مشاوره طلاق


طلاق به همان اندازه که آسیب‌زاست، ممکن است گیج‌کننده هم باشد. هنگام طلاق شما از نظر عاطفی بیش از حد ضربه خورده‌اید و آنچنان غرق در احساسات منفی هستید که نمی‌توانید با آرامش فکر کنید و گره‌ها را به تنهایی حل کنید. مشاور طلاق، مرحله‌به‌مرحله در عبور از این احساسات پیچیده و مشکلات ناشی از آن در کنار شما خواهد بود. شاید تصور کنید هزینه مشاوره طلاق، بار اضافی سنگینی در این شرایط دشوار بر گردن شما می‌گذارد، اما سازگاری با شرایط جدید و بازگشت به آرامش ارزش این هزینه را خواهد داشت.

مشاوره طلاق

مشاوره طلاق چیست؟

مشاوره طلاق، نوعی رابطه درمانی است که به شما کمک می‌کند دلایل جدایی را درک کرده و با تغییراتی که گذر از این تنگنای استرس‌زا ایجاد می‌کند، کنار بیایید. مزایای مشاوره طلاق این است که به زوج‌ها کمک می‌کند، احساسات پیچیده و چالش‌هایی که اکثر مردم در طول طلاق و پس از طلاق با آن روبرو هستند، کنترل کنند. در مشاوره به شما استراتژی‌هایی برای مقابله مؤثرتر با موقعیت‌ها و شرایطی داده می‌شود که در کوتاه‌مدت و بلندمدت با آن‌ها مواجه خواهید شد. مشاوره طلاق در کاهش استرس، به همه افراد درگیر در این معضل کمک می‌کند. همچنین پیامدهای طلاق، برای زوجین و خانواده آن‌ها را به حداقل می‌رساند و به آن‌ها کمک می‌کند که انتخاب صحیحی داشته باشند.

انواع مشاوره طلاق کدام است؟

مشاور طلاق، در هر مرحله‌ای که قرار داشته باشید، از اولین تردیدها و اولین جرقه طلاق که در ذهن روشن شده تا مراحل دشوار بازگشت به روال عادی زندگی پس از طلاق در کنار شما خواهد بود. بر همین اساس، مشاوره طلاق به چند دسته تقسیم می‌شود، انواع آن عبارتند از:

انواع مشاوره طلاق

مشاوره قبل از طلاق

آیا واقعاً زمان جدایی رسیده است؟ آیا این بهترین راه‌حل موجود است یا آخرین راه؟ پس از طلاق چه چیزی در انتظارتان خواهد بود؟ از همه جوانب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن مطلع هستید؟ برای روبه‌رو شدن با دشواری‌های پس از طلاق آماده‌اید؟

اهمیت مشاوره طلاق در اینجا مشخص می‌شود که به شما کمک می‌کند پاسخ این سؤالات را بیابید و با چشمی باز و قدم‌هایی مطمئن تصمیم نهایی خود را بگیرید. قطعاً مشاور نمی‌تواند به شما بگوید که طلاق بگیرید یا به زندگی ادامه دهید. گرفتن این تصمیم، تنها و تنها با خود شماست اما با کمک یک مشاور حرفه‌ای، می‌توانید در محیطی امن با همسرتان ملاقات کنید و با سنجیدن تمام جوانب، به تصمیمی مشترک و عاقلانه برسید. شما به اطلاعات مناسب، در زمان مناسب احتیاج دارید. مشاوره قبل از طلاق می‌تواند به شما کمک کند بسیاری از تنش‌هایی را که در طول طلاق اتفاق می‌افتد، به‌ویژه مواردی مانند برنامه‌های والدین، امور مالی، آنچه که باید انجام شود و موارد دیگر را کاهش دهید.


مشاوره پیش از ازدواج حضوری در کلینیک دکتر کربلایی


در اینجا خلاصه‌ای از اینکه مشاوره قبل از طلاق شامل چیست و چگونه می‌تواند به شما کمک کند، آورده شده است:

  1. تصمیمات

تصمیم‌گیری برای طلاق هرگز یک تصمیم سیاه و سفید نیست، به‌ویژه هنگامی که شرایط منحصربه‌فردی را در نظر می‌گیرید که منجر به این مسئله شده است. مواردی مانند درگیری مداوم، اختلاف نظر بر سر سیستم‌های اعتقادی اساسی، خیانت و موارد دیگر، می‌تواند به این سؤال برسد که «آیا باید طلاق بگیرم؟»
مشاوره قبل از طلاق، یک محیط هدایت‌شده و کنترل‌شده فراهم می‌کند که در آن زوجین می‌توانند در مورد این مسائل صحبت کنند و در مورد طلاق تصمیم بگیرند. این جلسات به زوجین کمک می‌کند انتظاراتی که از رابطه داشتند، باهم بسنجند و به یک تصمیم نهایی برسند.

  1. ارتباطات

مهمترین موردی که مشاوره قبل از طلاق به آن کمک می‌کند، برقراری ارتباط بین زن و شوهر است. به دلیل احساسات شدید مرتبط با طلاق، برقراری ارتباط بین این دو بسیار دشوار است. مشاور به آن‌ها کمک می‌کند احساسات خود را واضح و شفاف و بدون اینکه منجر به درگیری شود، بیان کنند. این بیان احساس و برقراری ارتباط به حل بسیاری از معضلات کمک خواهد کرد، و در مواردی ممکن است حتی مانع از طلاق شود.

  1. کمک به فرزندان

یکی از دشوارترین مواردی که زن و شوهر باید پشت سر بگذارند، مطرح کردن موضوع طلاق با فرزندانشان است. بسیاری از سؤالاتی که در جلسات پرسیده می‌شود این است که: «چگونه می‌توانم در مورد طلاق با کودکم صحبت کنم؟» یا «بهترین استراتژی‌های والدین درمورد تأثیر طلاق بر کودک چیست؟». مشاور، کمک می‌کند یک استراتژی برای صحبت با فرزندان و کمک به آن‌ها در درک آنچه اتفاق می‌افتد، طراحی کنید و با کمترین آسیب روحی و روانی این مرحله را پشت سر بگذارید.

به طور کلی، هدف از مشاوره قبل از طلاق این است که روند دشواری که پیش روی هر طرف درگیر است تا حد ممکن آسان پیش رود. گوش دادن و مداخله توسط مشاور می‌تواند باعث بهبود ارتباطات و کمک به تصمیم‌گیری شود. این امر باعث می‌شود که همه نسبت به تصمیم خود احساس اطمینان کنند و برای آنچه بعد از آن صحبت می‌شود، آماده باشند.

مشاوره پس از طلاق

پس از نهایی شدن طلاق، فکر کردن به این حقیقت که ازدواج شما واقعاً به پایان رسیده و زندگی شما به‌عنوان یک فرد مجرد از سر گرفته شده، بسیار دلهره‌آور است. مشاوره پس از طلاق می‌تواند با راهنمایی شما در موارد زیر کمک کند:

  1. احساسات خود را پس از طلاق کنترل کنید

طبیعی است که بعد از طلاق با موجی از احساسات منفی و متضاد درگیر شوید. اضطراب، افسردگی، تنهایی، احساس شکست و ... به‌عنوان نشانه‌های طلاق می‌تواند بدون آنکه متوجه باشید، بحران‌های پس از طلاق را تشدید کند. مشاوره پس از طلاق به شما کمک می‌کند تک‌تک این احساسات را شناسایی و کنترل کنید.

  1. بعد از طلاق با زندگی روزمره کنار بیایید

پس از طلاق، باید این واقعیت را بپذیرید که اکنون هویت، زندگی و شخصیتی جدید یافته‌اید. این پذیرش به شما کمک می‌کند مسیر جدید زندگی خود را سریع‌تر پیدا کنید و آرامش خود را بازیابید. مشاوره پس از طلاق با ارزیابی محدودیت‌ها، امکانات و توانایی‌هایی که دارید، در ساخت این هویت جدید به شما کمک می‌کند.

  1. بعد از طلاق یک فرد فعال باشید

سازگاری مثبت با شرایط جدید، شامل پذیرش و ایفای نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید در خانواده، محل کار و روابط دوستانه است. طلاق نه‌تنها زندگی فردی، بلکه زندگی اجتماعی شما را نیز دستخوش تغییر می‌کند و باید با ایفای این نقش‌های جدید بتوانید آرامش روانی، شادی و رضایتمندی خود را بازیابید.

  1. به کودکان برای کنار آمدن با طلاق کمک می‌کند

جدایی و تقسیم خانواده به دو بخش، بیشتر از همه کودکان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. شرکت در جلسات مشاوره کمک می‌کند این فرآیند را با حداقل آسیب پشت سر بگذارید و نه‌تنها دچار عذاب وجدان نباشید، بلکه جنبه‌های مثبت را نیز ببینید و به خود و کودکتان کمک کنید این مسیر را با آرامش طی کنید. به عنوان مثال، بچه‌ها شادتر و راحت‌تر شوند و امنیت بیشتری احساس کنند. همچنین، فرزندان طلاق معمولاً در آینده نسبت به تغییراتی مانند تغییر شغل، مکان یا روابط، تحمل بیشتری داشته و سازگارتر هستند. در این افراد هوش هیجانی افزایش می‌یابد و ظرفیت بیشتری برای همدلی با سایر افراد دارند.

مشاور طلاق چگونه می‌تواند جلوی جدایی را بگیرد؟

وقتی به یک درمانگر طلاق مراجعه می‌کنید، او مستقیماً پیشنهاد طلاق نمی‌دهد و حتی می‌تواند بر جلوگیری از آن نیز تأثیر داشته باشد که این امر به خود زوجین بستگی دارد. بسیاری از مسائل ممکن است در مشاوره مطرح شود؛ شاید شما و همسرتان با مشکلاتی روبرو شده باشید که سعی کرده‌اید در رابطه‌تان آن‌ها را حل کنید. تأثیر مشاوره بر جلوگیری از طلاق به این شکل است که در مورد مسائل با شما و همسرتان صحبت خواهند کرد و ممکن است در محیطی امن و با حضور مشاور امینی که به شما در درک احساسات و مسائل پیرامونتان کمک می‌کند به راه‌حل‌های جدید برسید و از طلاق منصرف شوید. اما باید توجه داشت که گاهی طلاق بهترین راه‌حل است.

اهمیت مشاوره طلاق

چه مواردی در مشاوره طلاق بررسی می‌شود؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، طلاق تصمیمی است که زندگی فردی و اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و خواسته یا ناخواسته هویت و شخصتی جدید برای شما خواهد ساخت. یک مشاور طلاق به شما کمک می‌کند این مسیر جدید را با آگاهی و شناخت احساسات درونی، پیدا کردن توانایی‌ها و سازگاری با شرایط جدید طی کنید و با کمترین آسیب هویت جدید خود را بپذیرید و به زندگی فعال بازگردید.

هدف از مشاوره طلاق چیست؟

هدف از مشاوره طلاق بررسی تمام راه‌حل‌های موجود، رسیدن به یک تصمیم منطقی و دوطرفه، کاهش بار منفی این تصمیم برای هر دو طرف و کمک به بازسازی زندگی جدید برای هر دو طرف خواهد بود.

چه سؤالاتی در مشاوره طلاق پرسیده می‌شود؟

در اینجا برخی از سؤالات مشاوره طلاق که باید پرسیده شود، آورده شده است:

  • اصلی‌ترین مشکلی که با هم دارید چیست؟
  • مهمترین موضوعاتی که باید به آن‌ها بپردازید کدامند؟
  • آیا واقعاً برای جدایی جدی هستید؟
  • صادقانه درباره زندگی زناشویی خود چه احساسی دارید؟
  • چه چیزی بیشتر از همه شما را آزار می‌دهد؟
  • آیا هنوز هم همسرتان را دوست دارید؟ اگر بله، چه نوع دوست داشتنی را حس می‌کنید؟
  • آیا به همسرتان اعتماد دارید؟

آیا مشاوره طلاق می‌تواند اوضاع را بدتر کند؟

مشاوره معمولاً کمک‌کننده است، اما گاهی نیز می‌تواند صدمه بزند. یک مشاور بد نه‌تنها کمک‌کننده نیست، بلکه می‌تواند شرایط را بدتر کند. همچنین اگر زن و شوهر آمادگی کافی نداشته باشند و از توصیه‌های مشاور پیروی نکنند، مشاوره طلاق اوضاع را بدتر می‌کند. هر دو نفر باید یک ذهن باز داشته باشند تا با کمک مشاور بتوانند به بهترین نتیجه ممکن برسند.

تاثیر طلاق بر کودک

مشاور طلاق خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگامی که به دنبال مشاور طلاق می‌گردید، می‌خواهید به دنبال یک درمانگر با تحصیلات مرتبط باشید که در ارائه مشاوره طلاق و پس از آن، تجربه داشته باشد. همچنین ممکن است بخواهید درمانگری را پیدا کنید که با ارزش‌ها و اعتقادات شما همسو باشد. در دسترس بودن مشاور نیز یک ویژگی مهم است که باید در نظر بگیرید. یک درمانگر فوق‌العاده که ماه‌ها در دسترس نباشد و به سادگی نوبت ندهد، برای مواردی که نیاز به مراجعه فوری دارید مناسب نیست.

دریافت مشاوره قبل و بعد از طلاق در کلینیک دکتر کربلایی

در سال‌های اخیر افزایش مشکلات، سبب افزایش آمار طلاق، به‌خصوص در سال‌های ابتدایی ازدواج شده است. از این رو مشاوره طلاق اهمیت بسیاری دارد. در کلینیک دکتر کربلایی، تیمی مجرب از مشاورین و روانشناسان آماده کمک به شما برای انجام مشاوره هستند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره طلاق تلفنی، حضوری و آنلاین به کلینیک دکتر کربلایی مراجعه فرمایید.

مزایای مشاوره طلاق

مشاوره طلاق حضوری

شما می‌توانید جهت مشاوره طلاق حضوری به کلینیک دکتر کربلایی مراجعه کنید. در کلینیک دکتر کربلایی با ایجاد یک فضای صمیمی سعی شده تا مراجعین عزیز بدون نگرانی بتوانند مشکلات خود را با مشاور در میان بگذارند و بهترین راهنمایی را دریافت کنند. از آنجایی که کارایی جلسات حضوری بیشتر از جلسات آنلاین و تلفنی است، توصیه می‌کنیم اگر ساکن تهران هستید از خدمات حضوری کلینیک استفاده کنید.

مشاوره طلاق تلفنی و آنلاین

اگر ساکن تهران نیستید، مشغله زیادی دارید و یا به هر دلیل دیگری قادر به مراجعه حضوری نیستید، می‌توانید با مشاوران متخصص و با تجربه کلینیک به صورت آنلاین یا تلفنی ارتباط برقرار کنید، مشکلاتتان را با مشاوران در میان بگذارید و از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید. از این طریق می‌توانید در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید