درمان میگرن به وسیله تحریک مغناطیسی مغز (rTMS )

برای کنترل عوارض ناشی از میگرن روش‌های مختلفی به کار برده می‌شود. یکی از جدیدترین روش‌ها برای درمان میگرن استفاده از دستگاه آر تی ام اس است. در ادامه مقاله روش کار با این دستگاه و نحوه درمان میگرن با rTms را بررسی خواهیم کرد. آر تی ام اس نوعی درمان غیرتهاجمی است که به وسیله پالس‌های الکترومغناطیس، قسمت‌هایی از مغز را که درگیر میگرن هستند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. این روش برای بیمارانی که نسبت به دارو مقاومت دارند و روش‌های دارویی برای کنترل میگرن آن‌ها بی‌اثر است و یا همزمان درگیر مشکلات دیگر روحی مانند افسردگی مزمن هستند، بسیار مؤثر خواهد بود. با مراجعه به بهترین دکتر میگرن کلینیک سردرد تهران می توانید از ایشان درباره روش های درمان میگرن مشاوره دریافت کنید.

درمان میگرن با آر تی ام اس

درمان میگرن به‌وسیله تحریک مغناطیسی مغز (آر تی ام اس) به چه صورتی انجام می‌شود؟

میگرن نوعی سردرد است که از 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد و همراه با استفراغ و حالت تهوع در فرد بروز می‌کند. درد ناشی از میگرن با سردرد معمولی تفاوت دارد و اغلب در یک سمت سر و از پیشانی یا گیجگاه شروع می‌شود و به قسمت‌های دیگر سر منتقل می‌شود. سردردهای میگرنی در دسته‌ی سردردهای فلج‌کننده و مشکل‌ساز قرار دارند و سبب ناتوانی فرد می‌شوند. در برخی از افراد که مبتلا به میگرن هستند، بینایی نیز دچار اختلال می‌شوند.

برای درمان میگرن، از روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد حملات میگرنی و کاهش عوارض ناشی از آن استفاده می‌شود. در مراحل ابتدایی، از داروها استفاده می‌شود که این داروها را می‌توان در دو دسته داروهای پیشگیری‌کننده و داروهای تسکین‌دهنده میگرن تقسیم‌بندی کرد. اما استفاده مدام از داروهای مسکن خوب نیست و سبب ایجاد نوعی اعتیاد در فرد می‌شود، درنتیجه فرد نیاز دارد تا دائماً دوز داروهای مصرفی را کاهش دهد، در غیر این صورت به دلیل عادت کردن بدن به دوز عادی دارو، مصرف دارو هیچ تأثیری بر روی فرد نخواهد داشت. به همین سبب پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان میگرن از دارو در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده شود. یکی از این روش‌های نسبتاً جدید در درمان میگرن، درمان به‌وسیله تحریک مغناطیسی مغز است. در این روش درمانی نیازی به استفاده از دارو نیست و درمان به‌صورت سرپایی با کمترین عوارض جانبی انجام خواهد شد که در ادامه توضیح می‌دهیم. باید بدانید، درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز، یک روش غیرتهاجمی است که در آن فرد هیچ دارویی برای درمان میگرن استفاده نخواهد کرد.

درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز

بیشتر بخوانید: افسردگی چیست؟

درمان میگرن با آر تی ام اس

درمان میگرن با TMS به این صورت است که میدان‌های مغناطیسی به کمک دستگاه ایجاد می‌شوند و مغز را تحریک می‌کنند. در درمان میگرن با rTms پالس‌های مغناطیسی تکراری به مغز انتقال داده می‌شوند. در حین جلسات انجام آر تی ام اس سیم‌پیچ مغناطیسی روی پوست سر و در نزدیکی پیشانی فرد قرار داده می‌شود، یک آهنربای الکتریکی روی سیم‌پیچ قرار دارد که سبب تحریک نبض مغناطیسی در فرد می‌شود، این تحریک هیچ دردی برای بیمار به همراه ندارد. پزشکان عقیده دارند rTMS قسمت‌هایی از مغز را که درنتیجه میگرن فعالیت آن‌ها دچار اختلال شده و کاهش پیدا کرده، دوباره فعال می‌کند. درمان میگرن با آر تی ام اس، تحریک تکراری مغز به‌وسیله امواج الکترومغناطیس است که طی جلسات معین در مطب پزشک انجام می‌شود. این درمان زمانی اثر و نتیجه کافی دارد که جلسات به‌صورت منظم انجام شوند. به طور معمول جلسات درمانی میگرن با آر تی ام اس 2 تا 3 بار در هفته و طی مدت 4 تا 6 هفته، بسته به وسعت محل درگیر میگرن انجام می‌شوند.

مراحل انجام درمان میگرن با آر تی ام اس

همان‌طور که گفته شد در آر تی ام اس از پالس‌های مغناطیسی استفاده می‌شود، بنابراین قبل از شروع درمان از بیمار خواسته می‌شود هرگونه اشیاء فلزی را از خود جدا کنند و همچنین برای راحتی بیمار می‌توان از گوش‌گیر استفاده کرد. پیش از اینکه فرایند درمان میگرن با TMS انجام شود پزشک باید بهترین محل برای قرارگیری پیچ و آهنربا روی سر و دوز مناسب امواج مغناطیسی را با توجه به شرایط بیمار تعیین کند. بنابراین در جلسه اول، اندازه‌گیری‌های مختلفی انجام می‌شود تا محل قرار گیری و دوز مناسب تعیین شود. پزشک با ارسال چند پالس کوتاه، آستانه حرکتی بیمار را اندازه‌گیری می‌کند. پس از تعیین این موارد توسط پزشک متخصص، بیمار روی صندلی می‌نشیند و پزشک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی  را روی سر او قرار می‌دهد، سپس دستگاه به ‌صورت منظم خاموش و روشن می‌شود و امواج محرک را تولید و به مغز ارسال می‌کند. در طول درمان، بیمار صدای کلیک می‌شنود و ضربه‌هایی را در زیر سیم‌پیچ احساس می‌کند.

درمان میگرن با آر تی ام اس عموماً 40 دقیقه طول می‌کشد و بیمار در طول درمان با rTMS هوشیار است.

موارد کاربرد آر تی ام اس

علاوه بر میگرن، آر تی ام اس برای درمان بیماری‌های دیگری نظیر: وسواس، افسردگی، پارکینسون، اختلال دوقطبی، سکته مغزی، مشکلات شنوایی، توهمات، دیسفاژی پس از سکته مغزی، صرع، استرس، اضطراب، فلج صورت نیز کاربرد دارد و استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت آر تی ام اس یک روش درمانی جایگزین برای بیمارانی است که از دارو درمانی پاسخ کافی نگرفته‌اند. پالس‌های دستگاه در سمت راست و چپ مغز می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر خلق‌وخو داشته باشد.

پارامترهای محرک آر تی ام اس

شدت و تعداد تحریک‌ها، فرکانس تحریک‌ها، قسمت‌های تحریک شده در مغز، فاصله‌های بین تحریک‌های مغز پارامترهای آر تی‌ ام اس هستند که باید توسط پزشک تعیین شوند. همان‌طور که توضیح دادیم، در جلسه اول درمان مقدار هرکدام از این پارامترها تعیین می‌شود و عموماً تا پایان دوره درمانی ثابت هستند، مگر اینکه پزشک تشخیص دهد نیاز به تغییر هست. پزشک در کل طول درمان در کنار بیمار حاضر خواهد بود و در صورت بروز هرگونه مشکل بلافاصله درمان متوقف می‌شود.

درمان میگرن با rTms

مزایای درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس

• درمان میگرن با آر تی ام اس نسبت به روش‌های دیگر درد و عارضه کمتری دارد و در دسته روش‌های غیرتهاجمی برای درمان میگرن دسته‌بندی می‌شود.
  • دستگاه آر تی ام اس نسبت به سایر روش‌ها در مدت‌زمان بسیار کمتری می‌تواند میگرن را درمان کند و عوارض ناشی از آن را در فرد کاهش دهد.
  • برخلاف سایر روش‌ها برای درمان میگرن، در درمان میگرن با این روش هیچ ماده‌ای به فرد تزریق نمی‌شود و وارد جریان خون نخواهد شد.
  • این درمان میگرن به‌صورت کاملاً سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بی‌هوشی و بستری شدن ندارد، به همین دلیل اغلب افراد می‌توانند از آن برای درمان میگرن استفاده کنند.
  • داروهایی که برای درمان میگرن تجویز می‌شوند اغلب با عوارضی ازجمله افزایش وزن، کاهش میل جنسی، مشکلات معده، بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی همراه هستند. علاوه بر این، داروهای مسکن، درمانی برای میگرن نیستند و باید دائماً مصرف شوند تا عوارض ناشی از بیماری کاهش پیدا کند به همین دلیل ممکن است فرد دچار مقاومت دارویی شود.
  • درمان میگرن با آر تی ام اس راه درمانی مناسبی برای افرادی است که نسبت به سایر روش‌های درمان میگرن مقاوم هستند و روش‌های درمانی دیگر نتوانسته‌اند درد و حملات میگرنی آن‌ها را درمان کنند یا کاهش دهند.

آیا درمان میگرن به‌وسیله rTMS عوارضی دارد؟

درست است که این روش درمانی مزایای زیادی دارد، اما در علم پزشکی هیچ روشی بی عارضه نیست و هر روشی عوارض خاص خودش را دارد؛ درمان میگرن با آر تی ام اس نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکی از رایج‌ترین عوارض آن که در حدود نیمی از بیماران بروز می‌کند، سردرد است. سردردها عموماً خفیف بوده و در طول درمان کاهش می‌یابند. برای درمان این سردردها می‌توان از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کرد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در حدود یک ‌سوم بیماران، زمانی که پالس‌ها به پوست سر وارد می‌شود احساس کشش و درد در ناحیه پوست صورت دارند. این عوارض نیز در طول درمان کاهش می‌یابند، اما اگر باعث ناراحتی بیمار شوند، بلافاصله می‌توان تنظیمات پالس‌ها یا جای آن‌ها را روی سر تغییر داد.

درمان میگرن با TMS

دستگاه آر تی‌ ام اس صدای بلندی ایجاد می‌کند که برای کنترل آن عموماً از گوش‌گیر استفاده می‌شود. درصد بسیار کمی از بیماران، پس از پایان دوره درمان از مشکل شنوایی شکایت داشتند که پس از چند روز این مشکل خودبه‌خود برطرف شده و هیچ مدرکی از اثرات دائمی روی شنوایی دیده نشده است. دستگاه آر تی ام اس دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکاست و به‌صورت یک دستگاه ایمن برای درمان میگرن استفاده می‌شود، با این حال باید توجه داشت که یک روش درمانی جدید است و ممکن است خطرات غیرقابل‌پیش‌بینی وجود داشته باشد که در حال حاضر ناشناخته هستند. به عنوان مثال هنوز مشخص نشده است که آیا امواج الکترومغناطیسی ناشی از دستگاه در بدن باعث بروز مشکلات می‌شوند یا خیر.

درمان میگرن به‌وسیله دستگاه TMS در کلینیک دکتر کربلایی

کلینیک مغز و اعصاب دکتر کربلایی یکی از پیشرفته‌ترین کلینیک‌ها در تهران برای درمان انواع مشکلات مرتبط با مغز و اعصاب است. در این کلینیک دستگاه آر تی ام اس برای درمان میگرن و بسیاری از مشکلات اعصاب وجود دارد. تمامی متخصصین حاضر در این کلینیک از ماهرترین افراد بوده و دارای رزومه‌‌ای قوی و درخشان هستند. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر کربلایی زیر نظر متخصصین بهترین روش برای درمان میگرن را انتخاب و استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

میگرن یکی از بیماری‌های عصبی است که در افراد مبتلا به حملات و واکنش‌های شدید بدن همراه است. در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای درمان و کاهش عوارض میگرن ایجاد شده‌اند. درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس یکی از روش‌های نوین برای درمان خصوصاً در افراد مقاوم به سایر روش‌های درمانی است. آر تی ام اس علاوه بر درمان میگرن برای درمان سایر بیماری‌های مغز و اعصاب نیز کاربرد دارد.