نوروفیدبک (Neurofeedback) چیست؟


در پاسخ به اینکه نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد، کلینیک دکتر کربلایی به عنوان مرکز تخصصی نوروفیدبک برای درمان اختلالات روانپزشکی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. افرادی که با عواقب و اثرات منفی بیماری‌هایی همچون افسردگی، اعتیاد، حمله پانیک یا وسواس‌ دست و پنجه نرم می‌کنند یا دچار اختلالات بعد از سانحه، اختلالات مربوط به مغز و یا مشکلاتی از این قبیل شدند، روش درمانی نوروفیدبک می‌تواند موثر واقع شود. به طور خلاصه، در هر زمینه‌ای، نوروفيدبک باعث افزایش دقت، تمرکز و حافظه کاری افراد شده که نه تنها در بیماری، بلکه برای بهبود عملکرد ورزشکاران نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. ثبت و کنترل امواج مغزی، یکی از روش‌های درمانی موثری است که هنوز عوارض دقیقی برای آن  مطرح نشده است.

نوروفیدبک (Neurofeedback) چیست؟

نوروفيدبک نوعی روش درمانی جدید و موثر است. اغلب افرادی که تحت درمان با روش نوروفيدبک قرار می‌گیرند، درگیر اختلالات روانپزشکی هستند. روش نوروفیدبک، برای کنترل یا اصلاح امواجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که به مغز فرستاده می‌شود. درواقع درمانگر در این روش، با تغییر امواج الکتریسیته مغزی، به فرد کمک می‌کند که در شرایط مختلف، چگونه امواج ناهنجار را به حالت هنجار و خود تنظیمی تبدیل کند. به این ترتيب، ابتدا الکترود، که سنسورهای حساسی هستند، روی پوست سر شما قرار می‌گیرد. در مدت قرارگیری الکترود روی سر شما، فعالیت الکتریکی مغزتان را به صورت امواج مغزی ثبت‌ می‌کنند. اغلب این امواج را در حالتی ثبت می‌کنند که شما مشغول دیدن یک فیلم یا انجام یک بازی کامپیوتری و یا شنیدن موسیقی هستید. سپس با تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم، داده می‌شود، و به اصطلاح با هدایت فیلم، به شما کمک می‌کند امواج مغزی خود را اصلاح کنید. این تغییرات هم راستا با هدفی است که شما و درمانگر قصد دارید به آن برسید. به این ترتیب فعالیت و عملکرد مغز را به فرم طبیعی با هم هماهنگ می‌کنید. مثلا اگر در طول بازی، به شرایط اضطراب برسید، شما آموزش می‌بینید که چگونه در شرایط قرارگیری در اضطراب، آرامش را جایگزین آن کنید.

نوروفیدبک چگونه عمل می‌کند؟

نوروفیدبک به فرد آموزش می‌دهد که چگونه فعالیت هوشیار و ناهوشیار سطح مغز را کنترل کند. برای مثال، در رانندگی ابتدا یک‌سری قوانین و آموزش‌های اولیه به شما داده می‌شود، در ابتدا شما با تمام حواس و تمرکز، روی تغییر دنده، آیینه‌ها، ترمز، کلاج و... رانندگی می‌کنید. پس از مدتی با آموزش‌هایی که یاد گرفتید، به صورت خودکار، رانندگی کرده و در واقع به مهارت رانندگی می‌رسید. مهارت‌هایی که در نوروفیدبک آموزش داده می‌شود، برای خود تنظیمی مغز جهت برطرف کردن اختلالاتی بوده که با آن درگیر است. در نتیجه مغز پس از مدتی به طور خودکار و از طریق یادگیری ناهشیار می‌آموزد که سیگنال فیدبک را چگونه کنترل کند. 

در بحث روانشناسی، با تمرین و تمرکز می‌توان فرایندهای مغز را تحریک یا کنترل کرد. با ارتباطی که نورون‌های مغزی طی آموزش با هم برقرار می‌کنند، عملکرد مغز در مناطقی خاص، بهبود پیدا می‌کند. برای مثال، در موردی که هدف درمان، کنترل یا افزایش موج آلفا است، زمانی که بتوانید وضعیت موج آلفا را حفظ کنید، ارتباطی بین موج آلفا و جریان مغزی به وجود می‌آید که مغز، اکسیژن بیشتری جذب می‌کند. با این اتفاق، نورون‌های آسیب دیده مغزی، می‌توانند هدایت سیگنال‌های الکتریکی خودشان را بهبود دهند یا بازتولید داشته باشند. در اصل، نوروفیدبک با کنترل امواج مغزی، آگاهی شما را از جریانی که مغز بطور ناخودآگاه  پروسس می‌کند، بالا برده و کمک می‌کند به طور ارادی، آن‌ها را کنترل کنید.

نوروفیدبک برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟ 

خدمات نوروفیدبک، روی افراد و بیماری‌هایی کاربرد دارد، که از اختلالات هیجانی رنج می‌برند. اینکه با توجه به وضعیت فرد، چه امواجی در مغز او کاهش یا افزایش پیدا کند، بستگی به متخصص درمانگر شما دارد. از اختلال مربوط به کمبود توجه تا درمان آسیب‌های سکته مغزی، نمونه موثری از کاربردهای نوروفیدبک است. به طور خلاصه این روش درمانی، در اختلالات زیر موثر است:

  • اختلالات خواب
  • اختلالات کمبود توجه/ بیش فعالی(ADHD)
  • ناتوانی در یادگیری
  • صرع و سکته مغزی
  • سردردهای میگرنی
  • افسردگی مزمن
  • سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد
  • اضطراب
  • وسواس
  • سندروم پای بی‌قرار
  • اختلالات مربوط به حافظه بلند مدت و کوتاه مدت
  • بهبود تمرکز
  • نوروفیدبک برای ترک اعتیاد

روش تفسیر نقشه برداری مغز یا qEEG


کلینیک دکتر کربلایی، مرکز نوروفیدبک در تهران 

درمانگری که علاوه بر روانپزشکی و تخصص در نوروفیدبک، در حوزه تخصصی اعصاب و روان فعالیت داشته باشد، درمان قطعی‌تر و موثرتری از بیماری یا اختلال را ارائه خواهد کرد. در این کلینیک، آقای دکتر کربلایی، دکتر روانپزشک مدیریت مجموعه را به عهده داشته و با تجربه و تخصصی که در این حوزه دارد، با استفاده از روش نوروفیدبک، به شما درمان موثری در زمینه اختلالات گفته شده، ارائه خواهد داد. این کلینیک، مجهز به دستگاه‌های پیشرفته این حوزه مثل نوروفیدبک، بیوفیدبک و ... بوده و یک مرکز TMS در تهران است. 

مزایای استفاده از دستگاه نوروفیدبک

در نوروفیدبک، تغییراتی که به مغز شما اعمال می‌شود، فقط از طریق تمرین صورت می‌گیرد. بنابراین عارضه‌ای برایتان ندارد. از جمله مزایای استفاده از دستگاه نوروفیدبک می‌توان گفت که در این روش فرد هیچ دردی را حس نخواهد کرد. درمان با دستگاه نوروفیدبک، برای کودکان نیز جالب است چون با دستگاهی روبرو هستند که حالت بازی دارد. در نتیجه روال درمانی آن‌ها راحت‌تر پیش می‌رود.

تعداد جلسات نوروفیدبک در کلینیک دکتر کربلایی

سلامتی و داشتن احساس آرامش، از  اصلی‌ترین حقوق هر انسانی است که باید به آن برسد. در کلینیک دکتر کربلایی می‌توانید به این احساس آرامش و سلامتی برسید. در نظر داشته باشید، بهترین روش درمانی خود را می‌توانید با تحقیق پیدا کنید. از معتبرترین و علمی‌ترین روش‌های درمانی، نوروفیدبک است که می‌توانید با دستگاه‌های مجهز کلینیک اعصاب و روان دکتر کربلایی آن را تجربه کنید. جلسات نوروفیدبک معمولا حدود نیم ساعت الی یک ساعت زمان می‌برد. روش نوروفیدبک از آنجایی که روش غیرتهاجمی محسوب می‌شود، نیازی به بیهوشی ندارد. روی صندلی مخصوص می‌نشینید و اپراتور الکترودها را روی سرتان قرار می‌دهد. سپس از شما خواسته می‌شود به صفحه کامپیوتری که در مقابل‌تان است نگاه کنید. در این مرحله، شما هیچ کاری انجام نمی‌دهید، بلکه اتفاقات در مغز شما در حال رخ دادن است. مدت جلسات حدودا 45 دقیقه است. این روش درمانی مانند یادگیری هر مهارت دیگری نیاز به تکرار و تمرین دارد. تعداد جلسات درمانی را درمانگر بر اساس اختلال شما، برایتان تجویز می‌کند. در پایان جلسه نیز می‌توانید فعالیت معمول خودتان را داشته باشید.

اشتراک :

خیر. نهایت پیامد این دستگاه می‌تواند عدم تاثیرگذاری آن در برخی اختلالات خاص باشد. در غیر این صورت روش درمانی موثری است که تنها امواج و علائم شما را ثبت می‌کند.

رده سنی دقیقی برای این روش اعلام نشده است. با این وجود طبق تجربه، از ۵ سال تا ۵۰ سال به‌این روش درمانی پاسخ دادند.

در این مورد، بعد از انجام تست‌های مربوطه در کلینیک دکتر کربلایی می‌توان پاسخ داد که آیا درمان کودکان اوتیسمی با این روش درمان پذیر است یا نه.

دو تا سه جلسه در هفته معمولا پیشنهاد می‌شود که این جلسات به ۱۰ تا ۸۰ جلسه ممکن است برسد. با توجه به اختلال مورد نظر، درمانگر تعداد جلسات را تعیین می‌کند.

بله این روش ترکیبی از علوم روانشناسی مختلف همچون روانشناسی رفتار، بالینی، یادگیری، علوم اعصاب و مغز است.

خدمات نوروفيدبك در بهبود علائم مراجعين با مشكلات هيجانی شديد مانند: اعتياد، اضطراب، كم توجهی/بيش فعالی، اختلالات سلوک، افسردگی مزمن، ناتوانی يادگيری، حملات پانيک، اضطراب عملكرد، وسواس، اختلال استرس پس از سانحه، مشكلات خواب، سندرم پای بيقرار، اختلالات مربوط به حافظه كوتاه مدت و بلند مدت، بهبود تمركز موثر بوده است. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید