درمان زود انزالی در مردان


مشکلات جنسی از جمله زود انزالی، در بین مردان بسیار شایع بوده و آمار نشان می‌دهد از هر 3 مرد یک نفر به این مشکل دچار است. زود انزالی زمانی اتفاق می‌افتد که مرد قبل از زمانی که خودش یا شریک جنسی‌اش می‌خواسته ارضا ‌شود. بسیاری از مردانی که به این مشکل دچار هستند به سرخوردگی و اضطراب دچار شده و در نتیجه از رابطه جنسی دوری می‌کنند. زود انزالی گرچه ناامیدکننده و استرس‌زا است، اما درصورتی‌که فرد در زمان مناسب برای درمان اقدام کند، درمان، بسیار مؤثر بوده و وی را کاملاً به زندگی جنسی عادی خود بر می‌گرداند. با درمان زود انزالی اعتمادبه‌نفس فرد برگشته و میزان فشارهای عصبی وی کاهش می‌یابد. در ادامه به بررسی دقیق علل و علائم زود انزالی در مردان پرداخته و راه‌های درمان زود انزالی با ورزش، دارو و آمپول، مشاوره و تغذیه را معرفی می‌کنیم.

زود انزالی یا انزال زودرس چیست

انزال زودرس یا زود انزالی چیست؟

انزال به معنای آزاد شدن مایع منی از بدن است. انزال زودرس در مردان زمانی اتفاق می‌افتد که خروج منی بسیار سریع‌تر از زمان معمول آن در افراد انجام شود. زود انزالی به‌خودی‌خود مشکل‌زا نیست، اما در بسیاری از مردان منجر به کاهش لذت جنسی و افزایش استرس و سرخوردگی در فرد می‌شود. در این حالت درمان زود انزالی نه‌تنها به بهبود زندگی جنسی فرد کمک خواهد کرد بلکه منجر به افزایش اعتمادبه‌نفس و تمرکز وی نیز خواهد شد. جالب است بدانید که در آمریکا از هر 3 مرد 18 تا 60 ساله حداقل 1 نفر از آن‌ها با مشکل زود انزالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. آمار نشان داده که این مشکل بیشتر روانی بوده و در موارد کمی بیماری‌های جسمی می‌تواند منجر به بروز انزال زودرس شوند.


بیشتر بخوانید: مشکل واژینیسم یا بیماری واژینیسموس چیست؟


انزال چگونه اتفاق می‌افتد؟

انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود. وقتی مردان تحریک جنسی می‌شوند، سیگنال‌هایی به مغز و نخاع آن‌ها ارسال می‌شود. هنگامی‌که فرد به اوج هیجان رسید، سیگنال‌هایی از مغز به اندام جنسی وی ارسال شده و مایع منی از طریق آلت تناسلی آزاد می‌شود.

انزال در مردان دارای دو مرحله است: انتشار و خروج

فاز یک، انتشار: انتشار زمانی است که اسپرم از بیضه‌ها به پروستات منتقل شده و با مایع منی مخلوط می‌شود تا منی ایجاد شود. مجرای وابران، تیوبی است که به حرکت اسپرم از بیضه‌ها به پروستات و نهایتاً رسیدن منی به آلت تناسلی کمک می‌کند.
فاز دو، خروج: خروج زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های پایه آلت تناسلی منقبض شده و منجر به خروج منی از آلت می‌شوند، ارگاسم و انزال در این مرحله به‌صورت هم‌زمان رخ می‌دهند. البته برخی از مردان بدون انزال به ارگاسم رسیده و نعوظ در آن‌ها از بین می‌رود. زود انزالی مردان گاهی به خاطر تسریع در انزال و گاهی به خاطر بروز مشکل در نعوظ است. در مواردی که مشخص نشود که کدام مورد باعث زود انزالی شده بهتر است که ابتدا به درمان مشکلات نعوظ پرداخته شود.

علت و عوامل زود انزالی در مردان چیست؟

علت دقیق زود انزالی هنوز نامشخص مانده است. در قدیم تصور می‌شد که علت آن فقط به مسائل روانی مربوط است درحالی‌که امروزه ثابت شده که انزال زودرس بر اثر عوامل بیولوژیکی و روان‌شناختی پیچیده اتفاق می‌افتد.


بیشتر بخوانید: 

آنژیوگرافی مغز چیست؟

علائم سکته مغزی


دلایل روان‌شناختی زود انزالی

عوامل روانی که ممکن است در بروز مشکل انزال زودرس نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

  • تجربه کم در رابطه جنسی
  • سابقه سوءاستفاده جنسی
  • نگرانی درباره اندام و هیکل
  • افسردگی
  • نگرانی درباره انزال زودرس
  • احساس گناه در حین رابطه که منجر به عجله در رابطه می‌شود
  • داشتن انتظار بیش از حد از خود یا شریک جنسی

دلایل زیست‌شناختی زود انزالی

برخی از عوامل بیولوژیکی و زیست‌شناختی که می‌توانند در انزال زودرس نقش داشته باشند عبارت‌اند از:

  • سطح غیرطبیعی هورمون‌ها
  • سطح غیرطبیعی مواد شیمیایی مغز به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی
  • التهاب و عفونت پروستات و مجاری ادراری
  • وراثت
  • عوامل تشدیدکننده

علت و علائم زود انزالی

عوامل مختلفی می‌توانند خطر زود انزالی در مردان را افزایش دهند، از جمله:

  • اختلال نعوظ: درصورتی‌که فرد به‌صورت دائمی در ایجاد و نگه‌داشتن آلت در حالت نعوظ مشکل داشته باشد بیش‌تر در معرض انزال زودرس قرار دارد. ترس از ازبین‌رفتن نعوظ باعث می‌شود که فرد به‌صورت ناخودآگاه در رابطه خود عجله کند. این عجله یک الگوی معیوب در ذهن آن‌ها تشکیل می‌دهد که تغییر آن نیز بسیار دشوار است.
  • اضطراب: بسیاری از مردان مبتلا به زود انزالی، دارای مشکلات مربوط به استرس و اضطراب‌های بیش از حد نیز هستند.
  • وجود مشکلات در روابط عاطفی زوجین: بسیاری از مشکلات زوجین در رختخواب به مشکلات آن‌ها در بیرون از تخت برمی‌گردد. عدم تفاهم، تقابلات فرهنگی و نبود محبت، پایه بسیاری از اختلالات جنسی در مرد و زن است.

انزال زودرس و افزایش سن

زود انزالی در هر سنی رخ می‌دهد و افزایش سن یک دلیل مستقیم آن نیست هر چند پیری باعث ایجاد یک سری تغییرات در زندگی جنسی فرد می‌شود. آلت مردان مسن، در حالت نعوظ ممکن است به‌اندازه قبل سفت یا بزرگ نباشد. مدت‌زمان انزال نیز با افزایش سن کاهش می‌یابد و ممکن است فرد فکر کند که دچار زود انزالی شده درصورتی‌که فقط تغییرات متناسب با افزایش سن در بدن وی رخ‌داده است.

درمان زود انزالی آقایان در کلینیک دکتر کربلایی

صحبت در مورد مشکل زود انزالی، گام بسیار مهمی برای درمان است. سکس‌تراپیست یا مشاور روابط زوجین می‌تواند با ارائه راهکار مختلف به مرد و شریک جنسی‌اش، نقش بسیار مهمی در درمان انزال زودرس و مهم‌تر از آن کاهش استرس و ناسازگاری بین زوجین کمک کند. متخصصان ما در کلینیک روانپزشکی دکتر کربلایی با تکنیک‌های درمانی زود انزالی با دارو، ورزش و ارائه راهکارهایی برای ریلکسیشن و رهایی از اضطراب و استرس، کیفیت زندگی جنسی و اجتماعی فرد را بالا برده و قدم به قدم در طول درمان با بیمار خود همراه هستند. برای دریافت مشاوره و گرفتن وقت می‌توانید از سیستم نوبت‌دهی آنلاین ما استفاده کنید. مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و روند درمان با متخصص را برای شما شروع خواهند کرد.


مشاوره جنسی یا سکس تراپی در کلینیک دکتر کربلایی


روش های درمان زود انزالی در مردان

گزینه‌های درمانی رایج برای انزال زودرس شامل تکنیک‌های رفتاری، ورزش، استفاده از بی‌حسی موضعی، دارو و مشاوره است. به خاطر داشته باشید که پیدا کردن بهترین و مؤثرترین روش گاهی زمان‌گیر است، اما جای نگرانی نیست و پزشک شما با امتحان روش‌های مختلف بهترین درمان را برای شما پیدا خواهد کرد.

  • تکنیک‌های رفتاری: در این روش، مشاوره با بهره‌گیری از یک سری تکنیک‌ها به زوجین می‌آموزد که چگونه انزال را به تأخیر انداخته و نعوظ را افزایش دهند. این تکنیک‌ها شامل روش‌های ساده مانند خود ارضایی یک یا دو ساعت قبل از مقاربت، خودداری از مقاربت در یک دوره زمانی خاص و پرداختن به معاشقه بدون استرس از رابطه، روش‌های تمرینی و ورزشی که به عقب انداختن انزال کمک می‌کند. هدف از این روش‌ها و ورزش‌ها این است که بدن را برای مقابله با زود انزالی آموزش دهند.
  • تکنیک فشار: در این روش شریک زندگی شما آلت تناسلی شما را تحریک می‌کند تا جایی که به انزال نزدیک شود و وقتی انزال نزدیک شد، آلت را محکم فشار می‌دهد تا نعوظ تا حد زیادی از بین برود. هدف از این تکنیک، آگاهی شما از احساس بدنتان در هنگام نزدیک شدن انزال و یادگرفتن نحوه کنترل نقطه اوج و عقب انداختن آن است.
  • روش شروع و توقف: در این روش مانند روش قبلی، لازم است تا آلت شما تا زمان نزدیک شدن به انزال تحریک شود. وقت انزال نزدیک شد، تحریک نیز متوقف گردد تا این‌که حس ارگاسم و انزال در شما از بین برود. وقتی حس از بین رفت، شریک شما مجدداً شروع به تحریک آلت کرده و روند شروع و توقف را 3 بار تکرار می‌کند. سپس برای بار چهارم اجازه می‌دهید که انزال اتفاق افتد. با تکرار و تمرین، کم‌کم نقطه اوج عقب‌افتاده و شما می‌توانید کنترل انزال خود را در دست بگیرید.

درمان زود انزالی با ورزش

ورزش‌های مختلفی برای پرورش عضلات کف لگن و به تأخیر انداختن انزال وجود دارد. به خاطر داشته باشید که این ورزش‌ها باید زیر نظر متخصص و بر اساس تجویز وی انجام شوند و انجام خودسرانه آن‌ها ممکن است منجر به درد و کشیدگی در عضلات بدن گردد.

  • تمرینات کف لگن: ضعیف بودن عضلات لگن گاهی منجر به زود انزالی می‌شوند. این تمرین می‌تواند به تقویت این عضلات کمک کند. برای انجام تمرین ابتدا باید عضله مناسب را پیدا کنید. برای شناسایی ماهیچه کف لگن تصور کنید که در حال ادرار هستید و می‌خواهید ادرار خود را متوقف کنید. عضلاتی که در هنگام این حرکت منقبض می‌شوند، در واقع ماهیچه‌های کف لگن و هدف تمرینات هستند. پس از پیدا کردن عضله، می‌توانید تمرینات را شروع کنید. برای شروع بهتر است حرکات را به‌صورت خوابیده انجام دهید. در یک حالت راحت قرار گرفته و عضلات کف لگن خود را منقبض کنید. سه ثانیه نگه‌دارید و سپس به‌آرامی رها کنید. این حرکت را 3 بار در روز و هر بار با 10 تکرار انجام دهید. دقت کنید که حتماً عضلات لگن را منقبض کرده و از منقبض شدن ماهیچه‌های شکم، ران یا باسن خود جلوگیری کنید. وقتی عضلات شما قوی‌تر شدند تمرین را در حالت نشسته، ایستاده و یا در حین راه‌رفتن تکرار کنید.
  • استفاده از کاندوم: استفاده از کاندوم در حین رابطه حساسیت آلت تناسلی را کاهش داده و به تأخیر در انزال کمک می‌کند. همچنین برخی کاندوم‌های مخصوص «کنترل انزال» در بازار وجود دارد که حاوی مواد بی‌حس کننده مانند بنزوکائین یا لیدوکائین بوده و از لاتکس ضخیم‌تری برای درمان زود انزالی تولید شده‌اند.

کالولد یا فاخته گری به عنوان یک انحراف جنسی چیست؟


درمان زود انزالی آقایان با دارو

درمان زود انزالی آقایان با دارو نیز امکان‌پذیر است. در این روش می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • بی‌حسی موضعی: کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حسی که حاوی ماده بی‌حس‌کننده مانند بنزوکائین، لیدوکائین یا پیلوکائین هستند، گاهی برای درمان زود انزالی استفاده می‌شوند. این محصولات را باید 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه به آلت اسپری کرد تا حساسیت را کاهش داده و به تأخیر در انزال کمک کنند. اگرچه داروهای بی‌حسی مؤثر بوده و روش مصرف آسانی دارند اما عوارض آن‌ها قابل‌چشم‌پوشی نیست و باید بااحتیاط مصرف شوند. برخی عوارض داروهای بی‌حسی عبارت‌اند از: از دست‌دادن طولانی‌مدت حساسیت آلت و کاهش لذت جنسی در شما یا شریک زندگی‌تان.
  • داروهای خوراکی: داروهای زیادی برای به تأخیر انداختن ارگاسم در مردان وجود دارند. اگرچه هیچ‌کدام از این داروها تأییدیه FDA را برای درمان صددرصدی زود انزالی ندارند، اما در برخی موارد استفاده آن‌ها تحت نظر پزشک می‌تواند تأثیرگذار باشد. برخی از این داروها عبارت‌اند از داروهای ضدافسردگی، مسکن‌ها و مهارکننده‌های PDE5. این داروها ممکن است به‌صورت مصرف روزانه یا مصرف در زمان‌های خاص تجویز شوند. همچنین ممکن است از آن‌ها در کنار سایر روش‌های درمان زود انزالی در مردان استفاده شود.
  • داروهای ضد افسردگی: یکی از اثرات جانبی داروهای ضدافسردگی تأخیر در ارگاسم است. به همین دلیل از داروهایی مانند سیتالوپرام، سرترالین، پاروکستین و فلوکستین برای درمان زود انزالی استفاده می‌شود. در بین این داروهای تأیید شده توسط وزارت بهداشت، پاروکستین از بقیه موثرتر بوده و 10 روز بعد از شروع درمان اثرات خود را نشان می‌دهد. درصورتی‌که داروهای مهارکننده باعث بهبود وضعیت بیمار نشوند، پزشک ممکن است از داروهایی مانند کلومیپرامین استفاده کند. از عوارض جانبی استفاده از داروهای ضدافسردگی می‌توان به تهوع، تعریق بیش از حد و خواب‌آلودگی اشاره کرد.
  • داروهای مسکن: ترامادول دارویی است که معمولاً برای کاهش درد استفاده می‌شود. یکی از عوارض جانبی مصرف این دارو به عقب انداختن انزال است. ترامادول را نمی‌توان به همراه داروهای ضدافسردگی مصرف کرد و مصرف آن بدن تجویز پزشک اکیداً ممنوع است.
  • داروهای اختلال نعوظ: تحقیقات نشان داده برخی داروهای مناسب برای درمان اختلال نعوظ مانند ویاگرا، تادالافیل و واردنافیل برای زود انزالی نیز مناسب بوده و زمان ارگاسم را به تأخیر می‌اندازند. از اثرات جانبی این داروها می‌توان به سردرد، گرگرفتگی و سوءهاضمه اشاره کرد.

درمان زودانزالی

درمان زود انزالی با آمپول

در برخی موارد پزشک از تزریق اسید هیالورونیک برای درمان و به تأخیر انداختن انزال استفاده می‌کند. هر چند این روش هنوز در حد تحقیقات آزمایشگاهی بوده و استفاده از آن‌ها فراگیر و قابل تأیید برای عموم نیست.

درمان زود انزالی با تغذیه و گیاهان دارویی

برخی داروهای گیاهی و مواد غذایی به افزایش انرژی بدن و در کنار آن افزایش میل جنسی کمک می‌کنند. همچنین یک سری عادات غلط غذا خوردن مانند خوردن غذاهای فست‌فودی، چاقی بیش از حد و لاغری زیاد نیز می‌توانند منجر به کاهش میل جنسی و در کنار آن بروز زود انزالی در آقایان شوند. هر چند استفاده از داروی گیاهی و تغذیه به‌تنهایی گزینه درمانی مناسب برای رفع مشکل زود انزالی نیست و در دراز مدت اثر خود را از دست می‌دهد.

تأثیر انزال زودرس در روابط زناشویی

با وجود زود انزالی، بسیاری از مردان اعتماد به نفسشان را در ارتباط مؤثر با همسرشان از دست می‌دهند. آن‌ها دچار احساس عصبانیت، شرم و ناراحتی شده و ممکن است از شریک زندگی خود به‌آرامی دور شوند. زود انزالی نه‌تنها بر روی خود فرد بلکه بر روی همسر وی نیز تأثیر گذاشته و صمیمیت زندگی زناشویی را تحت شعاع قرار می‌دهد. اقدام به‌موقع برای درمان زود انزالی می‌تواند زندگی مشترک فرد را از تنگنا عبور داده و آرامش را به رابطه برگرداند.

جمع‌بندی

زود انزالی، مشکلی شایع اما قابل‌درمان و کنترل است. شاید صحبت‌کردن درباره آن برای بسیاری از افراد سخت باشد اما با دریافت مشاوره و صحبت با متخصص درباره مشکل خود می‌توانید از بروز آسیب روی خود و شریک زندگی‌تان جلوگیری کنید. یک مشاور و متخصص خوب با بررسی شرایط شما بهترین درمان ترکیبی را برای شما انتخاب می‌کند. این درمان‌ها می‌تواند شامل استفاده از متدهای کنترل، دارو، ورزش‌درمانی و مشاوره برای بهبود روابط زوجین و کاهش استرس‌ها و فشارهای روانی باشد.

نویسنده: دکتر علی کربلایی روانپزشک

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید