درمان بی حوصلگی، بی حالی و کسالت بدون دارو


بیشتر ما در تلاش برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در خانه می‌مانیم. اما قرنطینه در خانه می‌تواند منجر به بی‌حوصلگی و کسالت شود. کسالت به ما نشان می‌دهد که معنای زندگی خود را از دست داده‌ایم. وقتی دچار بی‌حوصلگی می‌شویم احساس می‌کنیم باید زندگی و کار خود را رها کنیم اما روانشناسان می‌گویند مردم در این زمان نمی‌توانند به ‌درستی تصمیم‌گیری کنند؛ بنابراین اگر در خانه قرنطینه هستید یا به هر دلیل دیگری دچار بی‌حوصلگی شده‌اید، بهتر است به دنبال درمان آن بدون دارو باشید. در این مقاله راجع به روش‌های درمان بی‌حوصلگی و کسالت بدون دارو صحبت کرده‌ایم.

آیا بی‌حالی و بی‌حوصلگی بدون دارو قابل درمان است؟

برای درمان بی‌حوصلگی بدون دارو بهتر است بدانیم بی‌حوصلگی و کسالت یک احساس رایج است. احساس نارضایتی از یک فعالیت یا عدم علاقه به آن می‌تواند منجر به بی‌حوصلگی شود. کسالت ممکن است زمانی رخ دهد که شما احساس پرانرژی بودن می‌کنید اما جایی برای هدایت انرژی خود ندارید. همچنین احتمال دارد زمانی رخ دهد که در تمرکز روی یک کار مشکل دارید یا از افکار و احساسات خود ناراحت هستید. ما حتی می‌توانیم از مشاغل و فعالیت‌هایی که به نظر معنادار هستند هم احساس بی‌حوصلگی کنیم. برای مثال محققان یافته‌اند در بعضی مشاغل خاص افراد در حین کار بسیار بی‌حوصله هستند. این تحقیق نشان می‌دهد فقط این که کاری معنی‌دار به نظر برسد، باعث ایجاد احساس مثبت در انسان نمی‌شود، بلکه در بلندمدت می‌تواند موجب بی‌حوصلگی شود.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی پانیک وجود دارد؟

درمان بی حالی و کسالت بدون دارو

اگر شما هم بی‌حوصلگی را تجربه می‌کنید راه‌حل‌های زیادی برای شما وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید برخی از سرگرمی‌های جدید یا فعالیت‌های جدیدی را امتحان کنید. عضویت در یک باشگاه می‌تواند راه خوبی برای خنثی کردن بی‌حوصلگی شما باشد. باشگاه‌های خواندن، گروه‌های سرگرمی یا گروه‌های ورزشی همه مکان‌های خوبی برای شروع هستند. پیوستن به یک گروه اجتماعی که فعالیت‌ها و گردش‌های گروهی را سازماندهی می‌کند، ایده خوب دیگری است. 

گاهی اوقات افراد به فعالیت‌هایی روی می‌آورند که حال آن‌ها را کمی بهتر می‌کند، اما در بلندمدت تأثیری ندارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که مردم تمایل دارند در صورت بی‌حوصلگی الکل یا مواد مخدر مصرف کنند. در حالی که این‌ها ممکن است در لحظه این احساس را از بین ببرند. سپس بعد از برطرف شدن اثر الکل یا مواد مخدر افراد بی‌حوصلگی عمیق‌تری را تجربه می‌کنند. برای جلوگیری از کسالت و دور نگه داشتن آن، باید راه‌حل‌هایی بیابید که به شکلی پایدار این موضوع را کاهش دهند.

روش‌های درمان بی حوصلگی و کسالت بدون دارو

همان‌طور که اشاره شد، برای درمان بی حوصلگی بدون دارو باید به دنبال روش‌هایی پایداری باشیم. در ادامه تعدادی از این موارد را مرور می‌کنیم:

به خودتان یادآوری کنید که چرا کاری را انجام می‌دهید

مردم به طور کلی دوست دارند بدانند چرا کاری را انجام می‌دهند و آیا کارشان معنی خاصی دارد؟ از آنجا که ماندن در خانه مؤثرترین راه برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است، پس قرنطینه شدن معنی‌دار است. با این حال، ممکن است همیشه چنین احساسی نداشته باشید. به همین دلیل این سؤال و پاسخ‌ها نیاز به یادآوری دارند. به عنوان مثال در یک مطالعه علمی از دانش‌آموزان خواسته می‌شد درباره علت اهمیت تکلیف مدرسه فکر کنند. محققان دریافتند علاقه دانش‌آموزان پس از این مرحله به یادگیری افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر فکر کردن مجدد درباره‌ی فعالیت‌ها احساس ما را نسبت به آن‌ها تغییر می‌دهد. ایجاد یادآوری‌های ساده مانند چسباندن یادداشت روی یخچال می‌تواند به ما کمک کند دلایل را فراموش نکنیم.

روتین روزانه داشته باشید

داشتن روتین روزانه باعث می‌شود زندگی ما دارای ساختار مشخصی باشد. این وضعیت حس انسجام ایجاد می‌کند؛ در نتیجه باعث می‌شود معنای زندگی برای ما واضح‌تر باشد. زندگی افراد در لحظاتی که مشغول کارهای روزمره هستند معنادارتر می‌شود. وقتی از کارمان دست می‌کشیم یا وقتی از کار بیکار می‌شویم، روتین معمول خود را از دست می‌دهیم. این از دست دادن می‌تواند احساس کسالت و بی‌حوصلگی را در شما تقویت کند. با ایجاد روتین‌های جدید می‌توانید معنای زندگی خود را بازیابید و بر بی‌حوصلگی غلبه کنید.

چیزهای جدید را امتحان کنید

دست از کارهای تکراری بردارید و چیزهای جدیدی امتحان کنید. برای مثال یک زبان جدید یاد بگیرید، رمان بخوانید، سریال‌های روز را تماشا کنید یا آشپزی کنید. انجام کارهای جدید نه ‌تنها بی‌حوصلگی را درمان می‌کند، بلکه به کسب مهارت و دانش جدید نیز کمک می‌کند و ممکن است در طولانی‌مدت احساس ارزشمندی بیشتری به ما بدهد. به عنوان مثال، هنگامی که یک رمان جالب می‌خوانیم، علاقه‌ای به این کار احساس می‌کنیم و از احساس بی‌حوصلگی دور می‌شویم. شواهد نشان می‌دهد که پذیرش تجربیات جدید می‌تواند به ما کمک کند تا علاوه بر اینکه یک زندگی شاد و معنادار داشته باشیم، از نظر علمی و اجتماعی نیز غنی‌تر باشیم.

فعالیت‌های لذت بخش مخصوص خودتان را انجام دهید

ممکن است یک سری فعالیت‌ها درحالی که برای شما لذت‌بخش است به نظر دیگران مسخره باشد. به این فعالیت‌ها اصطلاحاً «گیلتی پلژر» می‌گویند. در هر صورت هنگامی که بی‌حوصله هستید هر کاری که برایتان لذت‌بخش است را انجام دهید. ما گاهی اوقات در وضعیتی هستیم که کوچکترین سرگرمی‌ها همانند تمام روز به تماشای تلویزیون پرداختن نیز از نظر ذهنی موهبتی بزرگ هستند. از گیلتی پلژر خود لذت ببرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

خوشبختانه برقراری ارتباط با دیگران گزینه‌ی خوبی است که برای همه در هر شرایطی موجود است. به‌ علاوه هم به ‌صورت حضوری و هم مجازی قابل انجام است. نگاه کردن به عکس‌های قدیمی یا یادآوری خاطرات با یک دوست اقدامات ساده و معناداری هستند که اکثر ما می‌توانیم انجام دهیم. حتی زمانی که در بهترین حالت خود نیستیم. برای تماس با دوست نیازی به دلیل نیست، بلکه بهترین معاشرت‌های ما به ‌طور اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتند. دفعه بعد که گیاهان را آبیاری می‌کنید، در حین انجام این کار با یکی از دوستان خود تماس بگیرید یا با هم شام درست کنید. وقتی با همدیگر کاری را انجام دهیم احساس بی‌حوصلگی کاهش می‌یابد.

مراجعه به روانشناس

گاهی بی‌حوصلگی می‌تواند علامت بیماری دیگری مانند افسردگی باشد. در این صورت باید از یک متخصص و دکتر روانشناس خوب و باتجربه برای درمان افسردگی یا بیماری‌های دیگر کمک بگیرید. صحبت با روانشناس در مورد احساساتتان کمک می‌کند تا ابتدا علت بی‌حوصلگی شما مشخص شود، سپس درمان مناسب را به شما پیشنهاد می‌کنند.

درمان بی حوصلگی بدون دارو

برای درمان بی‌حالی و کسالت بدون دارو علاوه بر موارد بالا نکات زیر را نیز مدنظر داشته باشید:

  • شما می‌توانید با احساس بی‌حالی در هنگام به وجود آمدن آن کنار بیاید. مثلاً هنگام شروع احساس بی‌حوصلگی، تنها نمانید و با نزدیکانتان ارتباط برقرار کنید. سپس احساسات خود را برای آن‌ها مطرح کنید.
  • وقت بگذارید تا بتوانید دلایل کسالت خود را بشناسید و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای حل آن‌ها بیابید.
  • سعی کنید فعالیت جذابی پیدا کنید و با همراهی یکی از نزدیکانتان انجام دهید.
  • شرایطی را که در آن بی‌حوصله می‌شوید، ثبت کنید. به زمان، روز، مکان و فعالیت‌های قبل از کسالت توجه کنید؛ بنابراین می‌توانید از این شرایط دوری کنید یا برای کسالت احتمالی در آینده آماده شوید.
  • با افزودن یک عنصر منحصربه‌فرد کارهای معمول را جالب‌تر کنید. برای مثال سعی کنید کارهای خانه را زودتر از همیشه تمام کنید.
  • چندین کار تکراری را ترکیب کنید تا بتوانید آن‌ها را با هم انجام دهید.
  • وظایف بزرگ‌تر را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید و برای خودتان زمان استراحت و پاداش را در مراحل مهم در نظر بگیرید.
  • آماده باشید تا زمانی را برای همکاری با همسر، دوست یا فرزند خود اختصاص دهید تا وقتی خسته می‌شوید فعالیتی را راه‌اندازی کنید.

درمان بی‌حوصلگی، بی‌حالی و کسالت بدون دارو در کلینیک دکتر کربلایی

در دنیای امروز به دلیل سبک زندگی ماشینی، محدود شدن روابط انسان و ده‌ها دلیل دیگر افراد زیادی دچار بی حوصلگی و کسالت می‌شوند. اگر شما یا نزدیکانتان در این شرایط هستید، جهت درمان بی‌حوصلگی بدون دارو علاوه بر رعایت نکات ذکر شده در متن با یک روانشناس صحبت کنید تا از نظر ابتلا به بیماری‌هایی مثل افسردگی نیز بررسی شوید.

کلینیک چند تخصصی دکتر کربلایی با مدیریت دکتر علی کربلایی به ‌عنوان یکی از بهترین کلینیک‌های اعصاب و روان در تهران فعالیت می‌کند. درمان بی‌حوصلگی بدون دارو در این کلینیک با حضور جمعی از کارآزموده‌ترین روانشناسان و درمانگران انجام می‌شود. روش‌هایی که برای درمان بی‌حوصلگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر است:

روان درمانی: روان‌درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان بی‌حوصلگی به‌حساب می‌آید. به ‌طورکلی صحبت کردن در مورد این مشکل با درمانگر و مواجهه با احساسات مربوط به آن می‌تواند کمک زیادی در حل مشکل بیمار کند.

دستگاه rtms: دستگاهی است که با ارسال پالس‌های الکترومغناطیس به مغز، باعث تحریک سلول‌های عصبی شده و به درمان انواع بیماری‌ها ازجمله بی حوصلگی کمک می‌کند. تحریک مغناطیسی مغز در مواردی که سایر روش‌ها برای بیمار پاسخ نداده، بسیار مؤثر بوده است. این روش تأییدیه FDA دارد، از روش‌های کم‌عوارض به شمار می‌رود و سرعت بالایی در درمان بیماری‌ها دارد.

روش TDCS: روش TDCS یا تحریک الکتریکی مغز هم روش درمانی غیرتهاجمی است که جریان الکتریکی بسیار ضعیفی در پوست سر ایجاد می‌کند. این جریان می‌تواند آستانه تحریک‌پذیری سلول‌های مغز را کم و زیاد کند و باعث درمان انواع بیماری‌ها شود. TDCS درمانی غیرتهاجمی با کمترین عوارض است و تأثیر زیادی در درمان بی‌حوصلگی دارد.

می‌توانید برای دریافت مشاوره به‌ صورت حضوری یا تلفنی و آنلاین اقدام کنید. مشاوران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سؤالات شما خواهند بود.

اشتراک :

برای درمان کسالت به راحتی می توان تکنیک هایی را مورد استفاده قرار دهید و نیازی به دارو درمانی نیست تکنیک های زیر را می توان برشمرد:

  • انجام کارهای مثبت و معنی دار در طول روز
  • ایجاد سرگرمی‌های جدید
  • عضویت در باشگاه های ورزش و هنری
  • عضویت در گروه‌های سرگرمی و هنری
  • عضویت در گروه اجتماعی دوستانه
  • روان درمانی
  • دستگاه rtms
  • روش TDCS
  1. استراحت ناکافی و یا تغذیه نامناسب
  2. سطوح پایین تحریک ذهنی
  3. عدم انتخاب و یا کنترل فعالیت های روزانه تان
  4. نداشتن تفریحات متنوع
  5. ادراک ضعیف  زمان
  6. از دست دادن  علاقه
  7. دستورالعمل های گیج کننده
  8. ترس از اشتباه
  9. تکرار فعالیت برای مدتی بسیار طولانی
  • احساس ناامیدی
  • احساس غم و اندوه
  • فرار از فرصت های تحریک کننده
  • احساس مقصر بودن و عذاب وجدان
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید