مشاوره فردی


زندگی مجموعه‌ای از اتفاقات خوب و بد است که همه ما خواسته یا ناخواسته آن‌ها را تجربه خواهیم کرد. طبیعی است که گاهی به‌تنهایی نتوانیم بار همه مشکلات را تحمل کنیم و یا چنان در مشکلات زندگی درگیر و سردرگم شویم که برای یافتن راه درست نیازمند کمک حرفه‌ای باشیم. مشاوره فردی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در این سردرگمی‌ها، باری از دوش ما بردارد و با باز کردن گره‌های کور کلاف درهم زندگی، مسیر درست را به ما نشان دهد.

مشاوره فردی

مشاوره فردی چیست؟

همه افراد در زندگی خود، زمان‌هایی را تجربه می‌کنند که در آن کارها و مسیر زندگی براساس میل و تمایل آن‌ها پیش نمی‌رود. در این زمان‌ها، فرد استرس و فشار روانی بیش از حدی را تجربه می‌کند. ایجاد مشکلات و مسائل جدی در زندگی خانوادگی و یا از دست دادن شخص یا چیزی که برای ما اهمیت فراوانی دارد، نمونه‌ای از این بحران‌ها است.

مشاوره فردی که روان‌درمانی یا درمان فردی نیز نامیده می‌شود، یک مشارکت دو نفره، بین شما و یک فرد متخصص در بهداشت و سلامت روان است. مشاوره فردی، به شکل ملاقات حضوری، یا به شکل مجازی، در محیطی ایمن و مطمئن، با هدف صحبت و حل تعارضات و مشکلاتی که در زندگی شما به وجود آمده است، برگزار شده تا بتوانید از این مشکلات عبور کرده و مجدد از زندگی خود مانند قبل لذت ببرید. مشاوره فردی، به شخص این امکان را می‌دهد که احساسات، اعتقادات و رفتارهای خود را کاوش کرده، به شناخت بهتری از خود رسیده و جنبه‌هایی از زندگی خود را که تمایل دارد تغییر دهد، بیابد و برای تغییرات مورد نظر خود برنامه‌ریزی کنند.

مشاوره‌ی فردی یک فرصت شخصی است که در آن شخص، حمایت و تجربه رشد را در طول زمان‌های سخت و چالش‌برانگیز زندگی دریافت می‌کند. مشاوره فردی، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها و جنبه‌های زندگی شخصی، مانند کنترل خشم، افسردگی، اضطراب، سوءمصرف مواد، ازدواج، مشکلات والدین و تربیت فرزند، مشکلات مدرسه و مسائل شغلی کمک‌کننده باشد. کلینیک روانشناسی و مرکز مشاوره دکتر کربلایی میتواند در طول این مسیر کنار شما باشد.

چه کسانی به مشاوره فردی نیاز دارند؟

اکنون اکثر جوامع پذیرفته‌اند که هر کس باید در طی کردن مسیر زندگی خود، از راهنمایی‌ها و کمک‌های یک مشاوره متخصص کمک بگیرد. هیچ کس نیست که در زندگی خود اندوه، اضطراب، افسردگی و ... را حس نکرده باشد و همان‌طور که هر بیماری جسمی برای درمان نیازمند پزشک متخصص است، این بحران‌های روحی نیز تنها به کمک مشاور قابل حل خواهد بود.

مشاوره فردی کمک‌های فراوانی به فرد می‌کند، ازجمله باعث می‌شود فرد با کمترین آسیب، با غم و اندوه یا آسیب روانی که به آن دچار شده است، کنار بیاید. همچنین رنج ناشی از افسردگی و نارضایتی شغلی را رها کند و یا این‌که صرفاً دیدگاه عمومی خود را نسبت به زندگی بهبود بخشد. در طول دوره درمان، ممکن است درمانگر متوجه الگوهای رفتاری ناسالمی در شخص شود که حتی خود او نیز از وجود آن‌ها بی‌خبر است، در نتیجه، مشاوره فردی به رشد شخصی فرد نیز کمک می‌کند.

گفتگو با مشاور، با گفتگو با دوست یا یکی از اعضای خانواده متفاوت است. گرچه عزیزان شما، می‌توانند توصیه‌های بسیار خوبی ارائه دهند، اما این توصیه‌ها به‌ندرت هدفمند هستند. همچنین، افراد خانواده و دوستان برای ارزیابی جنبه‌های مختلف یک حادثه و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر روح و روان آموزش ندیده‌اند. به‌علاوه، برخلاف دوستان و خانواده، درمانگر شما به توافق‌نامه حفظ اسرار متعهد است و همین کمک می‌کند احساس امنیت بیشتری داشته باشید؛ بنابراین می‌توانید با درمانگر خود رابطه‌ای براساس اعتماد و اطمینان برقرار کنید. در طول دوره درمان، به شناخت بیشتری از خود و خواسته‌های خود می‌رسید و آنجا است که تغییر واقعی اتفاق می‌افتد. در حقیقت، تأثیرات مشاوره فردی به قدری عمیق است که شواهد نشان می‌دهد حتی می‌تواند بر ساختار مغز نیز تأثیر بگذارد.

کدام نشانه‌ها بیانگر ضرورت مراجعه به مشاوره فردی است؟

در صورت وجود مسئله‌ای آزاردهنده که با روند زندگی روزمره تداخل داشته باشد، بهتر است به مشاور مراجعه کنیم. منظور از مسئله آزاردهنده و پریشان‌کننده، موقعیتی است که باعث ایجاد افکار، احساسات و رفتارهای منفی یا حتی علائم جسمی مانند درد یا خستگی شود. آنچه اهمیت دارد این است که منتظر شدید شدن علائم نمانید و در اولین فرصت، به دنبال درمان آن بروید. اگر اغلب ناراضی هستید یا احساس ناراحتی و ناامیدی در مورد مسائل زندگی خود دارید، بهتر است پیش از مزمن شدن افسردگی و تغییرات خلقی شدید به دنبال درمان باشید.

مشاوره انفرادی

افرادی هستند که با وجود نیاز شدید همچنان از مشاوره فردی و درمان روان‌شناسی فرار می‌کنند، برخی از دلایلی که ممکن است برای این کار وجود داشته باشد، عبارتند از:

  • نگرانی بابت انگ اجتماعی ناشی از مشاوره و به دنبال درمان روان‌شناس رفتن.
  • احساس شرم، هنگام صحبت کردن درباره اتفاقات آزاردهنده‌ی گذشته
  • عدم تمایل به قبول کردن وجود مشکل
  • عدم اطمینان به رازداری مشاوره
  • مشکلات مالی

باید به یاد داشت که درمانگرانی که جلسات مشاوره‌ی فردی را برگزار می‌کنند، متخصصانی آموزش دیده هستند که پشتیبانی و رازداری را در کار خود حفظ می‌کنند. آ‌ن‌ها عادت دارند که به افراد کمک کنند از موقعیت‌های دردناک، آزاردهنده و شرم‌آور عبور کنند. برخی از درمانگران همچنین برای کمک به افرادی که به علت مشکلات مالی توانایی مراجعه برای مشاوره فردی را ندارند، کمک‌های مالی و هزینه پایین‌تر را پیشنهاد می‌دهند. با این حال، همچنان ننگ اجتماعی ناشی از مراجعه به درمانگر، ممکن است مانع از مراجعه برخی از افراد به مشاوره فردی شود.
یک درمانگر آموزش دیده می‌تواند به افراد در ایجاد تغییر سبک زندگی کمک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند به شناسایی علل اصلی علائم ایجاد شده در شخص کمک کرده، و راهکارهایی را برای تغییر افکار و رفتارهای ناخواسته ارائه دهند. تأثیر مشاوره فردی را می‌توانید در یافتن مهارت‌های مدیریت احساسات، کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی احساس کنید.

مشاوره فردی چه اهمیتی دارد؟

مشاوره فردی، در درمان طیف وسیعی از مشکلات و مسائل روانی مؤثر است. در طول مشاوره فردی، مراجعه‌کننده می‌تواند به شناخت بهتری از مسائل پیش‌رو و احساسات خود دست پیدا کرده و در جهت رفع آن‌ها و بازگشت به شرایط قبل یا ساخت شخصیتی جدید گام بردارد. گاهی بدون آنکه متوجه باشیم، تحت تأثیر احساسات منفی، بدبینی و یا ترس از شکست و ... تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز زندگی خود را مانند تصمیم به ازدواج، تغییر شغل و ... به تعویق می‌اندازیم و یا تصمیمات غلطی می‌گیریم که تمام عمر باید هزینه آن را بپردازیم. یکی از مزایای مشاوره فردی همین است که با رسیدن به شناخت دقیق از خودمان و این احساسات پنهان، آن‌ها را مدیریت کرده و در هر تصمیم‌گیری منطقی‌تر رفتار خواهیم کرد. باید توجه داشت برطبق آمارها، درصد زیادی از افراد جامعه از برخی مشکلات روانی، مانند افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. مشاوره فردی می‌تواند، به کاهش عوارض ناشی از این مشکلات در جامعه کمک کند.

اهداف مشاوره فردی چیست؟

اهداف مشاوره فردی برای هر مراجعه‌کننده، براساس نیازهای مختلف افراد متفاوت است. بااین‌حال، تمام درمانگران، اهداف زیر را در جلسات مشاوره فردی دنبال می‌کنند:

  • ایجاد احساس اطمینان و اعتماد میان درمانگر و مراجع
  • ایجاد ارتباط آزاد و صادقانه
  • کمک به افزایش آگاهی شخص از احساسات و مکانیسم‌های دفاعی معمول خود
  • پرورش یک ساختار درونی منسجم، برای مدیریت احساسات و عواطف

اگر جزو گروهی از افراد هستین که مهاجرت کردین و احتیاجی به دریافت مشاوره فردی دارین میتوانید با خیال راحت از خدمات مشاوره برای ایرانیان خارج از کشور استفاده کنید.

مشاوره فردی چه نتایج و تاثیراتی دارد؟

تحقیقات نشان داده‌اند که مشاوره فردی، باعث کاهش بروز برخی از مشکلات شایع روانی، مانند افسردگی، اضطراب، انزوا و ... می‌شود. همچنین، اثرات مثبت ناشی از مشاوره فردی، تا مدت‌ها پس از پایان دوره درمان ادامه پیدا می‌کند. گاهی گفتگو کردن درباره گره‌های درونی و مسائلی که هرگز با دیگران در میان نگذاشته‌اید، به‌تنهایی می‌تواند بار سنگینی از شانه‌های شما بردارد و به ذهن و روحتان فرصت دهد که دوباره مسائل را بررسی کرده و به راه‌حل‌های جدید برسد. گاهی چنان درگیر احساسات قوی و متضاد هستید که درک درستی از شرایط اطراف خود ندارید، مشاور به شما کمک می‌کند تک‌تک این احساسات را بشناسید. در واقع اغلب اوقات انگیزه‌های پنهان پشت تصمیمات شما، همین احساسات ناشناخته هستند. حتی برخی بیماری‌های جسمی مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... ناشی از فشار همین احساسات هستند. اهمیت مشاوره فردی در اینجا مشخص می‌شود که نه‌تنها مشکلات روحی را درمان می‌کند، بلکه از بیماری‌های جسمی نیز جلوگیری خواهد کرد.

تاثیر مشاوره فردی

چه مواردی در مشاوره فردی بررسی می‌شود؟

پس از جلسات اول و رسیدن به یک شناخت متقابل میان درمانگر و مراجعه‌کننده، مسیر جلسات، به سمت شناخت صحیح مشکل، و یافتن برنامه درمانی مناسب برای آن سوق داده می‌شود. در طول مشاوره فردی، نظرات شخص درباره مشکل ایجاد شده، انتظارات و احساسات او، خلق‌وخو و وضعیت روانی و خواسته‌ها و اهداف مراجعه‌کننده بررسی می‌شود. در هر جلسه، مشاور وضعیت روحی مراجع را در طی هفته گذشته بررسی می‌کند، میزان پایبندی او به راه‌حل‌های جلسه پیش را جویا می‌شود و با کمک خود مراجع راه‌حل‌های جدیدی را پیشنهاد می‌دهد. تلاش می‌شود مشاور تنها نقش راهنما را داشته باشد و این خود شخص است که با توجه به وضعیت زندگی‌اش، راه‌حل‌های پیشنهادی مشاور را بررسی کرده و تصمیم‌گیری می‌کند.

چه سوالاتی در مشاوره انفرادی پرسیده می‌شود؟

در مشاوره انفرادی، باید سؤالاتی مطرح شود که مراجعه‌کننده را وادار به بیان احساسات و اعتقادات خود کرده، و او را با تناقضات موجود در این اعتقادات و احساسات روبه‌رو کند.

برخی از سؤالات شایع در جلسات مشاوره فردی، شامل موارد زیر است:

  • مشکل ایجاد شده از نظر شما چیست؟
  • این مشکل، به‌طور معمول باعث ایجاد چه احساسی در شما می‌شود؟
  • چه چیزهایی مشکل ایجاد شده را بهبود بخشیده و بهتر می‌کند؟
  • مود و خلق‌وخوی خود را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • تا چه میزان به افراد اطراف خود احساس تعلق می‌کنید؟
  • به دنبال چه تغییرات مثبتی در زندگی خود هستید؟

دریافت مشاوره فردی در کلینیک دکتر کربلایی

اگر مضطرب و افسرده‌اید، اگر برای هر تصمیم‌گیری دچار وسواس فکری هستید، اگر احساس شادمانی و رضایتمندی ندارید، همگی نشانه‌ های ضرورت مشاوره فردی هستند. کلینیک دکتر کربلایی، مرکزی تخصصی، جهت درمان بیماران مبتلا به مشکلات اعصاب و روان است. در این مرکز، انواع درمان‌های تکنولوژیک و بهترین روش‌های تشخیصی، در کنار مشاوره فردی و درمان‌های روانشناسی ارائه می‌شود.

اهمیت مشاوره فردی

کلینیک روانشناسی و مرکز مشاوره دکتر کربلایی، در زمینه‌های مشاوره خانواده، مشاوره جنسی، مسائل کودکان و نوجوانان، مشاوره ازدواج حضوری و زوج‌درمانی و بارداری خدمات ارائه می‌کند. در راستای راحتی مراجعین محترم و تسهیل دسترسی به خدمات مشاوره، این خدمات در کلینیک به صورت مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین قابل ارائه است و می‌توانید با توجه به شرایط خود یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید.

مشاوره فردی تلفنی

اگر ساکن تهران نیستید، مشغله کاری به شما اجازه حضور منظم در جلسات مشاوره را نمی‌دهد، و یا به هر دلیلی در جلسات مشاوره رو در رو احساس امنیت و آرامش ندارید، می‌توانید به‌صورت غیرحضوری و تلفنی از خدمات مشاوره و روان‌شناسی کلینیک استفاده کنید. مشاوران و روانشناسان کلینیک دکتر کربلایی، به شکل تلفنی و در فضایی مطمئن و ایمن، آماده پاسخ‌گویی به سؤالات و مشکلات شما هستند.

مشاوره فردی آنلاین

یکی دیگر از امکانات کلینیک دکتر کربلایی، ارائه خدمات مشاوره به شکل آنلاین است. در این مورد نیز، مشاوران و روان‌شناسان مجرب کلینیک دکتر کربلایی در محیطی ایمن، مطمئن و با تعهد جدی به اصل رازداری، به ارائه خدمات به مراجعان می‌پردازند.

مشاوره فردی حضوری

مرکز مشاوره دکتر کربلایی، با دارا بودن فضایی مناسب، آماده پذیرایی از مراجعه‌کنندگان محترم برای استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی است. در این کلینیک به‌راحتی و با آسودگی خاطر می‌توانید از مشاوره روان‌شناسان متخصص ما بهره‌مند شوید. کلیه مشاوران و روانشناسان همکار با کلینیک دکتر کربلایی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر ایران بوده و با سال‌ها تجربه و تخصص می‌توانند در کنار شما باشند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید