زوج درمانی


آیا شما هم از این‌که بپذیرید در رابطه‌تان مشکلی وجود دارد هراسانید؟ اگر کسی به شما بگوید برای بهبود رابطه با همسرت به زوج درمان مراجعه کنید، ناراحت و نگران می‌شوید؟

همه ما فکر می‌کنیم همه چیز را در مورد روابط زناشویی و ارتباط با همسر می‌دانیم؛ اما گاهی اوقات لازم است شخصی دیگر با نگاهی بازتر قطره‌ای عقلانیت و منطق را بر رابطه‌مان بچکاند. البته نباید این نکته را هم در نظر نگرفت که زوج درمانی گاها به عملیاتی پیچیده تبدیل می‎‌شود چرا که گذشته از هزینه‌های آن باید درمانگری را پیدا کنیم که مشکل را به خوبی بشناسد و برطرف کند و تازه بتوانیم زمانمان را با زمان‌های درمانگر هماهنگ کنیم. با همه این وجود زوج درمانی در بسیاری از موارد و اختلافات زوج‌ها می‌تواند مشکلات را حل کند و شادی و آرامش را به زندگی بازگرداند. در این مقاله در مورد زوج درمانی صحبت خواهیم کرد و مرکزی را به شما معرفی می‌کنیم که روند زوج درمانی را پیچیده نکند.

مشاوره زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی نوعی روان درمانی است. زوج درمانی به همسران کمک می‌کند تا بتوانند مشکلاتشان را حل کنند و روابطشان را بهبود بخشند. در طی جلسات زوج درمانی قادر خواهید بود تصمیماتی منطقی و متفکرانه بگیرید که رابطه خود را تقویت و نوسازی کنید یا مسیر زندگیتان را از هم جدا سازید. زوج درمانی معمولا توسط درمانگرانی متخصص انجام می‌شود. این متخصصان درجات تحصیلی عالی دارند. معمولا مشاوره زوج درمانی کوتاه مدت است. معمولا در جلسات زوج درمانی به حضور هر دو نفر نیاز است.


دکتر روانپزشک تهران در کلینیک چند تخصصی دکتر کربلایی


زوج درمانگر کیست و چه وظایفی دارد؟

زوج درمانگران معمولا بر اساس شیوه‌های مختلف درمانی آموزش دیده‌اند و درمان را بر اساس نیازهای شما آغاز می‌کنند. سه نوع مهم و رایج رویکردهای درمانی وجود دارد: روش گاتمن، روش درمانی EFT یا احساس محور و روش درمانی ایماگو. تفاوت این سه نوع روش درمانی در نوع تشخیص، انواع سکس تراپی و دیگر مسائل زناشویی است. با وجود این‌که روش‌های درمانی زوج درمانگران متفاوت است اما معمولا این متخصصان تلاش می‌کنند به این صورت عمل کنند:

  • روی مشکلی خاص تمرکز کنند (مثلا مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، حسادت)
  • از هر دو نفر بخواهند در جلسات شرکت کنند و با هم مشکل را حل کنند.
  • راهکارهایی عملی ارائه دهند و در زمان مناسب دخالت کنند.
  • اهداف درمانی را به وضوح توضیح دهند.

بیشتر بخوانید: بیماری واژینیسم چیست؟


زوج درمانگران کسانی هستند که به صورت تخصصی در این زمینه مطالعه و تحصیل کرده‌اند و پس از گذراندن دوره‌های مخصوص کار درمان را در جلسات مشاوره انجام می‌دهند. زوج درمانگر موظف است به اختلافات دو نفر به خوبی گوش دهد، مشکل هر دو نفر را موشکافانه بررسی کند و برای حل آن مشکل راهکارهایی عملی نشان دهد.

کاربرد زوج درمانی و اهمیت آن در روابط زوجین

به طور کلی زوج درمانی برای انواع روابط اعم از جوان، پیر، نامزد کرده و ازدواج کرده کاربرد دارد. ممکن است بخواهید از زوج درمانی حل مشکلات فعلیتان استفاده کنید یا از پیشرفت این مشکلات جلوگیری کنید یا فقط می‌خواهید چک آپی انجام دهید چون مدتی را از هم دور بوده‌اید یا تحت فشار و استرس قرار داشته‌اید. به هرحال اگر دوام رابطه زناشویی و همسر و زندگیتان برایتان مهم است باید همیشه از نگاه فردی متخصص مشکل را حل کنید. برخی از زوج‌ها برای تقویت رابطه و دریافت درک بهتر از طرف مقابل به دنبال زوج درمانی هستند. در موارد دیگر زوج درمانی برای رفع مشکلات و بهبود رابطه به کار می‌رود. از زوج درمانی برای مشکلات زیر می‌توانید استفاده کنید:

  • مشکلات ارتباطی
  • مشکل در روابط جنسی
  • مشکلات فرزندان 
  • سوء مصرف مواد
  • عصبانیت 
  • خیانت و بی وفایی

زوج درمانی ممکن است در مواردی مانند آزار خانگی نیز مفید واقع شود. 


فرق مشاوره و رواندرمانی چیست؟


چه زمانی باید به زوج درمانگر مراجعه کنیم؟

در بهترین حالت باید زمانی به زوج درمانگر مراجعه کنید که آتش اختلافات زیاد نشده و وضعیت رابطه‌تان به بحران نکشیده است. اما این مسئله معمولا کاری بسیار سخت است چرا که معمولا پیشگیری از بروز اختلافات بیشتر نیاز به زمان و هماهنگی دارد و معمولا بیشتر افراد تا زمانی که مسئله‌ای بحرانی نشود به آن رسیدگی نمی‌کنند. اما شما باید حداقل این مسئله را در نظر بگیرید و بدانید که مشاوره زوج درمانی پیش از موعد می‌تواند از بروز مسائل حیاتی و بحرانی جلوگیری کند.

انواع روش‌های مشاوره زوج درمانی در کلینیک دکتر کربلایی

در کلینیک دکتر کربلایی برای مشاوره زوج درمانی از روش درمانی شناختی استفاده می‌شود. معمولا تعداد جلسات کمتر از 4 جلسه نیست. از زوجین خواسته می‌شود حتما در یکی از این جلسات مشترک شرکت کنند و سپس به صورت تکی در جلسات بعدی مجددا با هم حضور پیدا کنند تا مراحل شناخت مشکل و درمان آن طی شود.

انواع روش‌های مشاوره زوج درمانی در کلینیک سای کوک

زوج درمانی به صورت آنلاین و تلفنی

در مرکز تخصصی روانپزشکی و روانکاوی دکتر کربلایی می‌توانید به صورت تلفنی یا آنلاین هم از خدمات زوج درمانی استفاده کنید. کافیست برای اطلاعات بیشتر با این شماره‌ تماس بگیرید.

 تلفن: ۰۲۱۲۲۱۸۶۴۰۸

زوج درمانی به صورت حضوری

مشخصا زوج درمانی به صورت حضوری نتایج بهتری برای زوج‌ها خواهد داشت. در کلینیک زوج درمانی دکتر کربلایی می‌توانید به صورت حضوری و با دارا بودن نوبت قبلی زیر نظر متخصصین مشاوره شوید و برای همیشه مشکلات زندگیتان را حل کنید.

آدرس کلینیک روانشناسی دکتر کربلایی: زعفرانیه، خ مقدس اردبیلی، نبش فرخ، ساختمان فرخ، ط۱، واحد ۱۰۱۷

در جلسات زوج درمانی چه مواردی مطرح می‌شود؟

برای یافتن بهترین زوج درمانگر لازم است درباره تحصلات و تجربه، محل و ساعات کاری، برنامه درمانی و هزینه‌های او بپرسید. در جلسات زوج درمانی معمولا زوج‌ها در جلسات متعدد باید همراه هم باشند تا درمان شوند. در حین کار کردن با درمانگر مهارت‌هایی را می‌آموزید که چطور رابطه خود را محکم‌تر کنید مثلا:

  • مهارت ارتباط باز
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت بحث منطقی

شما در این جلسات درباره نقاط قوت و ضعف رابطه‌تان صحبت خواهید کرد و در همین حین منشأ اختلافات خود را کشف خواهید کرد. با کمک همدیگر یاد می‌گیرید چطور مشکلاتتان را بشناسید و همدیگر را هم سرزنش نکنید و در عوض یاد بگیرید چطور بهبودشان ببخشید. در همین حال این چند نکته را هم مد نظر داشته باشید:

  • ممکن است در ابتدا صحبت کردن در مورد مشکلاتتان با مشاور کاری سخت باشد. اما نگران نباشید، زوج درمانگر حاذق به شما کمک خواهد کرد با احساساتتان کنار بیایید و صحبت کنید.
  • ممکن است همسرتان نخواهد با شما به جلسه مشاوره بیاید. با این حال شما باز هم به جلسه مشاوره بروید، چون ممکن است در این جلسات چیزی بیاموزید که بتوانید طرز رفتار خودتان را اصلاح کنید.
  • درمان معمولا در زمان کوتاه انجام می‌گیرد. این‌که تعداد جلسات درمانی چقدر باشد و برنامه درمانی به چند جلسه طول بکشد بستگی به شرایط شما دارد.
  • ممکن است پس از جلسه، زوج درمانگر به شما تمرین دهد و نیاز باشد در خانه کارهایی را به عنوان مشق انجام دهید!
  • شما و همسرتان ممکن است به کمک دیگران نیز نیاز داشته باشید. در موارد خاصی مانند سوء استفاده یا بیماری، ممکن است پزشک از شخص دیگری نیز برای مراقبت از شما کمک بخواهد.

خدمات مشاوره جنسی و مشاوره ازدواج حضوری و آنلاین برای مشاوره پیش از ازدواج


تفاوت مشاوره ازدواج و زوج درمانی

مشاوره پیش از ازدواج معمولا به منظور شناخت بیشتر افراد نسبت به هم‌دیگر صورت می‌گیرد. در مشاوره ازدواج معمولا افراد از نظر انواع خصوصیت‌های رفتاری و اخلاقی از طریق انجام تست‌های روانشناسی سنجیده می‌شوند و به آن‌ها گفته می‌شود که آیا با وجود اختلافات و شباهت‌هایی که دارند می‌توانند زندگی خوبی داشته باشند یا نه. هم‌چنین در این جلسات اگر یکی از دوطرف مشکل روانی، جسمی یا جنسی داشته باشد مشخص می‌گردد. مشاوره پیش از ازدواج مخصوصا در موارد ازدواج سنتی که شناخت‌ دو طرف از هم کم است بیشتر مفید خواهد بود. زوج درمانی نیز بیشتر به درمان مشکلات و دغدغه زوجین پس از ازدواج می‌پردازد. به شما یادآوری می‌کند که چرا با هم ازدواج کرده‌اید، تفاوت‌هایتان چیست و چگونه بهتر آن‌ها را درک کنید، هیچ‌گاه مشکلات یک رابطه فقط تقصیر یک نفر نیست، دعوا کردن همیشه هم نشانه بدی نیست و گاهی نشان دهنده توجه و علاقه فرد مقابل به شماست و این‌که هر چه زودتر مشکلتان را حل کنید برایتان بهتر است.

تفاوت مشاوره ازدواج و زوج درمانی

جمع‌بندی

علی رغم این‌که بسیاری از افراد فکر می‌کنند مراجعه به پزشک روان درمان کاری نامعقول است، اما به این فکر کنید که اگر قلبتان درد بگیرد حتما خیلی زود به پزشک متخصص قلب مراجعه خواهید کرد پس اگر در روانتان هم مشکلی پیش آمد باید به دکتر مربوط به آن مراجعه کنید. مشکلات زناشویی و اختلاف‌ها نیز مانند دردهای بدن ممکن است بعد از مدتی تبدیل به دردهایی مزمن شوند و برطرف کردن آن‌ها کاری بسیار سخت باشد. در حالی‌که اگر به موقع برای حل مشکلات روابط بین خودتان و همسرتان به زوج درمانگر مراجعه کنید، می‌توانید آرامش و شادی را به زندگیتان بازگردانید. در کلینیک دکتر کربلایی متخصصان ما به شما کمک می‌کنند که ساز روان و زندگیتان را راحت‌تر کوک کنید. 

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید