لرزش دست : علت، علائم، پیشگیری و درمان لرزش دست

دست‌های ما عموما یک لرزش خفیفی را به دلیل انقباضات طبیعی که دارد، تجربه می‌کند. اما زمانی این لرزش دردسرساز می‌شود که نتوانیم یک کلمه بنویسیم یا یک لیوان آب را بدون ریختن محتویات داخل آن بنوشیم. لرزش دست ، دلایل مختلفی دارد که در این مطلب راجع به آنها و درمان آن صحبت کردیم. همراه ما باشید.

لرزش دست چیست؟

یکی از شایع‌ترین دلایلی که افراد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند، لرزش دست است. این لرزش، عارضه خطرناکی نیست اما می‌تواند باعث شود که فرد نتواند به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد. در نتیجه اینجا است که پای متخصص مغز و اعصاب به میان می‌آید. این لرزش زمانی مشخص می‌شود که فرد دستش را به جلو دراز می‌کند. این عارضه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حرکتی مغز و اعصاب است که در آن ماهیچه‌های دست به طور غیرارادی و ریتمیک، دچار انقباض می‌شوند. لرزش یا ترمور، می‌تواند در هر کجایی از بدن اتفاق بیفتد اما اغلب آن را در دست‌ها مشاهده می‌کنیم. به خصوص زمانی که فرد دچار استرس یا عصبانیت می‌شود، این لرزش می‌تواند مانع انجام فعالیت‌های روزانه او شود. ترمور، نام بیماری لرزش دست است. ۲۰ نوع ترمور یا لرزش دست وجود دارد که به دو مورد از شایع‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. لرزش دست در حال استراحت یا رست ترمور
  2. لرزش در حال فعالیت  شدید

لرزش دست نشانه چیست؟

لرزش دست نشانه یک اختلال جزئی در مغز و اعصاب بوده که باعث لرزش دست شده است. زمانی که پیام به درستی به مغز منتقل نشود، شاهد بروز این عارضه در دست، پا یا هر اندام دیگری خواهیم بود. البته اگرچه نشانه یک اختلال خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیست، اما ممکن است شما را از فعالیت‌های روزانه‌تان باز دارد و باعث خجالت‌تان شود.

بیشتر بخوانید:  انواع تزریقات داخل مفصل زانو

مهمترین عوامل و علت لرزش دست چیست؟

علت لرزش دست و ضعف بدن می‌تواند در موارد خاص، مربوط به بیماری‌های عصبی باشد. همچنین مصرف داروهایی مثل سالبوتامول، آمفتامین، کافئین و کورتیکواستروئید نیز می‌توانند منجر به لرزش شوند. بیماری‌های عصبی که می‌تواند منجر به لرزش دست شوند، شامل موارد زیر هستند:

• دیستونیک تومور
  • اسنشیال تومور
  • پارکینسون
  • ضربه‌های مغزی
  • ام اس
  • سکته مغزی
  • بیماری‌های روانپزشکی مثل افسردگی شدید
  • بیماری‌های اضطرابی
  • استفاده بیش از حد یا ترک الکل
  • تیروئید پرکار
  • اختلال کبد و کلیه
  • مسمومیت با جیوه
  • حمله پانیک

بیشتر بخوانید:

عوامل دیسک کمر

دلایل سکته مغزی

چرا باید لرزش دست را جدی بگیریم؟

اگر لرزش دست از سنین پایین شروع شود و با گذر زمان ادامه پیدا کند، احتمالا همراه با نشانه‌های دیگری بروز می‌کند که باید آن‌ها را جدی گرفت. این لرزش را می‌توانید در بیماران مبتلا به پارکینسون یا ام اس نیز مشاهده کنید. پارکینسون در سالمندی، می‌تواند سبب کم شدن رنگدانه‌های هسته‌های قاعده‌ای در مغز شود که با سفتی یا خشکی اندام‌ها و کند شدن حرکات بدن در سالمندان همراه است. اگرچه وجود لرزش دست، صرفا به علت بیماری پارکینسون نیست و دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد، اما در هر صورت، چون مربوط به سیستم عصبی بدن می‌شود، نبایستی آن را نادیده بگیرید. لرزش دست در هر سنی ممکن است رخ دهد اما اغلب لرزش‌های سن پایین جنبه ارثی دارد. با این حال درمان قطعی لرزش دست ارثی نیاز به معاینه و بررسی فرد دارد.

بهترین راه‌های درمان لرزش دست چیست؟

برای بررسی و درمان لرزش دست بهتر است در ابتدا به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. اگر بیماری زمینه‌ای مثل هایپرتیروئیدی یا اختلال کبد و کلیه دارید، احتمالا در روند درمان آن‌ها با لرزش دست روبرو می‌شوید. در این مورد، جهت مصرف داروهای مربوطه، تغییر دز یا نوع آن با پزشک‌تان صحبت کنید. راه‌های زیر می‌تواند در درمان لرزش دست موثر باشد:

• سبک زندگی خود را با تغییر در مواد غذایی، فعالیت‌ها، خواب و تفکرات‌تان تغییر دهید. مصرف کافئین و الکل را قطع یا محدود کنید.
  • فعالیت‌های فیزیکی و ورزش برای لرزش دست می‌تواند مفید واقع شود و عضلات دست را تقویت کند.
  • در صورتی که به پانیک یا اضطراب دچار شدید، با دارو و تکنیک‌های روان درمانی می‌توانید لرزش را کنترل کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد شیوه های درمان پانیک، مقاله درمان پانیک بدون دارو را مطالعه کنید.
  • داروهایی همچون پروپرانولول، متوپرولول، نادولول، ، لوودوپا و پرامی پکسول و پریمیدون برای لرزش دست از سری قرص‌های اعصاب برای لرزش دست هستند که تحت نظر پزشک برای درمان می‌توانید مصرف کنید.
  • همچنین می‌توانید از درمان گیاهی برای لرزش دست استفاده کنید. درمان‌های گیاهی مثل چای بابونه، اسطوخودوس، سنبل الطیب از سری دمنوش‌های گیاهی است که در درمان لرزش دست موثرند.

بیشتر بخوانید: rtms چیست؟

برای پیشگیری از لرزش دست چه کنیم؟

برای رفع خستگی و مواد سمی بین عضلاتتان، آن‌ها را به آرامی ماساژ دهید یا عضلات و انگشتان دست‌تان را بکشید. نرمش‌های کششی به جریان خون بهتر کمک می‌کنند. همچنین برای پیشگیری می‌توانید اقدامات زیر را به خاطر بسپارید و به عزیزان‌تان نیز توصیه کنید:

• انجام ورزش‌های مرتبط با دست و پا یا ماساژ دادن آن‌ها می‌تواند لرزش دست را کنترل کند.
  • یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از لرزش دست، حرکت شنا است.
  • از شب زنده داری پرهیز کنید. داشتن خواب کافی از هر جهت برای سلامت‌تان ضروری است.
  • اگر به الکل یا کافئین، اعتیاد دارید، سعی کنید مصرف آن را کمتر و محدودتر کنید.
  • از مصرف بی رویه داروهای روان گردان، محرک‌های مغزی و قرص‌های خواب آور پرهیز کنید.

تعداد جلسات و هزینه بیوفیدبک در کلینیک دکتر کربلایی

خدمات کلینیک دکتر کربلایی برای درمان لرزش دست

تشخیص به موقع و درست، به همراه درمان موثر می‌تواند از مشکلات عارضه‌های بعدی که فرد ممکن است با آن مواجه شود، جلوگیری کند. اگر به دنبال یک فوق تخصص لرزش دست هستید، سری به کلینیک چند تخصصی دکتر کربلایی بزنید. دکتر کربلایی متخصص اعصاب و روان هستند که به عنوان روانپزشک به همراه همکاران متخصص مغز و اعصاب در این مجموعه تخصصی فعالیت دارند. در این کلینیک به عنوان مرکز تخصصی نوروفیدبک انواع بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب، با تکنیک‌های پیشرفته و دستگاه‌های مجهزی همچون بیوفیدبک، نوروفیدبک، آر تی ام اس و .. قابل درمان و پیشگیری است.

یکی از اصلی‌ترین ویتامین‌هایی که در سیستم عصبی و مغزی ما تاثیرگذار است ویتامین B۱۲ است. این ویتامین در گوشت، مرغ، شیر و ماهی وجود دارد. بنابراین اگر این غذاها در رژیم غذایی‌تان نیست، بهتر است به فکر مکمل یا جایگزینی برای رژیم‌تان باشید. منیزیوم، تیتانیوم و ویتامین ب اصلی‌ترین ویتامین‌هایی هستند که برای جلوگیری از لرزش دست به آنها نیاز دارید.

اگر زمانی که مشغول تایپ کردن یا نوشتن جمله‌ای هستید و یا سعی دارید یک کاری را با آرامش انجام دهید، مثل نوشیدن یک مایع گرم، اما لرزش دستان‌تان توجه‌تان را جلب می‌کند، این لرزش طبیعی نیست. افرادی که در سن پایین دچار لرزش دست می‌شوند، اغلب به علت کار زیاد یا مصرف بیش از حد قهوه است. در صورتی که لرزش دست‌تان در کارهای روزمره تداخل ایجاد کرده است، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حرکتی مربوط به مغز و اعصاب، لرزش دست است. شایع‌ترین علت سردرد نیز بعد از سردردهای تنشی مربوط به میگرن است. طبق بررسی و مطالعات انجام گرفته، شیوع میگرن در افراد مبتلا به لرزش دست، ۱۷ درصد بیشتر است. کمتر از نیمی از افرادی که دچار میگرن هستند، دچار لرزش دست اسنشیال هم هستند. یعنی اگر ۲۱ درصد افراد جامعه به لرزش دست مبتلا باشند، حدود ۲۰ درصد آن‌ها دارای میگرن هستند. برای درمان سر درد می توانید به بهترین دکتر فوق تخصص سردرد در تهران مراجعه کنید.

در این مورد ابتدا مراجعه به یک متخصص داخلی نیاز هست و در صورت نرمال بودن، بایستی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.