بیماری‌ها و اختلالات جنسی


داشتن رابطه جنسی سالم و بانشاط در زندگی مشترک و زناشویی حق زوجین است و برای دوام زندگی بسیار اهمیت دارد. برای همین اگر از مشکلات جنسی رنج می‌برید و به هر دلیلی فکر می‌کنید که دچار اختلال جنسی شده‌اید نیازی به خجالت‌کشیدن نیست. خجالت‌کشیدن نباید مانع بروز و جلوگیری از درمان این قضیه شود. زیرا اختلال جنسی ممکن است در هر فردی چه زن و چه مرد، رخ دهد و فرد و زندگی مشترک او را با مشکل مواجه کند.

ازآنجایی‌که داشتن رابطه جنسی سالم برای زوجین بسیار حائز اهمیت است، ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله از سایت دکتر کربلایی درباره اختلالات جنسی زنان و مردان، انواع آن و دلایل بروز آنها صحبت کنیم. اگر شما هم نیازمند کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه هستید، می‌توانید با مطالعه این مطلب پاسخ برخی سؤالات خود را دریافت کنید.

بیماری جنسی

اختلال جنسی چیست؟

اختلالات میل جنسی یعنی مشکلاتی که مانع رضایت زوجین یا یک فرد در فعالیت جنسی می‌شود. به عبارتی دیگر مشکلاتی در پاسخ به فعالیت‌های جنسی مانند هیجان، ارگاسم، برانگیخته‌شدن و هر پاسخ مثبت دیگری نسبت به این موضوع است.

طبق تحقیقات انجام‌شده، مشخص‌شده که این اختلالات در بیش‌تر افراد رایج است. در حالت کلی می‌توان گفت که این مشکل می‌تواند هر کسی را درگیر خود کند. اما در افراد بالای 40 سال که یکی دیگر از عوامل آن افزایش سن است، بیش‌تر مشاهده می‌شود. ولی آن‌ها از صحبت‌کردن درباره آن خجالت می‌کشند و دوست ندارند که دراین‌باره صحبت کنند.

علائم اختلال جنسی چیست؟

در برخی افراد به دلیل عدم آگاهی یا اطلاعات ناکافی، اختلال جنسی نادیده گرفته می‌شود. در پی نادیده‌گرفتن این موضوع نیز پیامدهای بسیاری شامل او می‌شود. به همین دلیل بهترین کار در این زمینه، افزایش آگاهی زوجین توسط مشاورین و متخصصین این زمینه است.


توجه: جهت دریافت مشاوره جنسی غیر حضوری، حضوری و تلفنی با شماره تماس‌های درج شده تماس حاصل نمایید.


از طرفی آشنایی با علائم این موضوع، مورد مهمی است و افراد را از علائم و پیامدهای اختلالات در زمینه جنسی نجات می‌دهد. از مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم داشتن اختلال و هرگونه مشکل جنسی می‌توان موارد زیر را نام برد.

علائم اختلال در آقایان

  • ناتوانی در رسیدن یا حفظ نعوظ
  • ناتوانی در کنترل انزال که همان زودانزالی یا دیر انزالی نامیده می‌شود
  • تأخیر یا عدم وجود انزال حتی در صورت تحریک جنسی کافی که اختلال در انزال شمرده می‌شود

علائم اختلال در خانم‌ها

  • کنترل و ناتوانی در شل کردن عضلات واژن
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
  • تحریک ناکافی و روانکاوی واژن در قبل و حین مقاربت

علائم اختلال مشترک بین خانم‌ها و آقایان

  • عدم تمایل و علاقه به داشتن رابطه جنسی
  • احساس درد به هنگام مقاربت
  • عدم توانایی کافی در رسیدن به حس برانگیختگی و ارضانشدن فرد

انواع اختلالات جنسی چیست؟

اختلالات جنسی مردان و زنان انواع مختلفی داشته و صرفاً همه به یک دلیل خاص دچار این مشکل‌ها نیستند. با بزرگ‌شدن افراد علایق آن‌ها خواه درست و خواه غلط تغییر پیدا می‌کند. در مورد رابطه جنسی نیز ممکن است علایق و دیدگاه‌ها تغییر پیدا کرده و افراد را با انواع اختلالات مواجه کند. از انواع اختلال جنسی و مسائل مربوط به آن که سبب بروز بسیاری از مشکلات در زوجین می‌شود، شامل موارد زیر هستند.

کاکولد

کاکولد یا کاکولدیسم به افرادی اطلاق می‌شود که دوست دارند، مرد یا زن و شریک زندگی خود را در حال رابطه جنسی با فرد دیگری ببینند. در دنیای مدرن این مورد معمولاً با رضایت زوجین و توافق یکدیگر انجام می‌شود. اما اگر این مورد درصورتی‌که با عدم توافق طرفین باشد، با عنوان فاخته‌گری شناخته می‌شود.

پدوفیل

پدوفیل نوعی انحرافات جنسی شناخته‌شده که از دو قسمت پدو یعنی کودک و فیلیا یعنی عشق ساخته شده است. پدوفیلیا عشق به کودک و تمایل به آن‌ها است. این اختلال جنسی از قدیم وجود داشته و به‌مرورزمان نیز افزایش پیدا کرده است. در این نوع اختلال که اختلال روانی نیز شمرده می‌شود، افراد تمایل جنسی نسبت به کودکان دارند. این علاقه امری غیرطبیعی بوده و بیش‌تر در افراد حداقل با 16 سال با تفکرات و خیال‌پردازی‌های رابطه جنسی با کودکان رخ می‌دهد. اما می‌تواند در بزرگسالان نیز مشاهده شود.

همچنین این اختلال بیش‌تر در مردان رخ می‌دهد. ولی در زنان هم مشاهده می‌شود و حتی آن‌ها با داشتن علاقه به کودکان، می‌توانند با بزرگسالان غیر هم‌جنس نیز رابطه داشته باشند. اختلال پدوفیلیا می‌تواند به کودک پسر، دختر و هر دو باشد.

از طرفی در این مورد، افراد علاقه‌ای به داشتن رابطه جنسی از طریق مقعد یا واژن ندارند. آن‌ها با دیدن بدن کودکان، لمس و حتی بازی کودکان تحریک می‌شوند. حتی دوست دارند به بدن کودکان دست‌زده، رابطه دهانی برقرار کرده و با نشان‌دادن آلت تناسلی یا فیلم و عکس‌های غیراخلاقی به کودکان تحریک شوند.

سرد مزاجی

سردمزاجی در حالت کلی یعنی عدم تمایل به رابطه جنسی است. در این مورد، افراد از رابطه جنسی لذتی نمی‌برند، به ارگاسم نمی‌رسند و حتی در حین رابطه با درد و عذاب مواجه می‌شوند.

انحرافات جنسی

پارافیلیا

پارافیلیا درواقع هر نوع اختلالات و انحرافات جنسی غیرمعمول و غیرطبیعی است. در پارافیلیا فرد با تخیل و رفتارهای نامناسب تحریک شده و لذت می‌برد. این تخیل و علایق می‌تواند به طور طبیعی نسبت به یک موضوع خاص در رابطه جنسی نیز باشد. طبق آمار و نتایج به‌دست‌آمده شدت پارافیلیا در مردان 20 درصد بیش‌تر از زنان گزارش شده است.


توجه : همانطور که می‌دانید برخی از این اختلالات جنسی منجر به طلاق می‌شوند؛ مشاوره طلاق می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.


واژینیسموس

این نوع بیماری جنسی برای خانم‌ها بوده و از اختلالات جنسی زنان شمرده می‌شود. در این بیماری واژینیسموس، عضلات داخلی و کناری زنان دچار کشیدگی و انقباضات غیرعادی می‌شود. نتیجه این کشش و انقباضات نیز داشتن درد حین رابطه جنسی خواهد بود. این اختلال کاملاً غیرارادی بوده و بیش‌تر زنان آن را تجربه کرده‌اند.

کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی، کاهش علاقه و رضایت نسبت به برقراری رابطه جنسی است. این علاقه در زمان‌های مختلف، متفاوت بوده و ممکن است باگذشت زمان و افزایش سن بیش‌تر شود. همچنین این مورد در دوره‌های مختلفی رخ می‌دهد که اگر طولانی‌مدت بوده یا به‌مرورزمان افزایش پیدا کند، باید رسیدگی و درمان شود.

اختلال نعوظ

اختلالات نعوظ مربوط به انحرافات جنسی در مردان است. هرگاه مردی در رسیدن به نعوظ دچار مشکل شود و در رسیدن به آن و حفظ حالت نعوظ به مشکل بخورد، دچار اختلال نعوظ می‌شود.

این مورد یکی از شایع‌ترین اختلالات بوده و مردی که با آن مواجه می‌شود، دچار افسردگی و عدم اعتمادبه‌نفس می‌شود. درنتیجه کیفیت رابطه جنسی خود را ازدست‌داده و به‌مرور در زندگی عادی نیز دچار مشکلاتی خواهد شد.

زودانزالی در مردان

زودانزالی یکی از اختلالات میل جنسی در مردان است که مرد قبل از اینکه شریک جنسی خود را ارضا کند، به انزال می‌رسد. درواقع در زودانزالی در مردان اسپرم خیلی سریع‌تر از حالت عادی از مرد خارج‌شده و طرفین لذت کافی از رابطه خود حس نمی‌کنند.

انزال در مردان در حالت طبیعی به طور معمول 5 تا 10 دقیقه زمان می‌برد. اگر زودتر از 5 دقیقه باشد، زودانزالی شمرده می‌شود. البته این اختلال درصورتی‌که فرد به‌مدت طولانی از داشتن رابطه جنسی دور بوده یا در اوایل رابطه است، عادی خواهد بود. اما درحالی‌که همیشه رخ می‌دهد، غیرعادی شمرده می‌شود و نیاز به پیگیری و درمان دارد.

دیر انزالی

دیر انزالی در مقابل زودانزالی قرار دارد و کاملاً مخالف آن است. بااینکه به این مورد اشاره شد که انزال در مردان بین 5 الی 10 دقیقه زمان می‌برد؛ اما ممکن است از این زمان بیش‌تر هم باشد. اگر زمان رابطه و انزال اندکی بیش‌تر شود، شاید برای طرفین رابطه لذت‌بخش‌تر بوده و رضایت بیش‌تری داشته باشند. اما این زمانی است که زیاد طولانی نشود.

در دیرانزالی ممکن است فرد با گذشت 35 الی 40 دقیقه رابطه نیز به انزال نرسد. این مورد بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده خواهد بود. زیرا اگر فرد به‌شدت تحریک شده باشد و اما به ارگاسم نرسد، دچار مشکلات روانی شده و اذیت می‌شود.

چه چیزی باعث اختلال جنسی می شود؟

با علائم اختلال جنسی و انواع آن آشنا شدید، اما چرا این اختلالات در افراد رخ می‌دهد؟ چه چیزی سبب افزایش این اختلالات شده است؟ پاسخ این سؤال متفاوت بوده و دلایل زیادی سبب بروز این انحرافات در مردان و زنان می‌شود. طبق تحقیق و آزمایش‌های طولانی و صورت‌گرفته توسط محققان این زمینه، دلایل ایجاد و بروز این اختلالات موارد زیر هستند.

  • استرس
  • افسردگی
  • سابقه رابطه جنسی ناموفق
  • مشکلات فیزیکی و جنسی
  • مشکلات روحی و روانی
  • مشکلات و بیماری‌های عصبی و آسیب‌های مغزی
  • عدم تعادل هورمونی مانند سطح بالای هورمون پروژسترون و تستوسترون
  • بیماری‌های مختلف
  • مصرف برخی داروها
  • فشار و مسائل کاری
  • عفونت‌های واژن و آلت تناسلی در مردان
  • تجربه تجاوز در کودکی و حتی بزرگسالی
  • اعتیاد به الکل
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • عدم تمایل و علاقه به شریک جنسی
  • عدم رضایت از ظاهر خود یا شریک جنسی

اختلالات میل جنسی

جمع‌بندی

داشتن رابطه جنسی و تمایل به آن امری طبیعی است و با بزرگ‌شدن افراد خود را نشان می‌دهد. افراد دوست دارند در هر سن‌وسالی به این نیاز خود پاسخ دهند و آن را رفع کنند. اما اگر درحالی‌که تمایل به این نیاز غیرعادی بوده یا درست و اصولی رفع نشود و فرد تجربه خوبی نداشته باشد، مشکلات زیادی رخ می‌دهد. مشکلات همان اختلالات جنسی هستند که فرد را درگیر خواهند کرد؛ بنابراین ما در این مقاله به انواع آن و دلایل بروز این مشکلات اشاره کردیم. امیدواریم با مطالعه آن و آشنایی با آن‌ها، مشکلات خود در این زمینه را شناخته و حل کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید