مشاوره ازدواج


اگر قبل از ازدواج پیش مشاور برویم و او بگوید که ما به درد هم  نمی‌خوریم چیکار کنیم؟

این سوالی است که توی ذهن خیلی از افرادی که در شرف ازدواج هستند و نمی‌خواهند مشاوره ازدواج بروند وجود دارد. باور رایج مردم؛ در مورد مشاوره‌ی قبل از ازدواج؛ این است که مشاور قرار است بگوید که به درد هم می‌خورند و قرار است او برایشان تصمیم بگیرد. جالب است بدانید این باور اشتباه است. در واقع هنگامی که زوجی قبل از ازدواج به مشاور رجوع می‌کنند، مشاور برایشان تصمیم نمی‌گیرد. او فقط کمک می‌کند که بیشتر با جنبه‌های پنهان‌تر یکدیگر آشنا شوند. اگر به طور مثال ویژگی‌های شخصیتی طرفین زمینه ساز مشکلی در آینده باشد آن‌‌ها را شناسایی کرده و به دو طرف برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکل در آینده راهنمایی می‌کند. واضح است که دوره‌ی کوتاه پیش از ازدواج برای اینکه طرفین شناخت کافی نسبت به یکدیگر پیدا کنند کافی نیست. این دوره‌ی کوتاه عموما برای زوجین دوره‌ای همراه با عشق و هیجان می‌باشد. در نتیجه دوره‌ی حساسی که باید صرف شناخت طرفین از هم شود، با هیجان می‌گذرد.

از طرفی هنگامی که دو نفر تصمیم به ازدواج می‌گیرند، شروع به فراهم کردن مقدمات ازدواج خود می‌کنند. اگر کمی با دقت به این مسئله نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که آن‌ها در حال آماده سازی مقدمات عروسی خود هستند تا مقدمات ازدواج. کارهایی از قبیل خرید خانه، خرید طلا، اجاره ی سالن و سفارش غذا، ... و در نهایت مراسم عروسی. درحالیکه تمام آمادگی‌های چند ماهه در یک شب تمام می‌شود و در ظاهر همه چیز عالی و پسندیده است. اما آیا به این فکر کرده‌اید، اگر این زوج در موضوعاتی مانند تصمیم گیری در زندگی مشترک، برنامه ریزی مالی، صمیمیت و دلبستگی، مسئولیت پذیری و ... با مشکلی مواجه شوند، کدام یک از آن مقدمات به آن‌ها کمک خواهد کرد؟ آیا خانه و جهیزیه و این چیزها کمکی می‌کند؟ اینجاست که نیاز به مشاوره پیش از ازدواج حس می‌شود. طبیعی است، کسی در این فرصت کوتاه نمی‌تواند به شناخت درست و کاملی از نامزد خود برسد. اما یک متخصص در این حوزه؛ می‌تواند با انجام مصاحبه و تست‌های روانشناسی مربوطه؛ به چکیده‌ای مناسب از اطلاعات فردی شخص مقابل شما دست یابد و درستی باورها و شناخت‌های قبلی شما را بررسی نماید. 

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

ازدواج یک تعهد است. اما این موضوع را باید در نظر داشت که انواع مختلفی از تعهد در ازدواج وجود دارد به همراه ترس از هزینه‌های مالی، مسائل اجتماعی و عاطفی در نهایت و حالت ایده‌ال، همه‌ی ما به دنبال تعهدی هستیم که مبتنی بر فداکاری، رضایت و عشق باشد (آدامز و جونز). زوج‌هایی که در یک ازدواج پایدار قرار دارند، به نظر می‌رسد نسبت به یکدیگر پذیرش بیشتر و نسبت به تقصیرهای یکدیگر تحمل بیشتری دارند. در نتیجه در برقراری ارتباط و حل مسئله بهتر و سازگارتر هستند (آدامز و جونز) بنابراین مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به زوج‌ها در تامین اهداف و انتظارات واقع‌بینانه و همچنین در برخورد با اتفاقاتی که ناگزیر بوجود می‌آیند کمک کند (آدامز و جونز).

هدف از مشاوره ازدواج چیست؟

یک ازدواج خوب دو جزء مهم دارد:

  1. انتخاب درست
  2. ساختن و حفظ رابطه سالم

مشاوره قبل از ازدواج، با تمرکز روی این دو جزء به شیوه پیشگیری عمل می‌کند. با افزایش آگاهی و جلب توجه طرفین به تفاوت‌های فردیشان، ویژگی‌های شخصیتی و حوزه‌های احتمالی بروز مشکل، به آن‌ها کمک می‌کند. درنتیجه در درجه اول بتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند و در درجه دوم بسیاری از مشکلاتی که در آینده ممکن است برایشان پیش آید را پیش بینی کرده و راه حل ارائه دهد.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به برخی از مزایایی که مشاوره ازدواج می‌تواند داشته باشد می‌اندازیم

  • اهداف و تصمیمات متقابل را برای ازدواج خود ایجاد کنید: شما و شریک زندگیتان ممکن است ایده‌های مختلفی در مورد دستیابی به یک ازدواج شاد و موفق داشته باشید.

  • سبک‌های ارتباطی را بفهمید، سازگار شوید و بهبود ببخشید: شما و شریک زندگیتان نقاط قوت و ضعف در سبک‌های ارتباطی خود و یکدیگر را بهتر می‌شناسید. این به شما کمک می کند تا بدانید، چگونه با آن‌ها سازگار شوید. همچنین اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به جای نادیده گرفتن آن‌ها، در برابر مشکلات احتمالی بحث و صحبت کنید.

  • قبل از بروز مشكلات‌، اختلافات احتمالی را برطرف كنید.

  • اضطراب ازدواج را رد كنید: برای بعضی از افراد هرچقدر هم که میزان عشق و علاقه‌شان زیاد باشد، فکر تعهد مادام‌العمر می‌تواند زمینه‌ساز اضطراب باشد. اگر شما یا شریک زندگی خود با این اضطراب سر و کار دارید، مشاوره قبل از ازدواج گزینه عالی برای شما است. در طول جلسات مشاوره خود می‌توانید با علل احتمالی اضطراب و راه‌های مقابله با آن آشنا شوید. رویارویی با این مسائل به شما کمک می‌کند تا احساس اطمینان کنید و ازدواج گام مثبت بعدی برای رابطه‌ شما باشد.

  • شما از یک فرد سوم کمک می‌گیرید: اساسا یک مشاور و روانشناس، به عنوان نگاه سوم به رابطه شما می‌نگرد. بنابراین بدون اینکه احساساتی شود و یا شما را قضاوت کند، پیش بینی خود را نسبت به ازدواج شما بیان می‌کند. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید او هیچوقت حکم نمی‌کند که شما ازدواج کنید و یا خیر. بلکه دشواری‌های مسیر ازدواج را برایتان بازگو می‌کند و نقاط ضعف و قوت شخصیتی شما را بیان می‌کند. در آخر شما را برای تصمیم گیری تنها می‌گذارد. ممکن است شما در رابطه قبل از ازدواج خود دچار مشکلاتی شده باشید و برای حل آن به اشخاص مختلفی مراجعه کرده باشید. جلسات مشاوره در کلینیک روانشناسی به شما این فرصت را می‌دهد تا در مقابل یک مشاور حرفه‌ای قرار داشته باشید. در نتیجه بتواند بی‌طرفانه مشکلات و روابط شما را بررسی کند و راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد. همچنین شاید به تشخیص مشاور لازم باشد تست مشاوره ازدواج نیز درمورد طرفین انجام شود.

  • شما می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید: اساس یک رابطه سالم نحوه برقراری ارتباط خوب است.

  • شما می‌توانید انتظارات واقع‌بینانه‌ای از یکدیگر داشته باشید: انتظارات در ازدواج، مدل‌ها و سطوح مختلفی دارد. از صمیمیت جنسی گرفته تا تقسیم وظایف روزمره منزل، زوجین باید بتوانند انتظارات خود را بیان کنند و برای انجام دادن آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند. مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا ضمن احترام به یکدیگر بتوانید در هر زمانی خواسته‌های خود را بیان کرده و به روشی مسالمت‌آمیز وظایف را میان خود  تقسیم کنید. همچنین موجب می‌شود تا نگرش شما به مسائل، از نگاه فردی، به نگاه تیمی و گروهی تغییر کند.

