بیوفیدبک چیست؟ برای درمان چه بیماری از بیوفیدبک استفاده میشود؟


یکی از روش‌های درمانی که به وسیله ابزارهای الکترونیکی برای بررسی و مطالعه اعصاب و عضلات و فعالیت‌های بدن روی افراد انجام می‌شود، بیوفیدبک است. در این مقاله همراه ما باشید تا یکی از موثرترین روش‌های درمانی را در یکی از مراکز انجام بیوفیدبک در تهران به شما معرفی کنیم.

بیوفیدبک چیست؟

در روش درمانی بیوفیدبک، با توجه به اطلاعاتی که راجع به عملکرد بدن خودتان به دست می‌آورید، می‌توانید کنترل بهتری روی عضلات‌تان داشته باشید. به این ترتیب با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌هایی می‌توانید روی ذهن‌تان کنترل پیدا کنید. بیوفیدبک در روانشناسی به کمک سیگنال‌های الکتریکی انجام می‌شود که علائمی همچون استرس و اضطراب در فرد، بهبود پیدا کرده یا برای افزایش توان حرکتی در افراد مبتلا به فلج عضلانی یا سکته مغزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش غیر تهاجمی، اطلاعاتی از واکنش‌های عصبی عضلانی فرد، به بیمار و پزشک داده می‌شود که بر اساس آن، فرد آموزش می‌بیند که کنترل ارادی روی ذهن و عضلات خود داشته باشد. چیزی شبیه به روش‌هایی که مرتاض‌های هندی استفاده می‌کردند. به طور طبیعی اگر توجه کنید بیوفیدبک را در رفتارهای روزمره خود مشاهده می‌کنید. مثلا زمانی که در حال دویدن هستید، پهلوی شما درد می‌گیرد و از دویدن باز می‌ایستید. پیام‌های زیستی ارادی و غیر ارادی بدن شما نوعی بیوفیدبک زیستی محسوب می‌شود. این روش به فرد کمک می‌کند تا با فعالیت‌های فیزیولوژیکی و آگاهی که روی آن‌ها پیدا می‌کند، بهبود پیدا کند و سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود را بهبود دهد.

انواع بیوفیدبک بر اساس شرایط و نیاز افراد

بر اساس شرایط و نیاز افراد از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌شود. بیوفیدبک روی هر فرد نسبت به فرد دیگر به صورت متفاوتی اثر می‌کند. به طور کلی انواع بیوفیدبک شامل الکتروانسفالوگرافی، بیوفیدبک حرارتی یا دمایی و الکترومیوگرافی است. در الکتروانسفالوگرافی فعالیت بیولوژیکی مغز ثبت و بررسی می‌شود. در روش حرارتي، تغییرات دمای بدن اندازه گیری شده و در الکترومیوگرافی فشار عضله را در طول زمان مورد بررسی قرار می‌دهند. روش‌های دیگری مانند پاسخ گالوانیک پوست وجود دارد که از آن طریق، مقدار عرق روی بدن اندازه گیری می‌شود و در بیوفیدبک قلب، اندازه ضربان نبض و ضربان قلب شما مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد.


کلینیک دکتر کربلایی، تحریک الکتریکی مغز در تهران


روش انجام بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک برای افراد مانند حس ششم است. در واقع حسی است که باعث می‌شود بیمار از فعالیت‌های بدنی خود باخبر شود و نسبت به آنها آگاهانه رفتار کند. روش انجام بیوفیدبک به این ترتیب است که سیگنال‌های الکتریکی عضلات فرد ثبت می‌شود و سپس آن را به شکلی مثل نور زدن لامپ یا پخش صدا به بیمار نشان می‌دهند. بیمار برای قطع کردن صدا یا نور بایستی واکنشی نشان دهد. مثلا فرد می‌تواند با این روش فشار خون خود را کاهش دهد. دقیقا مانند کسی که می‌آموزد چطوری رانندگی کند یا چطور دوچرخه سواری کند، او هم می‌آموزد هنگام بالا رفتن فشار خون، چطور با روش بیوفیدبک، فشار خود را کنترل کند. در بیوفیدبک، سنسورهای الکتریکی به مانیتور متصل شده و به بدن شما وصل می‌شود. این سنسورها با یک یا چند علامت، استرس شما را با روش‌هایی مثل ضربان قلب یا دمای بدن اندازه می‌گیرد سپس درمانگر به شما یاد می‌دهد چگونه با تکنیک‌های آرام سازی ضربان قلب خود را کنترل کنید. نتایج این تکنیک‌ها را به طور همزمان می‌توانید در مانیتور مشاهده کنید. 

بیوفیدبک برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

متداول‌ترین کاربرد دستگاه بیوفیدبک برای کنترل استرس انجام می‌شود. در طیف وسیعی از اختلالات روانی و جسمی می‌توانید کاربرد این دستگاه را ببینید. در اصل شما به صورت کاملا آگاهانه روی پاسخ بدن‌تان به استرس، مثل تنفس، ضربان قلب، فشار خون مسلط می‌شوید و می‌آموزید چگونه به صورت ارادی پاسخ بدن‌تان بهتر شود. نمونه‌های دیگر کاربرد این دستگاه عبارت است از:

  • اختلالات یادگیری 
  • مشکلات مربوط به خواب
  • اسپاسم عضلات
  • آسم
  • درد مزمن
  • عوارض شیمی درمانی 
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • یبوست
  • بی اختیاری ادرار
  • فشارخون بالا
  • استرس و اضطراب
  • فیبرومالژیا
  • میگرن
  • اختلالات حرکتی عضلانی
  • سندروم درد میوفاسیال 
  • حملات عصبی
  • سندروم رینود
  • آرتریت روماتوئید
  • درمان وزوز گوش
  • گیرافتادگی شانه
  • اختلال مفصل گیجگاهی
  • بیماری انسدادی ریه
  • سندروم تونل مچ

مزایای استفاده از دستگاه بیوفیدبک

خیلی از افراد با توجه به عوارضی که داروها و روش‌های درمانی دیگر دارد، ترجیح می‌دهند از روش درمانی بیوفیدبک استفاده کنند. چرا که در این روش، استفاده از دارو را کم یا به طور کلی حذف می‌کند. برای کسانی که امکان استفاده از دارو را ندارند، این روش درمانی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. همچنین در روش دارویی، اگر داروها پاسخ مناسبی به روند درمان نداده باشند، روش درمانی بیوفیدبک می‌تواند جایگزین دیگری باشد. ضمن اینکه با بیوفیدبک، فرد می‌تواند به طور ارادی کنترل سلامتی خود را به دست بگیرد. در صورتی که نگران عوارض بیوفیدبک هستید، باید گفت که این دستگاه، یک دستگاه ثبتی است که به ثبت بیولوژیک بدن می‌پردازد. مثل فشار خون. در بدترین حالت، عوارض بیوفیدبک این است که روی بیماری، بی تاثیر باشد.

کلینیک دکتر کربلایی، مرکز بیوفیدبک در تهران

برای روانشناسی و خدمات در زمینه بیوفیدبک، کلینیک دکتر کربلایی به عنوان بهترین مرکز بیوفیدبک در تهران با به روزترین تجهیزات و دستگاه‌های بیوفیدبک این روش درمانی را ارائه می‌دهد. دکتر کربلایی که مدیریت این مجموعه را به عهده دارد روانپزشک و دارای بورد تخصصی در زمینه اعصاب و روان می‌باشد. این مرکز علاوه بر کار با دستگاه بیوفیدبک دارای دستگاه‌های پیشرفته در حوزه مغز و اعصاب مثل نوروفیدبک، RTMS و... می‌باشد.

تعداد جلسات و هزینه بیوفیدبک در کلینیک دکتر کربلایی

جلسات بیوفیدبک معمولا بازه‌ای 30 تا 60 دقیقه‌ای دارد. تعداد جلسات در هر فرد متفاوت است که درمانگر با توجه به شرایط شما تعیین می‌کند. اما به طور میانگین طی دوره درمانی 40 روزه، 6 تا 10 جلسه درمانی نیاز است. برای اطلاع از هزینه بیوفیدبک با کلینیک دکتر کربلایی تماس بگیرید تا با توجه به جلسات درمانی و روش تشخیصی، اطلاعات به روز و صحیحی در اختیارتان قرار بگیرد. در مورد سایر جلسات درمانی مانند نوروفیدبک، باید گفت که هزینه نوروفیدبک در تهران به مدت زمان جلسه، تعداد جلسات و نظر پزشک شما بستگی دارد.

اشتراک :

خیر، در دستگاه بیوفیدبک، اطلاعات داده‌های مربوط به سیستم عصبی فرد (نورو) و هم اطلاعات مربوط به سیستم فیزیولوژی فرد(بیو) ثبت می‌شود. برای درمان برخی بیماری‌ها مثل بیش فعالی یا کمبود توجه از روش درمانی مربوط به سیستم عصبی فرد یعنی نوروفیدبک استفاده می‌شود و در اختلالات دیگر مثل بیماری‌های حرکتی از داده‌های عصبی - فیزیولوژیکی شخص استفاده می‌شود.

درمان نوروفیدبک، نوعی بیوفیدبک است که از الکترودهای متصل به مغز برای بررسی عملکرد مغز استفاده میشود

خیر، نوروفيدبک و بیوفیدبک یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از سیگنال عصبی فیزیولوژیکی در فرایند خود کنترلی مغز به دست می‌آید. در طی جلسات درمانی آستانه تحریک تغییر کرده و با تکنیک‌های مختلف، فرایند درمان انجام می‌شود. حتی ممکن است در روش تحریک الکتریکی الکترود روی مغز سر قرار گیرد، ولی در روش درمانی بیوفیدبک هیچ الکترود و ابزار خارجی نیز روی سرتان قرار نخواهد گرفت. در واقع صرفا با ثبت داده‌ها و واکنش‌های بدن، مغز آموزش می‌بیند در حالت متعادل قرار بگیرد. 

طیف سنی مشخصی در این روش وجود ندارد، از ۵ تا ۵۰ سال می‌توانند از این روش درمانی بهره ببرند.

در علم پزشکی هیچ درمان صددرصدی وجود ندارد. درنتیجه اگر کسی به شما با اطمینان قاطع از درمان صددرصد صحبت می‌کند، گفته اش جای بحث دارد.

هرجلسه حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه زمان میبرد. اثر درمانی این روش را معمولا از جلسه ۱۰،۱۲ به بعد می‌توانید مشاهده کنید.

بله، در بی اختیاری ادرار، فرد نیاز ناگهانی برای ادرار کردن حس می‌کند که در روش درمانی بیوفیدبک برای کنترل ادرار به شما آموزش می‌دهند تا ماهیچه‌هایی که برای کنترل ادرار به آن نیاز دارید، تقویت کنید.

این روش پروسه‌های درمانی هستند که اگر به پیشرفتی در آموزش‌های خود برسید نیازی نیست که دوباره آموزش ببینید. مگر اینکه دچار آسیب یا اتفاق ناخوشایندی شوید که به آموزش‌هایی که قبلا دیدید، خللی وارد شود. در این صورت نیاز به آموزش دوباره است.

تفاوت این روش درمانی با یوگا و مدیتیشن، در این است که در بیوفیدبک، حسگرهایی روی بدن قرار میگیرد که به واسطه آنها از وضعیت بدنی خود مطلع میشوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید