گوش دهید، در یک دفترچه چند خط بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید. هر کاری که برای کسب آرامش لازم است، انجام دهید.

به ‌موقع درخواست کمک کنید: یادگیری کنترل خشم گاهی برای همه یک چالش است. وقتی عصبانیت شما خارج از کنترل است، باعث می‌شود کارهایی را انجام دهید که از آن پشیمان شوید یا به اطرافیان خود آسیب برسانید. در این‌گونه موارد حتماً از اطرافیان کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی پانیک

درمان پرخاشگری، عصبانیت و بد خلقی بدون دارو در کلینیک دکتر کربلایی

کلینیک تخصصی دکتر کربلایی با حضور بهترین روانشناسان با استفاده از به‌روزترین متدها و روش‌ها به درمان پرخاشگری بدون دارو می‌پردازد. این روش‌ها شامل انواع رویکردهای روان درمانی، درمان‌های شناختی رفتاری و استفاده از دستگاه rtms است. rtms به دلیل تاثیرات غیرقابل برگشتی که بر درمان بیماری دارد، در درمان پرخاشگری بسیار مورد توجه واقع شده و به بیماران توصیه می‌شود. برای دریافت خدمات درمانی با استفاده از بروزترین دستگاه rtms و بهترین متخصصین ایران می‌توانید با کلینیک دکتر کربلایی تماس بگیرید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید