درمان آلزایمر با دستگاه rTMS و نحوه تأثیر آن

آلزایمر یک بیماری مزمن سیستم عصبی است که در طی آن، به‌تدریج بیمار حافظه، توانایی تفکر و در مراحل انتهایی، حتی توانایی انجام ساده‌ترین کارها را هم از دست می‌دهد. این بیماری شایع‌ترین علت زوال عقل در سالمندان است و بااینکه در مواردی ممکن است خود را در سنین میانسالی هم نشان دهد، اما اغلب اولین نشانه‌های ابتلا به آن در دهه هفتم زندگی نمایان می‌شوند.

رسوب پروتئین‌های آمیلوئید و از دست رفتن ارتباط میان سلول‌های عصبی، در نواحی از مغز که در حافظه و تفکر نقش دارند، از علل ایجاد این علائم در زمینه بیماری آلزایمر هستند. باید توجه داشت که تا به امروز، هیچ روشی برای درمان قطعی بیماری آلزایمر شناخته نشده است. با این حال می‌توان با کمک روش‌های درمانی مختلف، سیر پیشرفت این بیماری، به‌خصوص در مراحل خفیف تا متوسط را کند کرد. برای مثال امروزه داروهای زیادی کشف شده‌اند که می‌‌توانند با تأثیر بر رسوبات آمیلوئید، سیر پیشرفت بیماری را کند کنند. در کنار داروها، می‌توان از روش‌های درمانی دیگری هم برای کند کردن پیشرفت بیماری و بهبود علائم کمک گرفت. یکی از این روش‌ها، استفاده از دستگاه rTMS، یا تحریک مغز با استفاده از امواج مغناطیسی است.

در درمان آلزایمر با آر تی ام اس، قسمت‌هایی از مغز که در اثر بیماری فعالیت آن‌ها کاهش پیدا کرده است، با کمک امواج مغناطیسی تحریک می‌شوند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر کربلایی با درمان آلزایمر با استفاده از این روش، نحوه انجام و تأثیر آن بر علائم و سیر بیماری بیشتر آشنا می‌شوید.

آیا درمان آلزایمر بدون دارو امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که گفتیم، هنوز هیچ روش درمانی دارویی و غیر دارویی شناخته نشده است که بتواند بیماری آلزایمر را به‌طور کامل درمان کند. با این حال، می‌توان با کمک گرفتن از داروها و روش‌های غیردارویی، سیر پیشرفت بیماری را کند کرده، شدت علائم را کاهش داد و درمجموع تغییری قابل‌توجه در کیفیت زندگی بیماری ایجاد کرد.

از روش‌های درمان آلزایمر بدون دارو که می‌تواند به بیماران مبتلا به آلزایمر در بهبود علائم کمک و افزایش کیفیت زندگی کمک کند، می‌توان به کاردرمانی، مشاوره و روان‌درمانی، تغییر رژیم غذایی و همچنین تحریک قسمت‌های درگیر مغز، با کمک روش‌هایی مانند آر تی ام اس را نام برد. این روش‌ها می‌توانند در کنار دارودرمانی، به بهبود شرایط بیمار کمک کنند.

درمان آلزایمر بدون دارو

چگونگی بهبود آلزایمر با دستگاه rTMS

بیماری آلزایمر، بیشتر از 40 میلیون نفر را در سراسر دنیا درگیر خود کرده، و تعداد مبتلایان به آن روزبه‌روز در حال افزایش است. در این بیماری، ارتباط میان قسمت‌های مختلف مغز به‌تدریج ضعیف شده و مغز به‌اصطلاح آتروفی یا کوچک می‌شود. امروزه، درمان آلزایمر با روش‌های تحریک مغزی موردتوجه پزشکان قرار گرفته است. در این روش‌ها، مدارهای عصبی که در طول بیماری آلزایمر عملکرد خود را از دست می‌دهند، مورد هدف قرار می‌گیرند.

یکی از پرطرفدارترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای تحریک قسمت‌های خاصی از مغز، استفاده از پالس‌های مغناطیسی است. این روش تحریک مغناطیسی مغز که rTMS نامیده می‌شود، روشی بی‌عارضه و بدون درد است.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که درمان آلزایمر با آر تی ام اس، می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در کاهش علائم ناشی از این بیماری داشته باشد. برای مثال، درمان آلزایمر با این روش، می‌تواند تا حد زیادی بر بهبود توانایی‌های شناختی بیمار مؤثر باشد.

در درمان آلزایمر با این روش، بیشتر قسمتی از مغز که در قشر فرونتال قرار داشته و به‌اختصار DLPFC نامیده می‌شود، مورد هدف قرار می‌گیرد. این قسمت خاص از مغز، نقش مهمی در حافظه، عملکردهای شناختی و خلق‌وخوی ما دارد. مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند که تحریک DLPFC، در جریان درمان، می‌تواند شدت علائم بیمار را تا حد زیادی کمتر کرده و سیر پیشرفت بیماری را کٌند کند.

روش انجام rTMS، به این شکل است که پزشک سیم‌پیچ‌های الکترومغناطیس مخصوصی را روی پیشانی بیمار قرار می‌دهد. این الکترودها، باعث ایجاد و ارسال پالس‌های مغناطیسی به قسمت‌های خاصی از مغز، مانند DLPFC، می‌شوند. درمان آلزایمر با آر تی ام اس، دردناک نیست و احتمال ایجاد عوارض جدی هم به دنبال آن بسیار کم است. همچنین پس از پایان جلسه درمانی نیازی به ماندن در بیمارستان نیست و بیمار می‌تواند پس از مدت کوتاهی استراحت، به خانه بازگردد.

برای درمان فراموشی توسط بهترین متخصص آلزایمر در کلینیک مغز و اعصاب دکتر کربلایی با ما در ارتباط باشید.

تأثیر تحریک مغناطیسی مغز بر آلزایمر

مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که درمان آلزایمر با آر تی ام اس، می‌تواند به بهبود توانایی‌های شناختی، حافظه و فرآیند تفکر، در بیماران مبتلا به آلزایمر که در مراحل اولیه و متوسط بیماری قرار دارند، کمک کند. اثرات ناشی از درمان با rTMS، می‌تواند تا هفته‌ها باقی بماند. برای مثال نشان داده شد که درمان آلزایمر با این دستگاه، در طول یک دوره درمانی 18 هفته‌ای، می‌تواند باعث بهبود ماندگار وضعیت شناختی بیماران تا هفته‌ها بعد شود. در یکی دیگر از مطالعات، مشخص شد که درمان آلزایمر با دستگاه rTMS، می‌تواند اثرات محافظتی قابل‌توجهی بر قشر هیپوکامپ مغز که نقش مهمی در حافظه داشته و در طول بیماری آلزایمر تحلیل می‌رود، داشته باشد.

نکته مهم درباره درمان آلزایمر با rTMS، این است که این روش درمانی باعث ایجاد هیچ عارضه جانبی پایداری در بیماران نمی‌شود. به همین دلیل استفاده از آن می‌تواند در بیماران مبتلا به آلزایمر بسیار ایمن و راحت باشد.

درمان آلزایمر با دستگاه rTMS

درمان آلزایمر با دستگاه آر تی ام اس در کلینیک دکتر کربلایی

کلینیک چند تخصصی دکتر علی کربلایی، یکی از مجهزترین کلینیک‌های اعصاب و روان در تهران است که در آن تشخیص و درمان انواع بیماری‌های اعصاب و روان زیر نظر بهترین متخصصین انجام می‌شود. این کلینیک علاوه بر تجهیزات مدرن و به‌روز، تیمی از پزشکان و دکتر فوق تخصص فراموشی و آلزایمر را در کنار خود دارد که به‌صورت مداوم در جریان آخرین تحقیقات و یافته‌های پزشکی در زمینه درمان انواع بیماری‌ها ازجمله آلزایمر و ... قرار دارند.

کلینیک دکتر کربلایی، یکی از بهترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات مربوط به درمان با دستگاه rTMS در تهران است. دستگاهی که در این کلینیک برای درمان بیماران از آن استفاده می‌شود، یکی از معتبرترین برندهای روز دنیا بوده و دارای تأییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا است.

درصورتی‌که شما یا یکی از عزیزانتان از بیماری آلزایمر رنج می‌برید یا پزشک، درمان با دستگاه آر تی ام اس را به شما پیشنهاد کرده است، می‌توانید برای مشاوره و دریافت نوبت، با متخصصان کلینیک دکتر کربلایی در تماس باشید.