استرس قبل از مهاجرت


اگر شما هم به دنبال راه‌های ازبین‌بردن استرس قبل از مهاجرت هستید؛ ابتدا باید به‌خوبی با آن آشنا شوید. در حال حاضر افراد زیادی قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند. اما این تصمیم و چالش‌های پیشروی آن، باعث می‌شود که بسیاری از افراد نتوانند احساسات خود را مدیریت کنند و دچار افسردگی قبل از مهاجرت شوند. به نظر شما دلیل این افسردگی چیست و برای حل‌شدن آن باید چه‌کارهایی کرد؟ در ادامه این مطلب به پاسخ این سؤالات خواهید رسید و با بهترین روان‌شناسان برای درمان این نوع استرس نیز آشنا می‌شوید.

مهاجرت کردن

استرس و افسردگی قبل از مهاجرت

این نوع استرس، زمانی به سراغ افراد می‌آید که تصمیم به مهاجرت گرفته باشند و نتوانند احساسات و ذهن خود را برای این تحول بزرگ و جدید در زندگی‌شان کنترل کنند. در واقع استرس قبل از مهاجرت، با تأثیراتی همراه است که در زیر برای شما بیان می‌شوند:

  • اضطراب: قرارگرفتن در معرض مشکلات روحی ناشی از نگرانی مهاجرت
  • مشکل در خواب: خوب نخوابیدن در شب به دلیل استرس و اضطراب، خستگی و ناراحتی در کل روز و تحت‌تأثیر قرارگرفتن کیفیت زندگی
  • انزوای اجتماعی: دورماندن از جامعه به دلیل استرس و افسردگی

علل استرس قبل از مهاجرت

مهاجرت، به‌عنوان تغییری بزرگ در زندگی انسان امروزی شناخته می‌شود و طبیعی است که مهاجران به لحاظ روحی و روانی دچار کرختی و افسردگی شوند. به نظر شما دلیل این ترس‌ها چیست و ریشه در چه مواردی دارد؟ شما می‌توانید در زیر با این دلایل به‌صورت کامل آشنا شوید:

تفاوت فرهنگی

هر کشور فرهنگ، زبان و قوانین خاص خود را دارد و هر فرد برای مهاجرت باید این نکته را در نظر داشته باشد. او در واقع با مفاهیم، رفتارها، ارزش‌های جدید و گویش‌هایی متفاوت روبروست و همین امر نیز باعث می‌شود تا ترس روبروشدن و مدیریت زندگی جدید خود را در شرایط جدید داشته باشد. چون تفاوت‌های فرهنگی بین وطن او و کشور مقصد به‌خودی‌خود زندگی را سخت‌تر می‌کند و باعث بروز مشکلاتی جدید برای او می‌شود.در واقع قرارگرفتن در کشوری با محیط جدید با فرهنگی کاملاً متفاوت، بدون اطلاع کافی و نداشتن مدیریت به استرس بیشتر مهاجران قبل از سفرشان دامن می‌زند. چون فرد هویت و آشنایی‌اش را با محیط اطرافش از دست می‌دهد و باید خود را با ساختارهای فرهنگی جدیدی وفق بدهد.

جدایی از خانواده و دوستان

فرض کنید باید برای همیشه یا حتی به طور موقت با کسانی که روزها و سال‌های زیادی را با آن‌ها گذراندید و در کنارشان رشد کرده و بزرگ شده‌اید خداحافظی کنید. این امر به‌خودی‌خود برای شما ناراحت‌کننده است و احساسی ناخوشایند را به شما منتقل می‌کند.مهاجران نیز دقیقاً همین احساس ناراحتی را دارند و حتی ممکن است به‌خاطر وابستگی و علاقه زیادشان به خانواده و دوستان، دچار تروما و افسردگی نیز شوند. آن‌ها ممکن است ترس تنهایی و زندگی در غربت بدون هیچ دوست و آشنایی را تجربه کنند و ندانند که چگونه می‌توانند این موضوع را حل کنند.

از طرفی اگر شما در پروسه مهاجرت هستین اما مشکلاتی برایتان در این مسیر پیش آمده و خانواده راضی به مهاجرت نیستن؛ میتوانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن و به بهترین نحو این مشکلات را رفع کنید.

مشکلات زبان

زبان، به‌عنوان ابزار اصلی انسان برای ایجاد ارتباط با دیگران، گذران امور زندگی و رفع نیازهای اساسی‌اش است و اهمیت این ابزار قبل از مهاجرت به کشوری دیگر با زبانی متفاوت بیشتر می‌شود. وقتی فرد مهاجر به زبان محلی کشور مقصد، تسلط کافی نداشته باشد، نمی‌تواند به‌خوبی در آن کشور با افراد جدید ارتباط برقرار کند و در رفع نیازهای اساسی خود نیز دچار مشکل می‌شود.همین امر باعث ایجاد ترس و تروما در مهاجر شده و استرس و نگرانی او را قبل از مهاجرت چندبرابر می‌کند. تنها راه‌حل این استرس نیز یادگیری و تقویت زبان رایج کشور موردنظر برای سازگاری بهتر شما در کشور و کاهش استرستان است. این‌گونه می‌توانید دوستان بیشتری انتخاب کنید و ارتباطات خود را برای رفع تنهایی و زندگی بهتر گسترش دهید.

مشکلات فرایند پیداکردن شغل

امرارمعاش و گذراندن زندگی در کشوری جدید، باعث می‌شود که مهاجران قبل از مهاجرت خود، به فکر پیداکردن شغلی مناسب باشند. بسیاری از افراد از این‌که شغلی مناسب پیدا کنند اطمینانی ندارند و با ترس از بیکاری و فقر در زندگی جدیدشان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همین امر استرس مهاجران را قبل از مهاجرت چندبرابر می‌کند.

برخی دیگر از مهاجران نیز با وجودداشتن شغلی مناسب، از اخراج‌شدن و مشکل در گرفتن مجوز کار می‌ترسند و ممکن است با خود گمان کنند که نمی‌توانند برای دریافت ویزا و اقامت، بدون مجوز کار و داشتن شغل اقدام کنند. همه این عوامل باعث می‌شود تا بیشتر افراد نتوانند احساس خوبی درباره مهاجرت داشته باشند و دچار یاس، ناامیدی و افسردگی شوند.

استرس پیش از مهاجرت


اگر در مسیر مهاجرت هستین؛ مقاله افسردگی پس از مهاجرت میتواند برای شما مفید باشد.


توصیه‌ های روانشناسی برای غلبه بر استرس پیش از مهاجرت

بهترین راه حل برای حل استرس، مواجهه با دلایل افسردگی و درمان آن‌هاست. شما نیز می‌توانید با انجام اقدامات زیر، استرس پیش از مهاجرت خود را تا حد زیادی پایین بیاورید:

تحقیقات کامل

مهم‌ترین کار قبل از اقدام برای مهاجرت به کشوری دیگر، تحقیق کافی درباره کشور مقصد است. این تحقیق شامل فرهنگ، اقتصاد، سیستم زندگی و نحوه کسب درآمد آسان در کشور جدید است. این‌گونه می‌توانید با آگاهی بیشتر و نگرانی کم‌تر قدم بردارید. چون بسیاری استرس‌ها ناشی از نداشتن شناخت کافی درباره شرایط بعد از مهاجرت و زندگی جدید است.

از طرفی می‌توانید قبل از مهاجرت به کشور مقصد، سفری کوتاه داشته باشید تا به‌خوبی درباره همه چیز تحقیق کنید و شرایط را نیز برای بعد از مهاجرت به راحت‌ترین حالت ممکن در بیاورید. بعد از آن برای کاهش استرس‌ها می‌توانید مزایا و معایب مهاجرت را بسنجید و با دید بازتر تصمیم به این کار بگیرید. هدف‌گذاری و بررسی کامل مهاجرت از همه ابعاد به شما کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری از مسائل پیش رویتان داشته باشید و کم‌تر دچار استرس شوید. در این مرحله می‌توانید با دیگران نیز مشورت کنید و نظرات و تجربیات آن‌ها را نیز به کار ببرید. فراموش نکنید که برنامه‌ریزی در هر کاری از استرس‌ها و نگرانی انجام آن، به مقدار زیادی کم می‌کند.

یادگیری زبان کشور مقصد

اگر شما بتوانید به‌راحتی به زبان کشور مقصد صحبت کنید؛ بسیاری از نگرانی‌هایتان رفع می‌شود. پس قبل از هر کاری به دنبال یادگیری زبان محلی کشوری باشید که قصد مهاجرت به آن را دارید. امروزه دوره‌های آموزش زبان و تمرین‌های روزانه، می‌توانند به این موضوع کمک بزرگی بکنند و تجربه بین‌المللی شما را بالا ببرند.  

پیداکردن دوست

قبل از مهاجرت می‌توانید در کشور مقصد افرادی را به‌عنوان دوست پیدا کنید یا با دوستان ساکن در آن کشور، ارتباطی صمیمانه داشته باشید. این افراد به دلیل آشنابودن با شرایط کشور مقصد، می‌توانند به شما برای پیداکردن شغل، مسکن و حل مشکلات روزمره کمک کنند.

مشاوره روانی

بسیاری از روان‌شناسان می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند تا بتوانید ترس‌ها و دلایل دیگر استرس خود را حل کنید و با ذهن و روحی آماده‌تر اقدام به مهاجرت کنید. پس صحبت با روان‌شناسی دلسوز و مجرب را از دست ندهید.

برنامه ریزی مالی

داشتن برنامه‌ریزی برای مدیریت هزینه‌ها و پیداکردن شغلی مناسب برای گذراندن زندگی به شما کمک می‌کند تا برای تأمین هزینه‌های اصلی زندگی و داشتن پول کافی دچار چالش نشوید و خیالتان از زندگی در کشوری غریب با هزینه‌های سرسام‌آور راحت باشد.

ویژگی‌ های اساسی که یک فرد مهاجر باید داشته باشد.

فراموش نکنید که مهاجرت، شرایط خودش را دارد و شما نیز باید قبل از هر چیزی خود را برای این شرایط آماده کنید. پس سعی کنید ویژگی‌های زیر را در خود تقویت کنید:

  • داشتن پشتکار زیاد برای شروع اقدامات مهاجرت: این ویژگی، لازمه شروع راه شما برای مهاجرت به شهری دیگر است. شما باید با تصمیمی راسخ و اراده‌ای محکم، امور مهاجرت را پیگیری کنید تا بتوانید با وجود مشکلات و موانع، به هدف خود برسید.
  • داشتن بودجه و سرمایه کافی برای مهاجرت: باتوجه‌به شرایط مالی و زندگی خود به دنبال روش مهاجرتی باشید که کم‌ترین هزینه را برای شما به دنبال داشته باشد. فراموش نکنید که بدون بودجه و پول کافی نمی‌توانید مهاجرت کنید.
  • داشتن هدف مشخص: قبل از مهاجرت باید هدفی برای این کار داشته باشید و به استفاده از عباراتی مانند زندگی بهتر، آسایش و آرامش اکتفا نکنید. چون این عبارات کلیشه‌ای هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در زندگی پس از مهاجرتتان بتوانید این شرایط را داشته باشید.
  • مهارت کافی: داشتن کار و مهارت مناسب به شما کمک می‌کند تا بتوانید باتوجه‌به نیازهای کشور موردنظرتان به نیروی کار شغلی مناسب پیدا کنید.
  • داشتن تحصیلات کافی: امروزه بیشتر کشورها، به دنبال افرادی باسواد و تحصیلات بالا هستند. پس فراموش نکنید که روند مهاجرت بدون تحصیلات کافی و مهارت به‌سختی پیش می‌رود.
  • تکیه به خود:  اقوام شما در خارج از کشور نمی‌توانند کمک چندانی به شما بکنند. چون آن‌ها نیز شرایط زندگی خود را دارند و وجود اقوام درجه 1، فقط امتیازی برای آسان‌شدن مهاجرت شما محسوب می‌شود. در واقع باید این نکته را بدانید که پس از مهاجرت، شما باید با تلاش و پشتکار خود زندگی‌تان را تأمین کنید.  

مشاوره قبل از مهاجرت در مطب دکتر کربلایی

همان‌طور که گفته شد، مشاوره روانی یکی از راه‌های مقابله با استرس قبل از مهاجرت است. اما فراموش نکنید که برای این کار باید به سراغ روان‌شناس و مشاوری مجرب بروید تا مشکلتان سریع‌تر حل شود. مرکز مشاوره و کلینیک روان‌شناسی دکتر کربلایی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مشاوره قبل از مهاجرت‌ کردن است. چون با کادری حرفه‌ای در این زمینه، به مراجعان خود خدمت می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت نوبت حضوری و غیرحضوری، به سایت کلینیک دکتر کربلایی مراجعه کنید و با استرس قبل از مهاجرت خداحافظی کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


همین امروز تماس بگیرید