  • در مورد مسائل مالی راهنمایی‌های لازم را دریافت خواهید کرد: یکی از مهمترین دلایل شکست در ازدواج، عدم توجه به مسائل مالی و درآمدی است. بسیاری از زوج‌های جوان تصور درستی از نیازهای مالی زندگی مشترک و طرف مقابلشان ندارند. سوالات روانشناسی قبل از ازدواج در اینجا درباره منابع مالی طرفین، نحوه خرج کردن، عادت‌های پس انداز و توقعات مالی آن‌ها خواهد بود.

  • با حساسیت‌های یکدیگر آشنا خواهید شد: بسیار مهم است که شما قبل از شروع زندگی مشترک بتوانید با حساسیت‌های یکدیگر آشنا شوید و گام مهمی در جهت جلوگیری از ایجاد بحران‌های عاطفی بردارید. با استفاده از مشاوره ازدواج طرفین می‌آموزند که حساسیت‌های رفتاری و کلامی هر کدام چیست. تست‌ مشاوره ازدواج و همچنین مصاحبه روانشناسی به آن‌ها کمک می‌کند تا  عواملی که موجب ایجاد استرس در یکدیگر می‌شود را شناسایی کرده و یاد بگیرند که چگونه می‌توانند یکدیگر را در زمینه مورد بحث حمایت کنند.

  • شما تکنیک‌های حل تعارض را خواهید آموخت: به هر حال زوجین در طول ازدواج خود با مشکلاتی روبرو می‌شوند، آن‌چه که مهم است نحوه مواجه شدن با آنهاست. صحبت‌های قبل از ازدواج مشاور با زوجین شامل یاد دادن شیوه‌ها و روش‌های حل تعارض است. اینکه زوجین چه کار کنند که مشکلات باعث تخریب رابطه آن‌ها نشوند و چگونه می‌توانند از گسترده شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

  • بینش شما نسبت به آینده، مسیر خواهد شد: صحبت‌های قبل از ازدواج به زن و شوهر کمک خواهد کرد تا بتوانند چشم‌انداز مناسبی از زندگی خود ترسیم کنند و بتوانند آگاهانه مسیر را برای رسیدن به اهداف خود هموار سازند. همچنین ارزیابی روانشناسی قبل از ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید ارزیابی دقیق‌تری از میزان همکاری یکدیگر در این مسیر داشته باشید.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

بهترین زمان برای مشاوره پیش از ازدواج

زمان انجام مشاوره نیز بسیار موضوع مهمی است. هدف از مراجعه به مشاور، دست پیدا کردن به یک الگوی رفتاری مناسب بین زوجین می‌باشد. برای موفقیت‌آمیزتر بودن، مشاوره می‌بایست در زمان مناسبی صورت گیرد. مراجعه بلافاصله پس از آشنایی، خیلی زمان مناسبی نیست. از طرفی گذشت زمان زیادی از آشنایی و رابطه نیز می‌تواند موفقیت در مشاوره را کم کند. زیرا هنگامی که دیر به مشاور رجوع شود و رابطه‌ی عاطفی شکل گرفته باشد، از سودمندی جلسات مشاوره کاسته خواهد شد.

معمولا روانشناسان معتقدند: بهترین زمان برای مشاوره ازدواج، پس از چند جلسه آشنایی و کسب شناخت کلی درباره طرف مقابلتان است. در واقع قبل از اینکه علاقه شدید و یا وابستگی شکل بگیرد. حتی افرادی که رابطه‌ پیش از ازدواج طولانی دارند لازم است که به مشاور رجوع کنند. زیرا حتی در روابط طولانی مدت، شناخت کافی و کاملی از طرف مقابل به دست نمی‌‌آید. مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند کمک کند که درصد خطا و اشتباه به کمترین میزان خود برسد.

مشاوره ازدواج در کلینیک دکتر کربلایی

انواع مشاوره های خانواده، مشاوره کودک و نوجوان و مشاوره پیش ازدواج در کلینیک دکتر کربلایی توسط مشاوران با گرایش های مختلف انجام می‌شود که در زیر انواع مختلف مشاوره توضیح داده شده است.

مشاوره ازدواج حضوری

مشاوره قبل ازدواج در کلینیک دکتر کربلایی توسط روانشناس، با گرایش تخصصی مشاوره انجام می‌شود. تمامی جلسات مشاوره با نظارت مستقیم روانپزشک پیگیری می‌گردد. مشاوره ازدواج در کلینیک دکتر کربلایی، تاکید ویژه‌ای بر فرهنگ و عرف جامعه و ترکیب آن با علم روز دنیا در مورد ازدواج و رابطه دارد. حداقل تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج چهار جلسه است.

 مشاوره ازدواج تلفنی و آنلاین

مشاوره ازدواج برای عزیزانی که در شهرستان یا خارج از کشور زندگی می‌کنند یا به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری ندارند؛ بصورت تلفنی یا تصویری؛ بسته به تمایل مراجعین انجام می‌شود. این فرایند با رعایت اصول رازداری و بسیار حرفه‌ای صورت می‌گیرد. برای استفاده از خدمات مشاوره ازدواج در تهران، هم اکنون می‌توانید از طریق صفحه «تماس با ما» با شماره‌های کلینیک دکتر کربلایی تماس بگیرید.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه مواردی مطرح می‌شود؟

یک مشاور ممکن است در جلسه مشاوره درباره موضوعات و مسائل مختلفی صحبت کند و سوالات زیادی پیرامون آن‌ها بپرسد. در اینجا می‌خواهیم به نمونه‌ای از مسائل و سوالاتی که از شما خواسته می‌شود تا درباره آن بحث کنید، بپردازیم:

  • امور مالی: رسیدن به یک وضعیت مالی مطلوب چقدر برایتان اهمیت دارد؟ آیا راجع به اینکه چطور قرار است مسائل مالی را به‌طور روزمره مدیریت کنید، صحبت کرده‌اید؟ آیا قرار است حساب مشترک داشته باشید یا حساب‌های جدا؟ در طی این سال‌ها پول چه نقشی در خانواده‌تان داشته؟ آیا مسائلی از تجربیات گذشته‌تان هستند که ممکن باشد روی رابطه فعلی‌تان اثر بگذارند؟ آیا در مورد بدهی‌هایی که هرکدامتان دارید صحبت کرده‌اید؟ برنامه‌تان برای تسویه کردن آن‌ها چیست؟ مشاور در این باره میزان اهمیت دادن به پول و مادیات را در طرفین می‌سنجد. در نتیجه خصوصیاتی مانند خساست یا ولخرجی در جواب این گونه سوالات کشف می‌شوند.

  • ارتباطات: مشاور با مطرح کردن سوالاتی در این‌باره می‌تواند افراد رفیق باز و غیر مستقل را شناسایی کند. همچنین مشخص می‌شود فرد پس از ازدواج به دوستانش بیشتر تمایل دارد یا همسرش.

  • تصمیم گیری

  • اعتقادات و ارزش‌ها: دین یا معنویت چقدر برایتان مهم است؟ این‌ها چه نقشی در حال حاضر در زندگی‌تان بازی می‌کنند؟ اگر قرار است فرزندی داشته باشید، در مورد این مسائل و نقش آن‌ها در زندگی او به توافق رسیده‌اید؟ نوع نگاهی که طرفین نسبت به مسائل مذهبی دارند می‌تواند تا حد زیادی روی زندگی زناشویی آن‌ها اثر بگذارد. پس لازم است که طرفین به اشتراکات مناسبی پیرامون این موضوع برسند.

  • برخورد با خشم: هنگام عصبانیت چه واکنشی نشان می‌دهید؟ زود عصبانی میشوید یا نه؟ اختلافات را چطور با یکدیگر حل‌وفصل می‌کنید؟ آیا ترجیح می‌دهید شریکتان واکنش متفاوتی داشته باشد؟

  • نقش در ازدواج: فکر می‌کنید هرکدام چه نقشی در رابطه دارید؟ وظایف و کارهای خانه را چطور تقسیم می‌کنید؟

  • محبت و رابطه جنسی: آیا انتظارات یکسانی از رابطه جنسی دارید؟ آیا این موضوعی است که راحت می‌توانید در مورد آن با یکدیگر صحبت کنید؟ این موضوع که آیا شریک شما درباره مسائل جنسی راحت صحبت می‌کند یا حرف زدن درباره ی آن را بد می‌داند، موضوع مهمی است که شما باید بدانید. مشاور در جلسات مشاوره طبع جنسی طرفین و رویکرد آنان به مسائل جنسی را مشخص می‌کند.

  • تمایل به بچه دار شدن: اگر برنامه‌ای برای بچه‌دار شدن دارید، چطور سبک فرزندپروریخود را توصیف می‌کنید؟ آیا سبک‌هایتان به هم شبیه است.

  • روابط خانوادگی: پدر و مادر شوهر یا مادر زن یا دیگر اعضای خانواده چه نقشی در زندگی‌تان بازی خواهند کرد؟ انتظار دارید چند وقت یک‌ بار آن‌ها را ببینید؟زمان صرف شده باهم

یکی از نکات اساسی در مشاوره پیش از ازدواج شناخت دقیق طرفین است. یکی از این راه‌های شناخت، تست‌ها و ابزارهای روانشناسی است. تست‌هایی از قبیل تست "کتل" "گلاسر" "میلون" "MMPI" و ... بر اساس نیاز مراجعه کننده استفاده خواهد‌شد. لازم به ذکر است که تست‌ها به تنهایی تعیین نمی‌کنند که آیا شما و طرف مقابلتان مناسب هم هستید یا خیر. بلکه تست‌ها با اطلاعاتی که توسط مشاور در طول جلسات مشاوره به دست آمده است ترکیب و تفسیر می‌شوند. در نتیجه  اطلاعات دقیق‌تری به شما داده و شناخت شما را نسبت به شریک زندگیتان بالا می‌برد. در نهایت در تصمیم گیری نهایی به شما کمک کند.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج چه میگذرد

جلسات مشاوره قبل از ازدواج با حضور هر دو نفر انجام می‌شود یا به صورت فردی؟

مسلم است، برای هرچه بهتر برگزار شدن مشاوره قبل از ازدواج، بهتر است که هر دو نفری که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند مراجعه کنند. اما گاهی پیش می‌آید که یکی از طرفین به تنهایی به مشاور مراجعه می‌کند. مطمئنا وقتی یکی از دو طرف راضی به شرکت در جلسات مشاوره نیست (که البته علت عدم رضایت به شرکت بسیار مهم است و باید کشف شود. زیرا می‌تواند چراغ هشدار دهنده‌ای از وجود یک مشکل فکری، روحی و شخصیتی در فرد باشد)، روال مشاوره با آن دقتی که لازم است پیش نمی‌رود. با این حال این جلسات می‌تواند برای شما که به تنهایی مراجعه کرده‌اید بسیار مفید باشد. چون یاد می‌گیرید چطور شناخت مناسبی از خودتان و طرف مقابلتان داشته باشید و در تصمیم گیری چه نکاتی را بیشتر رعایت کنید. حتی شما می‌توانید ابتدا جلسات مشاوره را به تنهایی شروع کنید، سپس با آموختن مهارت‌های لازم، طرف مقابلتان را برای شرکت در این جلسات ترغیب کنید.

در هر حال توصیه ما به شما این است که هر کاری که لازم است در جهت شرکت در جلسات مشاوره ازدواج انجام دهید.گاهی ممکن است که دلیل عدم شرکت نامزد شما در این جلسات، نداشتن وقت کافی برای حضور در جلسات باشد. شما می‌توانید از گزینه‌های دیگری مثل مشاوره ازدواج تلفنی یا آنلاین استفاده کنید. فراموش نکنید که هیچ بهانه‌ای نباید مانع شرکت شما در جلسات مشاوره پیش از ازدواج شود. شما می‌توانید حتی با یک تماس در طول روز با یک مشاور ازدواج راهنمایی‌های لازم را از او دریافت کنید. جلسات مشاوره تلفنی دقیقا مشابه جلسات حضوری برگزار می‌شود، پس نگران نباشید. در آخر هم توصیه می‌کنیم یک مشاور را برای مشاوره پیش از ازدواج انتخاب کنید و هر دوی شما زیر نظر او جلسات مشاوره را برگزار کنید. زیرا اگر هرکدام از شما پیش مشاور جداگانه‌ای برود، باعث ایجاد تناقضات و تفاوت‌هایی در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود. در نهایت تصمیم‌گیری برای شما و همسرتان دشوار خواهد شد.

جمع بندی

ازدواج دورنمایی است که گاهی برای شما که هنوز وارد آن نشده‌اید قابل درک و فهم نیست. شاید واقعیت‌ها را آنطور که باید، قبل از ازدواج نمی‌بینید. پس این شمایید که باید مشاوری را انتخاب، و به او برای ارزیابی این راهی که در پیش رو دارید اعتماد کنید. برای مشاوره ازدواج در تهران همین امروز اقدام کنید.

نویسنده: دکتر علی کربلایی

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید