دکتر روانشناس خوب در شمال تهران


در سال‌هایی نه‌چندان دور مراجعه به دکتر روانشناس نه‌تنها کاری عادی محسوب نمی‌شد، بلکه اساساً دور از انتظار بود. درگذشته به طور کلی تخصص روانشناسی در میان جامعه چندان شناخته شده نبود و اغلب با روانپزشک اشتباه گرفته می‌شد. اما در سال‌های اخیر با بالاتر رفتن سطح سواد و آگاهی مردم نه‌تنها روانشناسی بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته بلکه مراجعه به دکتر روانشناس خصوصاً در بین قشر تحصیلکرده و با سطح اجتماعی بالاتر به ‌عنوان کاری معمول برای حفظ سلامت روان شناخته می‌شود.

اما واقعاً روانشناس‌ها در چه زمینه‌ای تخصص دارند؟ و چه زمانی باید به آن‌ها مراجعه کرد؟ همچنین چگونه می‌توان روانشناس خوب در تهران و یا روانپزشک خوب در تهران یا هر شهر دیگری پیدا کرد؟ در این مقاله از سایت کلینیک دکتر کربلایی به بررسی و پاسخ این سؤالات پرداخته‌ایم. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

معرفی تخصص روانشناسی

روانشناسی، رشته‌ای بسیار منحصربه‌فرد و جالب است که به مطالعه فرایندهای ذهنی و رفتار انسان می‌پردازد؛ به خصوص عواملی را بررسی می‌کند که بر روی فکر، عمل و احساس افراد تاثیرگذار هستند. در واقع باید گفت این رشته به قدری وسیع است که حوزه‌های متنوع و گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و به مطالعه عوامل مختلفی همچون هیجانات، افکار، شخصیت، انگیزه و بسیاری موارد دیگر می‌پردازد.

از همین رو در حوزه روانشناسی، زیرشاخه‌ها و حوزه‌های تخصصی مختلفی شکل گرفته‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را نام برده‌ایم. برخی از حوزه‌های تحقیقاتی اصلی در این زمینه شامل بررسی روانشناسی مرضی، زیستی، بالینی، شناختی، رشد، جرم شناسی، صنعتی و سازمانی، شخصیت و اجتماعی می‌شود. به همین دلیل هم اگر فردی قصد تحصیل در این رشته را داشته باشد وابسته به حوزه‌ای که انتخاب می‌کند، نیازهای آموزشی او متفاوت خواهد بود. مثلاً اگر فردی قصد داشته باشد در حوزه روانشناسی بالینی مشغول به کار شود باید حداقل تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته تحصیل کرده باشد و دوره کارآموزی را گذرانده باشد.

دکتر روانشناس

در نهایت باید اضافه کرد، با اینکه روانشناسی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را دربر می‌گیرد اما می‌توان این فعالیت‌ها را در سه دسته طبقه‌بندی کرد:

  • روانشناسی کاربردی: این گروه از روانشناس‌ها دانش و تحقیقات روانشناسی را برای حل مشکلات دنیای واقعی به کار می‌گیرند. روانشناس‌های صنعتی یا روانشناس‌های سازمانی در این دسته قرار می‌گیرند.
  • روانشناسی پژوهشی: کار روانشناس‌های پژوهشی انجام تحقیقات و مطالعات بر روی انسان‌ها یا حیوان‌ها است. این گروه معمولاً برای دانشگاه‌ها، کسب وکارهای خصوصی یا سازمان‌های دولتی کار می‌کنند. تحقیقات این گروه می‌تواند بر هر جنبه‌ای از علم روانشناسی مثل علوم اعصاب، شخصیت‌شناسی، رشد، رفتار اجتماعی و.... متمرکز باشد.
  • روانشناسی سلامت روان: این گروه از روانشناس‌ها هم به کار با بیماران مبتلا به اختلال روانی، ذهنی و رفتاری، می‌پردازند. معمولاً این افراد در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سلامت روان، سازمان‌های دولتی، مدارس و... کار می‌کنند. روانشناسان بالینی و مشاورین مدارس از جمله روانشناسانی هستند که در این گروه قرار دارند.

دکتر روانشناس کیست؟

همانند تمامی تخصص‌ها، فردی می‌تواند در این حوزه مشغول به فعالیت شود که در یکی از شاخه‌های روانشناسی، حداقل تا مقطع لیسانس به تحصیل پرداخته باشد. اما در میان تمام حوزه‌ها، بیشترین ارتباط افراد با روانشناسانی است که در مدارس، کلینیک یا بیمارستان‌ها تحت عنوان درمانگر یا مشاور مشغول به فعالیت هستند. در ادامه به بررسی فعالیت‌های مشاوره و روان‌درمانی می‌پردازیم تا ذهن بازتری نسبت به این موارد پیدا کنید.

رواندرمانی، هم توسط روانشناس و هم توسط روانپزشک انجام می‌شود؛ فقط یک شرط دارد و آن هم این است که افراد بر داشته‌های دانشگاهی‌شان اکتفا نکرده و در کلاس‌ها و سوپرویژن‌های خارج دانشگاهی شرکت کنند. از بین روانشناسان، افرادی که گرایش بالینی دارند و از بین روانپزشکان، آنهایی که فلوشیپ (فوق تخصص) رواندرمانی دارند قطعاً در طول تحصیل برای انجام رواندرمانی تربیت شده‌اند. اما این بدان معنی نیست که سایر روانشناسان و روانپزشکان نباید وارد حیطه رواندرمانی شوند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، افراد علاقمند با مطالعه فرادانشگاهی و شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌ها و سوپرویژن‌ها می‌توانند رواندرمانگران چیره‌دستی باشند.

مشاوره نیز، همانطور که از اسمش مشخص است فرایند مشاور است. این مشاوره می‌تواند در خصوص ازدواج، طلاق، مهاجرت یا تحصیل باشد و حتی ممکن است مراجعه کننده تنها نیاز به یک جلسه داشته باشد.

برای چه مشکلاتی به روانشناس مراجعه کنیم؟

زندگی هیچ‌وقت بدون مشکلات و معضلات ادامه پیدا نمی‌کند. همه ما در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شویم که به لحاظ روحی به ما ضربه می‌زنند. از دست دادن عزیزان یا پایان یک رابطه عاطفی و مشکلاتی از این قبیل همواره بدون آمادگی قبلی برای همه اتفاق می‌افتند. در چنین شرایطی لازم است که از یک دکتر روانشناس برای کم ‌کردن آسیب کمک بگیریم. در ادامه مهم‌ترین مشکلاتی را که نیاز به مراجعه نزد دکتر روانشناس دارند، مرور می‌کنیم:

فقدان

مرگ یک حقیقت اجتناب‌ناپذیر زندگی است. اما این حقیقت چیزی از سخت و ناگوار بودن آن کم نمی‌کند. به هرحال همه افراد روزی غم از دست دادن یکی از عزیزانشان را تجربه می‌کنند. برخی از افراد به سوگواری آشکار می‌پردازند و برخی به طور خصوصی سوگواری می‌کنند اما ممکن است عده‌ای هم از آن اجتناب کنند. واقعیت این است که فرار از چنین واقعیتی می‌تواند آسیب‌های جدی و درازمدتی را ایجاد کند. یک روانشناس می‌تواند به افراد کمک کند تا راه‌های مناسب برای کنار آمدن با مرگ عزیزان را پیدا کنند.

استرس و اضطراب

موقعیت‌ها و شرایط مختلفی در زندگی وجود دارد که استرس و اضطراب ایجاد می‌کنند. از شرکت رد مصاحبه استخدامی گرفته تا مشکلات ارتباطی. اما در صورتی که این استرس‌ها و اضطراب‌ها بر روی هم انباشته شوند ممکن است باعث افسردگی، انزوا و... شوند. دکتر روانشناس به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با کشف علت اضطراب خود آن را مدیریت کنند.

افسردگی

احساس ناامیدی یا درماندگی شدید دو نشانه مهم افسردگی هستند. افسردگی یک اختلال روانی شایع است که در آن افراد علاقه خود را به چیزها از دست می‌دهند و در مدیریت احساسات خود دچار مشکل می‌شوند. روانشناس به افراد درگیر افسردگی کمک می‌کند علت آن را بشناسند.

همچنین دیگر مشکلاتی که روانشناس‌ها با آن سروکار دارند، شامل موارد زیر است:

  • فوبیا
  • مشکلات در ارتباطات و روابط خانوادگی
  • اعتیاد و عادت‌های ناسالم
  • ارتقا عملکرد
  • اختلالات روانی
  • یافتن کمک مناسب در روند مشکلات زندگی

علت و ضرورت مراجعه به دکتر روانشناس

همان‌قدر که سلامت جسم انسان مهم است، سلامت روان هم اهمیت دارد. جسم و ذهن دو عامل حفظ سلامت و تعادل رفتاری در زندگی هستند. هیچ‌کدام را نمی‌توان بر دیگری برتری داد. معمولاً همه ما به سلامت جسم توجه نشان می‌دهیم و با بروز کوچکترین علائم ناخوشایند به پزشک مراجعه می‌کنیم. اما برای داشتن یک زندگی سالم باید به اختلالات و مشکلات روانی هم توجه نشان دهیم. به‌خصوص آنکه این نوع اختلالات معمولاً نشانه آشکار و قابل لمسی مثل درد ندارند. به همین دلیل برای حفظ سلامت روان لازم است به دکتر روانشناس مراجعه کنیم.

روانشناس خوب در تهران

ویژگی‌های یک دکتر روانشناس خوب

در ادامه برخی از ویژگی‌های یک روانشناس خوب را مرور می‌کنیم. در زمان مراجعه به دکتر روانشناس بهتر است به این ویژگی‌ها در وی توجه داشته باشید.

  • داشتن تحصیلات و صلاحیت علمی موردنیاز
  • داشتن تجربه و تخصص در زمینه موردنظر
  • ارائه توضیحات کافی به مراجعه در خصوص روند درمان
  • داشتن تمرکز لازم روی مراجعه در جلسات درمانی
  • توان برقراری تعادل بین افکار و احساسات مراجع
  • توان ایجاد فضایی امن و قابل اطمینان برای مراجع
  • انجام ارزیابی از روند پیشرفت درمان مراجع

دکتر روانشناس به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی در حیطه کار دکتر روانشناس قرار دارد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • پانیک
  • اختلالات شخصیت
  • اعتیاد
  • وسواس
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • انواع فوبیاها
  • مشاوره ازدواج
  • زوج درمانی
  • خانواده‌درمانی
  • مشاوره کودک و نوجوان
  • و...

دریافت مشاوره از دکترهای روانشناس خوب در تهران

برای یافتن دکتر روانشناس خوب در تهران لازم است ویژگی‌های ارائه شده در مورد یک روانشناس خوب را حتماً مدنظر قرار دهید. راهنمایی گرفتن از دوستان و آشنایانی که تجربه مراجعه به روانشناس داشته‌اند، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. توجه داشته باشید که هرچقدر در این مرحله وقت بیشتری صرف کنید، ضرر نخواهید کرد. همچنین می‌توانید برای یافتن روانشناس‌های خوب تهران به مجموعه مغز و اعصاب و روان دکتر کربلایی مراجعه کنید و در این زمینه مشاوره دریافت کنید.

بهترین روانشناس‌های تهران در کلینیک دکتر کربلایی

روانشناسی حیطه بسیار گسترده‌ای است و هیچ‌وقت یک روانشناس نمی‌تواند در همه زمینه‌ها مهارت داشته باشد؛ بنابراین در کلینیک دکتر کربلایی برای هر حیطه تخصصی، از روانشناس متبحر در آن زمینه بهره برده می‌شود. گروه تخصصی مغز و اعصاب و روان دکتر کربلایی، همواره جمعی از بهترین متخصصین هر رشته را برای خدمات‌دهی به مراجعین به کار گرفته است.

شما می‌توانید برای مراجعه به بهترین کلینیک روانشناسی در تهران و بهترین دکتر روانشناس تهران با کلینیک دکتر کربلایی در تماس باشید. در این مجموعه، روان درمانی و مشاوره، توسط بهترین روانشناس‌های تهران ارائه می‌شود که تحت‌نظر دکتر کربلایی فعالیت می‌کنند. این افراد برای پذیرفته شدن در مجموعه از فیلترهای آزمون ورودی و مصاحبه عبور کرده‌اند. مبنای کار گروهی در این مجموعه بر اساس علم و تکنولوژی روز دنیا بنا شده است. به همین دلیل برگزاری جلسات علمی هفتگی و ماهانه، مقاله‌خوانی و شرکت در کنگره‌های داخلی و خارجی به‌ عنوان آموزش ضمن خدمت شرط ادامه فعالیت متخصصین در این کلینیک است.

دکتر روانشناس خوب در شمال تهران

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید