ترک اعتیاد با دستگاه rTMS و مزیت‌های آن


تحریک مغناطیسی مغز یا rTMS، روشی است که در آن از پالس‌های مغناطیسی، برای تحریک قسمت‌های خاصی از مغز استفاده می‌شود. در واقع عملکرد مغز انسان، از طریق ارسال سیگنال‌های عصبی به قسمت‌های مختلف بدن است. در rTMS، با کمک پالس‌های مغناطیسی، این سیگنال‌ها و فعالیت نقاط خاصی از مغز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. از این روش درمانی می‌توان برای درمان طیف وسیعی از مشکلات روانی کمک گرفت.

برای مثال، rTMS روش انتخابی برای درمان بیمارانی است که از افسردگی رنج می‌برند و پاسخ مناسبی هم به داروهای ضد افسردگی نشان نمی‌دهند. علاوه بر درمان افسردگی با تحریک مغناطیسی مغز این روش می‌تواند در درمان مشکلات دیگری مانند ترک اعتیاد هم استفاده شود.

اعتیاد مشکل جدی است که می‌تواند در کنار عوارض بی‌شمار بر سلامت جسمی و روانی، آثار منفی زیادی هم بر زندگی اجتماعی و شغلی بیمار داشته باشد. درمان اعتیاد با آر تی ام اس، یک روش درمانی ایمن و مؤثر است که می‌تواند به رهایی بیمار از اعتیاد و مشکلات همراه آن کمک کند. تحقیقات مختلف، نتایج بسیار امیدوار کننده‌ای را در تأثیر این روش در درمان اعتیاد نشان داده‌اند. در ادامه با درمان اعتیاد با دستگاه آر تی ام اس، مدت زمان درمان، مزایا و هزینه‌های آن در یکی از بهترین کلینیک‌های ترک اعتیاد در تهران به مدیریت دکتر کربلایی بیشتر آشنا می‌شویم.

کلینیک ترک اعتیاد

درمان اعتیاد با آر تی ام اس

همان‌طور که گفتیم، می‌توان از تحریک قسمت‌های خاصی از مغز و اثرگذاری بر سیگنال‌های الکتریکی مغز، در درمان افسردگی و سایر مشکلات روانی کمک گرفت. اعتیاد از آن دسته مشکلاتی است که کمک گرفتن از آر تی ام اس در درمان آن، نتایج بسیار امیدبخشی را نشان داده است.

برای مثال، آر تی ام اس، می‌تواند به مبارزه بیمار با تمایل به بازگشت و استفاده مجدد از ماده مخدر کمک کند. در یک تحقیق، به گروهی از معتادان به کوکائین درمان معمول داده شد و گروهی دیگر فرآیند ترک اعتیاد با rTMS را پشت سر گذاشتند. پس از گذشت یک ماه، 11 نفر از 16 بیماری که درمان اعتیاد با آر تی ام اس را انجام داده بودند، از علائم خود رها شده بودند. این تعداد در گروهی که درمان معمول را پشت سر گذاشته بودند، تنها سه نفر بود.

آر تی ام اس، می‌تواند به درمان علائمی که بیمار ممکن است در دوران ترک تجربه کند هم کمک کند. برای مثال می‌توان از این روش درمانی، برای کمک به کاهش و بهبود افسردگی احتمالی دوران ترک هم کمک گرفت.

تقریباً تمام افراد می‌توانند از درمان اعتیاد با آر تی ام اس سود ببرند، با این حال اگر هرکدام از شرایط زیر را دارید، باید پیش از انجام آر تی ام اس، با پزشک خود مشورت‌های لازم را انجام دهید:

  • بارداری
  • مصرف هرگونه دارو و مکمل دارویی
  • داشتن سابقه تشنج یا ابتلا به بیماری صرع
  • ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی شدید، اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی
  • ابتلا به بیماری‌های جسمی

درمان اعتیاد با دستگاه rTMS، در مرکز rtms دکتر کربلایی روشی غیرتهاجمی است که نیازی به بستری شدن و ماندن در بیمارستان ندارد. همچنین پس از پایان جلسه درمانی، می‌توانید در مدت کوتاهی به خانه بازگردید.

از آر تی ام اس، می‌توان برای درمان اعتیاد به مواد مخدر، داروهای روان گردان، الکل و حتی ترک اعتیاد به سیگار کمک گرفت. حتی در مطالعه‌ای، تأثیر این روش درمانی در درمان اعتیاد به قمار هم بررسی شد که نتایج مثبتی را در درمان این دسته از بیماران هم نشان داد.

در مجموع، درمان اعتیاد با rTMS، می‌تواند در کنار سایر درمان‌ها، سرعت و کیفیت بهبودی را به طور چشمگیری افزایش دهد. به علاوه این روش درمانی عوارض بسیار کمی داشته و تا حد زیادی ایمن است.

ترک اعتیاد با rTMS

فرایند ترک اعتیاد با rTMS

برای انجام rTMS، پزشک یک سیم‌پیچ الکترومغناطیس را روی پیشانی شما قرار می‌دهد. این سیم‌پیچ‌ها برای ارسال امواج مغناطیسی به قسمت‌های خاصی از مغز استفاده می‌شوند. این پالس‌ها باعث تحریک سلول‌های عصبی مغز می‌شوند. ارسال پالس‌های مغناطیسی به مغز در درمان اعتیاد با آر تی ام اس، باعث احساس درد نمی‌شود. تغییرات ایجاد شده باعث تغییر در مدارهای عصبی مغز، از جمله مدار هیپوتالاموس و هیپوفیز شده و می‌تواند به درمان اعتیاد کمک کند.

در ترک اعتیاد با rTMS، نیاز به بی‌حسی یا بی‌هوشی وجود ندارد، و بیمار می‌تواند پس از پایان جلسه درمانی به خانه بازگردد. ممکن است پزشک شما، این روش درمانی را در کنار سایر روش‌هایی که در ترک اعتیاد مؤثر هستند، به شما پیشنهاد کند.

مدت زمان ترک اعتیاد با دستگاه آر تی ام اس

ترک اعتیاد مسیری طولانی است و همچنین، مدت دوره درمان هم، در افراد مختلف و در اعتیاد به مواد مختلف متفاوت است. باید دقت داشت که پاسخ هر فرد به روش‌های درمانی مختلف متفاوت و منحصربه‌فرد است و نمی‌توان یک دوره درمانی مشخص را برای همه بیماران در نظر گرفت. دوره درمان، توسط پزشک معالج و بر اساس شرایط فرد و پاسخی که به درمان‌های مختلف می‌دهد، مشخص می‌شود.

مزایای درمان اعتیاد با آر تی ام اس

از مزایای ترک اعتیاد با دستگاه آر تی ام اس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوارض جانبی اندک: این روش درمانی عوارض جانبی بسیار کمی دارد و در مجموع روش بسیار ایمنی است. سردرد مختصر، در 10 تا 30 درصد از بیماران دیده می‌شود که خودبه‌خود پس از گذشت مدت کمی از پایان درمان برطرف می‌شود. از 10 هزار نفر، احتمال یک مورد تشنج به دنبال آر تی ام اس وجود دارد. این عارضه با بررسی دقیق و استفاده از روش‌ها و دستگاه‌های مدرن قابل پیشگیری است.
  • بدون نیاز به بی‌حسی و بی‌هوشی: همان‌طور که گفتیم، در این روش نیازی به بی‌هوشی و بی‌حسی وجود نداشته و ارسال پالس‌های مغناطیسی به مغز، کاملاً بدون درد است. به همین دلیل، در این روش عوارض ناشی از استفاده از داروهای آرام‌بخش، مانند سرگیجه وجود ندارد.
  • نتایج سریع: بیمار نتایج حاصل از rTMS را بسیار سریع و در همان جلسات اول احساس می‌کند.
  • بدون نیاز به دوره ریکاوری: پس از پایان درمان نیازی به ماندن در کلینیک و بیمارستان نیست و می‌توانید بلافاصله به خانه برگردید.

به علاوه مطالعات مختلف نشان داده‌اند، بیمارانی که از این روش درمانی در کنار سایر درمان استفاده کردند، سرعت بهبودی بالاتری داشتند.

هزینه ترک اعتیاد با دستگاه rTMS

هزینه کلی درمان اعتیاد با آر تی ام اس، به تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان بستگی دارد. می‌توانید برای آگاهی از قیمت‌ها و مشاوره با پزشک درباره تعداد جلسات موردنیاز، با کلینیک در تماس باشید.

ترک اعتیاد در کلینیک دکتر کربلایی

کلینیک ترک اعتیاد دکتر کربلایی یکی از شناخته شده‌ترین و بهترین کلینیک های ترک اعتیاد در تهران است. دکتر علی کربلایی متولد ۱۳۵۹/۱۱/۲۸ از یزد می باشند. مواردی که این کلینیک را از بقیه جاها متمایز میکند شامل درمان به صورت سرپایی و پشتیبانی از بیمار بعد از ترک برای باقی ماندن در وضعیت پاک است. همینطور ترک در این مجموعه بدون داروهای جایگزین مانند متادون و ب ۲ و با حداقل علائم ترک مانند درد، خماری و … انجام می‌شود.
‎در این کلینیک خدمات درمانی ترک اعتیاد توسط تیم تخصصی با همکاری روانپزشک، روانشناس متخصص درمان اعتیاد و همچنین روان پرستار با حداقل هزینه و در عین حال کیفیت بالا به همه ی مراجعین ارائه می شود.
‎این خدمات درمانی در دوره ای 15 تا 21 روزه برای مراجعین ارائه می شود. در صورت مصرف همزمان چند ماده ممکن است با نظر روانپزشک برنامه ریزی مدت زمان درمان تغییر کند. دارو درمانی، سرم تراپی، رواندرمانی، خانواده درمانی و درمان های تکنولوژیک از جمله خدمات این شیوه جامع نگر درمانی می باشد.
در مرحله ابتدایی درمان مصاحبه بالینی توسط روانپزشک و روانشناس انجام می شود. در این مرحله غربالگری نوع ماده مصرفی و مقدار مصرف آن، علائم روانی ناشی از سوء مصرف، تشخیص بیماری های زمینه ای مثل دیابت و نارسایی های قلبی-عروقی، کبدی، کلیوی، فشار خون و همچنین آموزش روانی بیمار برای دوره بهبودی توسط رواندرمانگر انجام می شود.
‎در مرحله بعدی درمان، روانپزشک به صورت روزانه با بیمار در ارتباط است تا دستورات دارویی و سرم تراپی را تنظیم کند. همچنین در طول این دوره درمانی رواندرمانی و آموزش خانواده نیز با برنامه ریزی مشخص روزانه و یا یک روز در میان انجام می شود.
‎به منظور بهبود پاسخدهی بیمار به درمان در طول دوره بیمار اجازه مصرف هیچگونه مخدر و دارویی خارج از دستور دارویی ارائه شده ندارد، مصرف مشروبات الکلی و سیگار به طور کلی در دوره درمانی ممنوع است، در طول این دوره بیمار اجازه رانندگی ندارد و همچنین تا زمان منفی شدن تست و تزریق داروی ضد مخدر اجازه خروج از درمان را ندارد.
‎لازم به ذکر است که این خدمات به صورت سرپایی و در زمان حدود یک ساعت انجام خواهد شد و بعد از دریافت سرم  بیمار به همراه دارو به منزل فرستاده می شود.  در مرحله بعدی درمان نگهدارنده و پیشگیری از عود انجام می شود که شامل ویزیت هفتگی روانپزشک و تجویز دارو به صورت روزانه، ۲ جلسه در هفته رواندرمانی و همچنین استفاده از روشهای درمانی تحریک مغناطیسی ( ار تی ام اس ) می‌باشد.

ترک اعتیاد با ار تی ام اس

جمع‌بندی

در کنار درمان اعتیاد با نوروفیدبک یکی از بهترین روش‌ها جهت درمان اعتیاد، استفاده از دستگاه آرتی‌ام‌اس است. این روش عوارض جانبی کمی داشته و نیازی به بی‌هوشی، بی‌حسی یا بستری شدن ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید از طریق سایت یا تماس تلفنی اقدام بفرمایید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید