مشاوره خیانت همسر


اگر تاکنون یکی از نزدیکان شما اعتماد شما را شکسته باشد، احتمالاً سختی ناشی از خیانت را درک کرده‌اید. درد ناشی از خیانت، می‌تواند زخم‌ها و ناراحتی‌های عمیقی را برجای بگذارد. خیانت، نوعی عدم صداقت و راستی در زندگی زناشویی یا رابطه است و می‌تواند رابطه را به‌شدت متشنج کند. خیانت، باعث ایجاد احساس گیجی، تنهایی و ویرانی در فرد مقابل می‌شود. برخی مواقع، پس از خیانت یک رابطه به پایان خود می‌رسد، با این حال برخی اوقات نیز زوجین می‌توانند رابطه خود را به‌ تنهایی، یا با کمک یک درمانگر ترمیم کنند. بازسازی رابطه بعد از خیانت همسر اغلب باعث قوی‌تر شدن رابطه میان آن‌ها می‌شود.

مشاوره خیانت همسر

چه مواردی در مشاوره خیانت بررسی می شود؟

در مشاوره خیانت همسر، درمانگر به دنبال علت زمینه‌ای خیانت، ابتلای زوجین به مشکلات روانی و ارتباط آن با خیانت و بررسی تصمیم زوجین برای ادامه دادن یا پایان رابطه است.

خیانت همسر در زندگی مشترک چه آسیب‌ها و پیامدهایی را به دنبال دارد؟

خیانت به همسر نه‌تنها می‌تواند بر زوجین اثر بگذارد، بلکه اثرات منفی آن متوجه فرزندان و سایر اعضای خانواده هم می‌شود. شریکی که به او خیانت شده است، ممکن است دچار عوارض جدی جسمی و روانی شود. از پیامدهای خیانت همسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • پریشانی
  • کاهش اعتماد بنفس
  • خود را مقصر دانستن یا احساس شرم
  • خشم
  • اختلال اضطرابی پس از سانحه
  • کاهش بازدهی و عملکرد شغلی

افرادی که به آن‌ها خیانت می‌شود، در ریسک بالاتری برای انجام رفتارهای پر خطر قرار دارند؛ از این رفتارها، می‌توان به رابطه جنسی محافظت نشده و رابطه جنسی پس از مصرف داروهای روان‌گردان اشاره کرد. از دیگر دلایل این رفتارها، می‌توان به افزایش مصرف داروها و الکل اشاره کرد. پرخوری، بی اشتهایی عصبی و کار زیاد، از دیگر رفتارهایی است که می‌تواند در این دوران از شخص سر بزند.

پیامدهای خیانت همسر

خیانت نه‌تنها باعث ایجاد صدمه و عوارض جدی بر فردی می‌شود که به او خیانت شده، بلکه بر خود فرد هم آثار منفی خواهد داشت. برخی از افراد، برای مدت‌های طولانی و حتی سال‌ها وارد رابطه دیگری می‌شوند که شریکشان از آن بی‌خبر است. آثار و آسیب‌های روانی و احساسی ناشی از این روابط، می‌تواند بسیار سنگین و سخت باشد. فردی که در زندگی مشترک خود مرتکب خیانت می‌شود، ممکن است دچار احساس افسردگی، اضطراب، یا حس گناه بسیار شدیدی شود. احساس ناتوانی یا گیر افتادن و به دام افتادن، از دیگر احساسات منفی رایجی است که افراد در این موقعیت‌ها تجربه می‌کنند. هرچه خیانت طولانی‌تر شود، آثار ناشی از آن عمیق‌تر خواهد بود، و باید توجه داشت که درصد زیادی از خیانت‌ها محرمانه باقی نمی‌مانند. این یعنی، ترس یا مقاومت در صحبت کردن درباره خیانت، می‌تواند به هر دو طرف یک رابطه در بلندمدت آسیب وارد کند.

چه عواملی زمینه خیانت همسر را افزایش می‌دهد؟

برخی از تحقیقات، نشان می‌دهد در صورت وجود برخی از شرایط مانند موارد زیر، احتمال افزایش خیانت به همسر بالا می‌رود:

  • سن پایین: بیشتر خیانت‌ها در سنین 18 تا 30 سال اتفاق می‌افتد، این میزان در سنین بالاتر از 50 سال به‌شدت کاهش می‌یابد.
  • زندگی در شهر بزرگ: زندگی در کلان‌شهرها، ریسک خیانت را 50 درصد افزایش می‌دهد.

همچنین، ریسک خیانت توسط مردان بسیار بیشتر از زنان است؛ بیشتر از 80 درصد از خیانت‌ها توسط مردان اتفاق می‌افتد. مهم است که به‌خاطر داشته باشید این عوامل نتایج مطالعات هستند. صرف اینکه فردی در یکی از این دسته‌ها قرار دارد، به معنای این نیست که مرتکب خیانت شده یا می‌شود. اگر درباره خیانت شریک خود شک دارید، بهتر است از یک مشاور آگاه و متخصص کمک بگیرید. هرکسی می‌تواند خیانت کرده یا فریب بخورد.

آیا راهکاری برای جلوگیری از خیانت همسر وجود دارد؟

جلوگیری از خیانت همسر یا رابطه جنسی خارج از چارچوب خانواده می‌تواند در روابط تک‌همسری بسیار نگران‌کننده باشد. اغلب افراد برای وفادار نگه‌داشتن شریک خود از روش‌های منفی، کنترل‌کننده یا فشارهای عاطفی استفاده می‌کنند. این روش‌ها، نه‌تنها مؤثر نیستند، بلکه ممکن است آثار و نتایج بدتری نیز به دنبال داشته باشند. وفادار نگه‌داشتن شریک زندگی، با افزایش انگیزه و تمایل او برای ماندن در کنار شما به بهترین وجه محقق می‌شود. با نشان‌ دادن علاقه و دوست داشتن و اهمیت دادن به شریک زندگی، بهبود ظاهری، توجه به نیازهای عاطفی و جنسی شریک خود می‌توانید باعث افزایش رضایت زندگی مشترک و کاهش احتمال خیانت شوید.

هدف از مشاوره خیانت چیست؟

در طول مشاوره خیانت، درمانگر به دنبال بررسی و پیدا کردن مشکلات روانشناختی قبلی و زمینه‌ای در هر دو طرف خیانت است. مزایای مشاوره خیانت همسر، یافتن این مشکلات و درمان آن‌ها برای کاستن احتمال وقوع خیانت در آینده است. ممکن است یک یا هر دو طرف، به مشکلات روانشناختی جدی مبتلا باشند. برخی از مواردی که درمانگر در طول مشاوره خیانت به دنبال آن‌ها می‌گردد، شامل اعتیاد جنسی، اختلال عملکرد جنسی، مشکلات و مسائل مالی، سوء‌ مصرف مواد مخدر، مشکلات اعتمادبه‌نفس و خودکم‌بینی، اضطراب، افسردگی و بی‌حوصلگی در روابط است. یافتن و پرداختن به این مسائل، می‌تواند در کاهش احتمال وقوع خیانت در آینده کمک‌کننده باشد.

جلوگیری از خیانت همسر

این روش‌ها، اغلب باعث می‌شوند فرد در موقعیت‌های مختلف، رفتاری ناسالم از خود نشان دهد؛ ممکن است خیانت، ریشه در یکی از این مشکلات داشته باشد. درمانگر در صورت مواجه با یکی از این مشکلات در هر یک از زوجین، برای درمان مشکل اصلی از روش‌های درمانی متفاوت و مناسبی استفاده می‌کند. پس از یافتن مشکل ریشه‌ای و درمان آن، درمانگر به خود مسئله خیانت می‌پردازد. هدف بسیاری از زوجین از مشاوره خیانت، این است که برای ادامه دادن یا اتمام رابطه مطمئن نیستند؛ مشاوره خیانت می‌تواند در این مورد، به زوجین مشاوره مناسب داده و به تقویت رابطه میان آن‌ها با برقراری ارتباط مناسب، افزایش همکاری، اعتماد، احترام و افزایش مهارت‌های حل تعارضات کمک کند.

چه سؤالاتی در مشاوره خیانت پرسیده می‌شود؟

در مشاوره خیانت، درمانگر به دنبال رسیدن به پاسخ سؤالاتی مانند زیر می‌پردازد:

  • یافتن علت اصلی خیانت
  • تأثیر این اتفاق بر زندگی هر دو طرف ماجرا
  • بررسی زمان و چگونگی ایجاد شکاف در رابطه
  • نقش هر دو طرف در خیانت
  • راهکارهایی برای پس از خیانت و گذر از آن و بهبود رابطه

یافتن پاسخ این سؤالات، به بهبود رابطه میان زوجین و پیشگیری از وقوع خیانت در آینده کمک می‌کند.

اهمیت و کاربرد مشاوره خیانت همسر

برخی از افراد، عدم رضایت را دلیل خیانت خود می‌دانند. همچنین ممکن است، اعتیاد به رابطه جنسی، عزت‌ نفس پایین، انتقام یا دلایل دیگری، از عوامل زمینه‌ساز خیانت باشد. مشاوره خیانت، در کمک به درمان و برطرف کردن بسیاری از این موارد کاربرد دارد. اگر به شریک زندگی خود خیانت کرده‌اید، یا نشانه‌‌های خیانت همسر را پیدا کرده‌اید، در نظر بگیرید که چه چیزی باعث ایجاد این تمایل شده‌است. در طول مشاوره خیانت، ممکن است بتوانید به این ریشه‌ها پرداخته و تا حد زیادی مشکل خود را برطرف کنید. در نتیجه، مشاوره خیانت می‌تواند به پیشگیری و جلوگیری از خیانت، کمک به بازسازی رابطه و جلوگیری از تکرار آن کمک کنند.

بازسازی رابطه بعد از خیانت همسر

برای بسیاری از روابط، خیانت می‌تواند پایان راه باشد، با این حال ادامه دادن رابطه و گذر از آن، پس از خیانت نیز ممکن است. اولین قدم در برخورد با خیانت همسر، آغاز کردن بحث درباره آن و صحبت درباره کارهایی است که باید پس از آن انجام شود. پس از آن، زوجین باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند به رابطه خود پایان دهند یا آن را بازسازی کنند. مشاوره خیانت در هر دو مورد می‌تواند به زوجین کمک کند.

رعایت موارد زیر، در این دوران می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • صبر: زوجی که خیانت کرده است، بهتر است در این دوران در مقابل برخوردهای طرف مقابل خود صبر و شکیبایی داشته باشد. شخصی که به او خیانت شده نیز، باید به طرف مقابل خود اجازه بیان احساسات درباره این ماجرا را بدهد.
  • احساس مسئولیت: از سرزنش احساسات طرف مقابل خود در این دوران بپرهیزید، سعی نکنید نتیجه اقدامات خود را کوچک نشان دهید.
  • عذرخواهی: در صورتی که زوجین تمایل به ادامه رابطه دارند، باید احساس پشیمانی و عذرخواهی خود را نشان دهند. لازم نیست که این روند با عجله انجام شود، اما برای شروع دوباره یک رابطه عذرخواهی الزامی است.
  • ارتباط برقرار کردن: به طور فعال به صحبت‌های همسرتان گوش دهید و با او صادقانه صحبت کنید. این عمل، به بازسازی رابطه کمک می‌کند.

مشاوره خیانت چگونه به برقراری تعامل سازنده در رابطه کمک می‌کند؟

بهبودی پس از خیانت می‌تواند روندی بسیار طولانی باشد، به‌خصوص برای زوجینی که قصد ادامه رابطه را دارند، این زمان می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد. به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از ابتدا تشخیص داد که آیا زوجین می‌توانند رابطه خود را پس از خیانت به‌ خوبی بازسازی کنند یا خیر و نمی‌توان گفت که بهبودی چه مدت ممکن است طول بکشد. اما متخصصان اتفاق نظر دارند که بهبودی اغلب در عرض 2 سال اتفاق می‌افتد. البته بهبودی برخی از زوجین هم ممکن است بیشتر طول بکشد؛ برخی هم ممکن است بتوانند رابطه خود را زودتر اصلاح کنند. باز هم تأکید می‌کنیم که هیچ جدول زمان‌بندی شده مشخصی برای بازیابی و بهبود رابطه وجود ندارد.

مزایای مشاوره خیانت همسر

مشاوره خیانت، می‌تواند به بهبود رابطه و ایجاد رابطه قوی‌تر و صمیمی‌تر بین زوجین کمک کند. روش‌های آموزش داده شده در درمان می‌تواند به زوجین کمک کند تا یاد بگیرند چگونه از این ماجرا عبور کنند. در طول مشاوره خیانت، درمانگر به هر دو سمت ماجرا این امکان را می‌دهد تا احساسات خود پیرامون خیانت را بیان کنند. درمانگر می‌تواند به زن و شوهر کمک کند تا نیازها و اهداف خود در رابطه را پیدا کنند. درمانگر می‌تواند به زوجین در رهایی از احساسات منفی و بازسازی صداقت در رابطه کمک کند. آن‌ها ممکن است بحث آزاد درباره نقاط قوت و ضعف در رابطه را تشویق کنند. درمانگر ممکن است الگوهای روابط ناسالم، مانند وابستگی عاطفی و سوءاستفاده را زیر سؤال ببرد.

دریافت مشاوره خیانت همسر در کلینیک دکتر کربلایی

کلینیک مغز و اعصاب دکتر کربلایی با مدیریت دکتر علی کربلایی، یکی از بهترین کلینیک‌های تهران در ارائه خدمات در زمینه‌ی بیماری‌های اعصاب و روان است.

 کلینیک روانشناسی و مرکز مشاوره دکتر کربلایی، با دارا بودن محیطی مناسب و حضور بهترین مشاوران و روانشناسان، انواع مشاوره‌ها در زمینه زندگی مشترک، بلوغ، تحصیلی، مشاوره ازدواج حضوری و مشاوره خیانت همسر را ارائه می‌دهد.

مشاوره تلفنی خیانت همسر

یکی از گزینه‌های مناسب، برای افرادی که دسترسی به مشاور مناسب ندارند، خدمات مشاوره تلفنی است. در این روش نیز، مشاوران مرکز دکتر کربلایی، به ارائه خدمات در فضایی امن و مطمئن، می‌پردازند.

مشاوره آنلاین خیانت همسر

از دیگر روش‌های مناسب، برای افرادی که دسترسی به مرکز مشاوره مناسب ندارند، خدمات آنلاین است. مشاوره آنلاین خیانت همسر نیز در فضایی خصوصی، مطمئن و ایمن ارائه می‌شود.

مشاوره حضوری خیانت همسر

کلینیک دکتر کربلایی، با داشتن فضایی مناسب، آماده پذیرایی از زوجین و مراجعان، برای خدمات حضوری مشاوره است. باید توجه داشت که مشاوره خیانت، بهتر است با حضور هر دو طرف و به شکل حضوری انجام شود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید