نقش نوروفیدبک در درمان و ترک انواع اعتیاد


یکی از چالش برانگیزترین موارد در حوزه بهداشت و سلامت فردی، درمان اعتیاد است. مهمترین فاکتور در زمینه درمان اعتیاد هم، تمایل و همکاری شخص در تمام طول دوره درمان است. درصورتی‌که شخص متقاضی در طول دوره درمان همکاری نکند و برای درمان بی‌میل باشد، رسیدن به نتیجه مطلوب و پایدار غیرممکن خواهد بود. از این رو پزشکان همواره به دنبال راه حل‌هایی برای ترک اعتیاد بوده‌اند که برای افراد متقاضی از جذابیت مطلوبی برخوردار باشد. یکی از این روش‌های مطلوب و جدید، درمان ترک اعتیاد با نوروفیدبک است. اما اینجا ممکن است، این سؤال مطرح شود که چرا افراد برای درمان اعتیادشان باید مایل باشند هفته‌ای دو بار با الکترودهایی که به سرشان چسبانده می‌شود، به مدت 30-45 دقیقه، به کامپیوتری متصل شوند که مدام در حال بوق بوق کردن است؟ پاسخ واضح و روشن است، تسکین.

یکی از مزایای درمان اعتیاد با دستگاه نوروفیدبک، در بهبودی معتادان به الکل و مواد مخدر این است که اثری مشابه مواد مخدر (ولی به میزان کمتر) در مغز آن‌ها تولید می‌کند، اما با این تفاوت که این اثر بدون عوارض جانبی و عواقب منفی است.

درمان اعتیاد با نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست؟

الکتروانسفالوگرافی (EEG) یک روش پایش الکتروفیزیولوژیک برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز است. در این روش سنسورهای پلاستیکی سفید به سر شخص متصل می‌شوند و با استفاده از سیم‌هایی به رایانه اصلی متصل می‌شوند. با توجه به توانایی مغز در تغییر و انطباق الگوهای جدید (به نام نوروپلاستیک)، مغز قادر به ایجاد مسیرهای عصبی جدید است که با گذشت زمان، پایدار می‌شوند. در اعتیاد فعال، مسیرهایی عصبی ایجاد می‌شوند که مصرف مواد مخدر را تقویت می‌کنند. در دوره نقاهت با استفاده از روش نوروفیدبک، ما سعی می‌کنیم این مسیرها را مسدود کنیم.

در روش نوروفیدبک برای اعتیاد، از بیوفیدبک EEG، به عنوان وسیله‌ای غیرتهاجمی برای آموزش مغز جهت تنظیم مجدد مسیرهای عصبی استفاده می‌شود. سنسورهای EEG فعالیت‌های امواج مغزی را ثبت می‌کنند. بازخورد به این صورت است که رایانه هنگام مشاهده فعالیت امواج مغزی خاصی به مغز پاداش می‌دهد. اما این روش دقیقاً چطوری به درمان اعتیاد می‌کند؟

نوروفیدبک چگونه به درمان اعتیاد کمک می‌کند؟

واقعاً استفاده از نوروفیدبک به عنوان ابزاری برای درمان اعتیاد، چگونه است؟ به‌طورکلی، یک فرد مبتلا به اعتیاد با دو چالش اصلی دست وپنجه نرم می‌کند، چالش اول مربوط به تحریک شدن بیش از حد برای مصرف مواد مخدر است، و چالش دوم حالتی است که در اثر عدم استفاده از مواد مخدر فرد دچار بی‌تحرکی می‌شود. به هرحال یک معتاد همواره با یکی از این چالش‌ها درگیر است و مدام بین این دو حالت نوسان می‌کند.

  • اگر فرد در اثر مواد مخدر بیش از حد تحریک شود، دچار اضطراب، تکانشگری، و واکنش‌پذیری می‌شود، و به‌طورکلی در پوست خود نمی‌گنجد.

الکل ، بنزودیازاپین‌ها و مواد افیونی این حالت را آرام می‌کنند، البته با عواقب اغلب کشنده‌ای هم همراه هستند. روش دیگر برای به‌دست آوردن این آرامش استفاده از روش نوروفیدبک است. نوروفیدبک می‌تواند برای پاداش دادن به مغز و سیستم عصبی، به‌منظور رسیدن به آرامش استفاده شود. در این روش، مغز بازخورد دریافت می‌کند و جایزه‌ای به وی تعلق می‌گیرد (مانند دیدن سفینه فضایی روی صفحه یا شنیدن صدای امواج اقیانوس). مغز سپس به دنبال کسب مجدد پاداش برمی‌آید و در نتیجه خود را برای آرام‌سازی تنظیم می‌کند. نتیجه این است که بیمار تا حدودی مانند آنچه در گذشته با استفاده از مواد مخدر آرام می‌شده است، به آرامش می‌رسد.

  • در حالت دیگر، مغز کم تحریک می‌شود، و شخص اغلب با این حالت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و دچار، افسردگی، کم‌انرژی بودن، و احساس ناامیدی می‌شود.

داروهایی مانند کوکائین، مت آمفتامین و سایر محرک‌ها احساس بیداری و زنده بودن را در فرد ایجاد می‌کنند، و البته باز هم عواقب ناگواری را به همراه دارند. روش نوروفیدبک برای شخصی که این حالات را تجربه می‌کند، به تشویق مغز برای تولید امواج مغزی با فرکانس بالاتر کمک می‌کند. در نتیجه موجب می‌شود  فرد دچار، افزایش تمرکز، اوج گرفتن روحیه، افزایش انگیزه، و افزایش سطح انرژی شود.

در اینجا توجه داشته باشید که پروتکل‌های جداگانه در دستگاه نوروفیدبک برای هر شخص براساس علائم آن‌ها تعیین می‌شود. اما در نهایت مغز یک سیستم خودتنظیم است که برای یافتن تعادل خود به‌سادگی به کمی اعلان نیاز دارد. بنابراین، اگرچه دانش زیادی در این فرآیند دخیل است، اما در کل این یک پدیده ارگانیک است که مغز سعی می‌کند تا خودش را به حالت تعادل برساند. بدن ما در صورت داشتن شرایط مناسب، توانایی‌های ذاتی عمیقی دارد که می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌های موجود را اصلاح کند.

با پیگیری جلسات درمانی به صورت مداوم، آرامشی که در جلسات نوروفیدبک ایجاد می‌شود، متانت طولانی مدت را امکان پذیر می‌کند، زیرا دیگر نیازی به تسکین فوری نیست. جلسات درمانی مداوم همچنین به جلوگیری از عود کردن یکباره نیاز به مواد مخدر کمک می‌کند.

نوروفیدبک چگونه به درمان اعتیاد کمک می‌کند

درمان اعتیاد به وسیله نوروفیدبک چه مزایایی نسبت به روش‌های سنتی دارد؟

یکی از مهمترین اشکالاتی که روش‌های درمانی سنتی در ترک اعتیاد داشتند، عدم تمایل شخص معتاد به پیگیری درمان بود. این امر بیشتر به دلیل عوارض ناشی از روش‌های سنتی درمان اعتیاد بروز می‌کرد، و در بسیاری از اوقات شخص از ادامه همکاری خودداری می‌کرد. اما در روش ترک اعتیاد با نوروفدیک، که یک روش براساس بازخورد عملکرد مغزی و پاداش است، این مشکلات را ندارد. در این روش، سیستم عصبی و مغزی شخص را وادار به ادامه روند درمان می‌کنند، زیرا تمایل به دریافت مجدد پاداش را برای مغز فعال می‌کند.

به‌علاوه، روش درمانی نوروفیدبک کل سیستم عصبی شخص را متعادل می‌کند. مشارکت پیوسته در جلسات درمانی نوروفیدبک نه‌تنها به کاهش علائم اعتیاد کمک می‌کند، بلکه در عملکرد کلی سیستم عصبی فرد نیز مؤثر است. سیستم عصبی همه کارهای ما را کنترل می‌کند، اعم از غیرارادی و ارادی (تنفس، هضم، راه رفتن، صحبت کردن، فکر کردن و احساس کردن). بنابراین اگر کل سیستم عصبی در یک حالت متعادل‌تر باشد، همه موارد ذکر شده در بالا نیز به صورت متعادل‌تر و هماهنگ‌تری عمل می‌کنند. با گذشت زمان، بیمارانی که برای درمان اعتیاد از نوروفیدبک استفاده می‌کنند، اغلب نتایج مثبتی را در مورد تنظیم خواب، تنظیم فشار خون، و تنظیم ریتم ضربان قلب مشاهده می‌کنند.

روش درمانی نوروفیدبک همچنین به سیستم غدد درون ریز کمک می‌کند تا هورمون‌هایی را که به یک حالت عاطفی متعادل‌تر نسبت می‌دهند، تنظیم کند. به این ترتیب، فرد از نظر روحی و روانی نیز در یک وضعیت متعادل و پایدار قرار می‌گیرد.

ترک اعتیاد با نوروفیدبک

آیا درمان اعتیاد به روش نوروفیدبک عوارض دارد؟

اگر بخواهیم به این پرسش به صورت شفاف پاسخ دهیم، باید بگوییم روش نوروفیدبک برای درمان اعتیاد هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد.

روش درمان اعتیاد با استفاده از نوروفیدبک در واقع نوعی ورزش مغز است که عملکرد مختل‌شده سیستم عصبی را دوباره به کار می‌اندارد و تقویت می‌کند. در این روش، خود مغز مسیر‌های عصبی مسدود شده و ضعیف شده را بازآفرینی و تقویت می‌کند، از این رو روش نوروفیدبک برای درمان اعتیاد یک روش کاملاً ارگانیک است. در نتیجه روش درمان اعتیاد با استفاده از بازخورد‌های نوروفیدبک نه‌تنها هیچ‌گونه عوارضی ندارد، بلکه به بهبود عملکرد سایر سیستم‌های عصبی نیز کمک می‌کند.

درمان اعتیاد به کمک نوروفیدبک در کلینیک دکتر کربلایی

کلینیک درمانی دکتر کربلایی به عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه نوروفیدبک، آماده پذیرایی از هموطنان عزیز است. روش درمانی نوروفیدبک، می‌تواند بهترین جایگزین برای روش‌های درمانی سنتی در مقابله با اثرات منفی اعتیاد باشد. به این ترتیب، افرادی که تحت تاثیر ناهنجاری‌های ناشی از اعتیاد هستند، و قصد رهایی از اعتیاد را دارند، می‌توانند با مراجعه به کلینیک دکتر کربلایی ابتدا با متخصصین برجسته در این حوزه مشورت کنند، و سپس جلسات درمانی نوروفیدبک را پیگیری کنند. به‌علاوه، کلینیک درمانی دکتر کربلایی خدمات درمانی نوروفیدبک را برای مبتلایان به وسواس، اختلال عدم تمرکز، اختلال خواب، اضطراب، صرع، افسردگی، اختلالات ناشی از سکته مغزی، سردرد‌های میگرنی، و سایر اختلالات مغزی و عصبی فراهم کرده است. همچنین در کلینیک ترک اعتیاد دکتر کربلایی می توانید روش های دیگر ترک اعتیاد مانند ترک اعتیاد با دستگاه rtms را نیز تجربه کنید. برای این کار همکاران مجرب ما در کلینیک به شما مشاوره خواهند داد و مزایای درمان اعتیاد با آر تی ام اس را به طور مفصل به شما توضیح می دهند تا بتوانید به آسانی تصمیم بگیرید.

اشتراک :

روش نوروفیدبک، درواقع براساس بازخورد‌های سیستم عصبی نسبت به محرک‌های اعمال شده است. این روش به سیستم عصبی کمک می‌کند تا اختلالات ایجاد شده در اثر اعتیاد و یا سایر عوامل محیطی را برطرف کند، و با ترمیم و تقویت مسیر‌های عصبی مطلوب، بر این اختلالات غلبه کند.

یکی از مهمترین کاربرد‌های روش نوروفیدبک در درمان اعتیاد است. این روش در درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر مؤثر است، و مهمتر از همه اینکه هیچ‌گونه عوارض جانبی به همراه ندارد. اما مؤثر بودن این روش تا حد زیادی به پیگیری شخص و شرکت منظم در جلسات بستگی دارد. مغز طی این جلسات مداوم الگوی خود را تغییر خواهد داد و همین باعث ماندگار شدن تأثیر درمان خواهد بود.

پاسخ روشن است، بله، روش نوروفیدبک برای درمان انواع مخدرها، قابلیت استفاده دارد. یکی از اثربخش‌ترین کاربردهای روش نوروفیدبک، در درمان اعتیاد به الکل با نوروفیدبک است.

پاسخ به این پرسش بستگی به شرایط روحی و فیزیکی شخص دارد. پزشک متخصص با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد و مشاوره‌هایی که صورت می‌دهد، نوع درمان و طول مدت هر جلسه را تعیین می‌کند. به‌طور معمول هر جلسه درمان با استفاده از روش نوروفیدبک ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان احتیاج دارد.

پزشک متخصص با معاینات اولیه، نوع، سطح، و میزان اعتیاد شخص را شناسایی می‌کند، و سپس بر اساس این اطلاعات تعداد جلسات و مدت جلسات را تعیین می‌کند. به‌طور معمول حداقل ۱۰ جلسه درمان با استفاده از روش نوروفیدبک برای ترک اعتیاد توصیه می‌شود.

در روش نوروفیدبک سیستم عصبی به صورت داوطلبانه و خودخواسته شروع به اصلاح ساختارهای مختل‌شده می‌کند. این روش بر اساس رویکرد بازخورد و پاداش عمل می‌کند، به این ترتیب، نه‌تنها شخص دچار مشکل نمی‌شود بلکه برای ادامه جلسات و روند درمان ترغیب هم می‌شود.

در این روش از هیچ‌گونه داروی شیمیایی و یا ماده مخدری استفاده نمی‌شود. روش نوروفیدبک برای درمان اعتیاد یک روش کاملاً ارگانیک است، به این ترتیب هیچ‌گونه عوارض جانبی را در پی نخواهد داشت.

روش نوروفیدبک، به نوعی فیزیوتراپی برای مغز است، که می‌تواند بیشتر اختلالات مغزی را درمان کند. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به ناهنجاری‌های مربوط به خواب، تمرکز، وسواس، ناهنجاری‌های مغزی ناشی از سکته مغزی، استرس، و غیره اشاره کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید